Tre sekunder

Roslund & Hellström

| 2009

Han lever ett dubbelliv. Ett med en älskad fru och två små pojkar, en familj han vill skydda till varje pris. Och ett annat, hemligt, där han varje dag riskerar att förlora allt. Han tvingas ta makten på ett av Sveriges tyngsta fängelser. På uppdrag av polisen. På uppdrag av maffian. Han inser att han från och med nu är ensam, inte kan lita på någon och att han i det ögonblick han avslöjas blir lika farlig för båda sidor. Han kallar sig Paula och vet att det tar exakt tre sekunder att dö. Tre sekunder är en intensivt spännande thriller där människor i alla positioner sätts på prov. Detta är Roslund & Hellströms femte roman kring kriminalkommissarie Ewert Grens. För sina tidigare böcker har de blivit prisbelönta, fått fantastiska recensioner och nått en mycket stor läsekrets. Böckerna har översatts till sjutton språk och håller på att filmatiseras. Pressröster: "Det hade räckt...

Johan Wallin

2017-03-31

Precis som de andra är den otroligt spännande.

Inger Jonsson

2016-12-05

Spännande med många olika känslor. Grovt våld, men också omtänksamhet och medkänsla.
Författarna upplevs som mycket initierade.

Linda Dahlström

2016-07-16

Jag irriterar mig på språket, hackig meningbyggnad som stoppar upp läsningen och onödiga upprepningar som stör. Det är för mycket detaljer som skriker mer om att författarna säger "Titta här hur duktiga vi har varit som gjort vår research" än att de faktiskt behövs i texten. Boken blir bättre efterhand, men det är ändå brister i logiken och bifigurer som flyter ihop. Några få av karaktärerna växer, de andra har jag redan glömt.

2016-07-06

Efter ungefär halva boken tog mitt intresse bra fart och jag sträckläste. Spännande! Lite konstig grammatik här och var som jag reagerade på men inget stort.

Teresia Kjellgren

2016-06-25

Ännu en fantastisk kriminalroman av Sveriges bästa författarduo. Bra språk, fantastisk flyt i texten. Underbara??? karaktärer ?. Läs den! Och alla deras andra böcker.

Sandra Gustafsson

2015-07-06

En bok på 600 sidor och först de 200 sista var spännande. Ok men det finns bättre kriminalromaner.

Sandra Gustafsson

2015-07-06

Adam Ångell

2015-05-09

För lååååååååång.
Ta bort allt kaffedrickande och upprepande och den skulle vara mycket bättre. 150 sidor ska bort, minst..

2015-04-11

Det måste nog bli en femma! Så spännande, så intrikat ihopkommet och förmodligen så insatt. Jag kan ju inte bedöma hur realistisk intrigen är, men det framstår som trovärdig. Välskrivet och lättläst trotsdetaljrikedom och boklängd.

Theresa Gyllander

2015-01-03

Vilken spännande bok!! Gick inte att lägga ifrån sig!!!!

Izabela Kosznik

2014-12-11

Roslund&Hellström är mästare på att skriva böcker om kriminella människor och om deras livsstil. Tre Sekunder är svår att lägga ifrån sig, man fortsätter läsa för man måste bara veta hur det går .....

Sandy Hanna

2014-11-11

Bästa av alla duons

h4l h4rtl3y

2014-08-28

rappt, spännande och viss samhällskritik. Kompetent berättat.

Lisa S

2014-02-10

Det är med lättnad jag vänder sista bladet i boken, för de 600 sidorna har inte roat mig. Kanske är det jag som blivit kräsen men de senaste böckerna från författarna ger mig ingenting. Det är tveksamt om jag köper en Roslund Hellström i framtiden. Tyvärr.

Carin Lundberg Papp

2014-01-16

Seg start på boken men sen var den otroligt spännande o svår att lägga ifrån sig.

Elisabet --

2013-12-27

Började verkligen i fel ordning när jag läste klart denna märkte jag. Kunde verkligen inte släppa ifrån mig boken. Konstant spänning. Grym!

Annelie Eriksson

2013-08-21

Briljant!

Katarina Nord

2013-07-01

Jag är glad att jag höll ut för jag tyckte den var trög i början. men sedan var boken svår att lägga ifrån sig.

2013-04-03

Efter den stora besvikelsen "Flickan under gatan" är Roslund & Hellström tillbaka med en riktigt spännande triller igen. De kan verkligen berätta spännande stories. Språket däremot är ganka enahanda och lite "styltigt"

emmakicki

2013-01-12

Spännande och intressant, faktiskt en 3+ och en av deras bästa böcker. Lagom mycket fokus på huvudperson Grens och som alla vet är ju lagom bäst!

Peter Kronlöw

2012-12-29

Mycket tät stämning och otroligt fängslande. Imponerande och överaskand

Maria Karlsson

2012-12-14

Kunde inte släppa den !

jn dvd

2012-11-28

Bra som alltid. Mycket spännande från start till slut. Älskar den där lilla tråden som lämnas hängande kvar. Är säker på att den reder ut sig i nästa bok :-)

margaretha grön

2012-11-09

toppen bra som vanligt. Väldigt bra författare.

Marita Ryen

2012-09-24

En spännande historia som ibland kändes lite för hårdkokt för min smak. Spännande hela vägen.

Lena Knutsson

2012-07-27

En riktigt bra bok!

Ann Boström

2012-06-28

Obehaglig, för otäck

Robert Johansson

2012-06-17

Återigen en fyra. Jag börjar bli less mina egna omdömen, men jag gillade inte denna bok i början , men oj vad den grep tag i läsaren eftersom. författarna är ju kända att kunna väva in social frågor i en fiktiv story, så även denna gång. Ser fram emot att läsa fler böcker av dem

2012-05-15

För mig blev den här femte delen om Ewert Grens den absolut jobbigaste att läsa. Ett av skälen var språket, vilket jag upplevde som helt annorlunda mot de andra fyra böckerna. Av någon outgrundlig anledning bestämde sig författarna för att ha "fel" ordföljd i mening efter mening. Det finns säkert något bra argument för detta, men för mig betydde det ett stopp i var och varannan mening och det kändes mest som att jag läste en uselt översatt bok. Läs resten på http://bokslut.blogspot.se/2012/05/tre-sekunder-av-anders-roslund-borge.html

Niklas Lindén

2012-03-24

Riktigt bra kriminalare som håller i spänningen till sista sidorna. Roslund & Hellström har en skön avskalad stil som vässats sedan första boken.

Madeleine Olofsson

2012-02-19

Spännande och välskriven deckare, en riktig bladvändare!

Linda Svedberg

2011-12-06

Bästa på länge inom denna genre!

En av de bästa böcker jag lyssnat på.
Läs mina recensioner på www.ljudboksbloggen.se

Eva Simonsson

2011-10-26

Roslund & Hellström är bara bäst! När jag läste den här boken kom jag på mig själv med att fysiskt sitta på helspänn. Slutet fick det utfall jag önskade också, vilket kändes riktigt skönt!

Lena A

2011-09-11

Thomas Askerling

2011-08-21

En riktig sidvändare. Beställde 4 nya böcker av dessa författare på stört.. Otroligt spännande

Anders Johansson

2011-06-10

En av de bästa deckarna jag läst. Sista halvan är ruggigt spännande.

Ulf Pettersson

2011-05-30

en mycket spännande och välskriven bok. Jag förstår att den fick pris fö bästa deckare för ngt år sedan. Författarna märker man har god kunskap om den brottsliga världen, detta framkommer mycket tydligt.

Alexander Rynéus

2011-04-28

Lite tröttsamt med alla dessa slitna gubbs... Men den här boken är så vansinnigt spännande att man förlåter det mesta.

Louise A

2011-04-27

Lite trevande början, men sen vansinnigt spännande hela vägen till ett oanat slut. Mycket trovärdig, som alltid med R & H:s böcker.

Stefan Wern

2011-04-03

Extremt spännande, grundligt researchat och ytterst välskrivet. En svensk kriminalthrillen som slår det mesta. Till och med Stieg Larsson hamnar i skuggan.

Anette Marcusson

2011-03-15

Anette Marcusson

2011-03-15

Ullis N

2011-03-11

Den var bra, spännande intill nervpirrning och kändes väldigt realistisk - än mer med efterordet. MEN varför så hårdkokt? Måste ledande poliser vara ensamvargar med sociala oförmågor?

marja walldén

2011-02-13

Jag har, som Mariette gett den toppbetyg. Om man tycker om denna tror jag att man också gillar John Harvey, en av mina favoritet. Mer åt polisromanhållet, dock.

Mariette Enelycke

2011-02-13

En väldigt bra kriminalroman.

Anders Högman

2011-02-08

Spännande, verkligen. Och ytterst välskrivet

Sandra Svensson

2010-12-18

jag gillar verkligen författarnas sätt att skriva.. tyckte den var bra i stora drag, kanske var förväntningarna för stora. ville ge den 3,5 i betyg egentligen..

Karin Lundberg

2010-12-17

Som vanligt blir det spännande när Roslund & Hellström håller i pennan. Boken är lite i längsta laget (närmare 600 s.), men jag tycker ändå att det är en tät och intressant deckare!

Adaocha Odu

2010-11-02

Från sidan nånstans kring 300 och en bra bit framåt var boken hysteriskt spännande. Men alla resterande sidor drar ner betyget rejält.

Agneta Hultin

2010-09-06

Roslund/Hellström lirar i en egen division. Gastkramande

Maria Nordström

2010-09-04

Jag gillar inte denna typ av böcker men det var väldigt spännade. Lite för läskig för mig. Väcker många tankar. Kan det gå till såhär?

Ing-Marie Haglund

2010-09-03

En extra stjärna för Peter Anderssons inläsning

Claes Nilsson

2010-09-03

Grymt spännande, jag tycker inte den är för lång. Lite förutsägbart och avhugget slut som dock inte påverkar betyget...

Mr Roslund

2010-09-02

Enformig... näst intill långtråkig... dussinbok.

Franciska Haldemo

2010-08-04

Den första boken jag läser av den här duon och jag är mycket imponerad! Tyckte den är uppbyggd på ett väldigt spännande sätt och det var intressanta karaktärer. Har hört många som har haft svårt att komma in i den, men jag förstår faktiskt inte varför. Jag satt naglad från första sidan.

Det tog en stund innan jag kom in i boken och med de recensioner som den fått hade jag höga förväntningar som inte riktigt helt uppfylldes!

Fredrik Evertsson

2010-08-01

tjatig, kunde varit mycket kortare. Nej, det blir inte fler böcker av dessa författare, för min del

Pia W

2010-07-21

Mycket spännande, sträckläste med stor behållning. Väl skildrade personer.

Sofia Åkerberg

2010-06-27

I dagens Sverige blundar polismyndigheten för vissa brott för att lösa andra brott i sitt arbete med kriminella infiltratörer. I dagens Sverige blundar kriminalvården för många av de vägar som används för att smuggla in knark eftersom neddrogade interner är betydligt lättare att handskas med. Kombinera denna dubbelmoral med Ewert Grens, polisen som inte viker en millimeter från det han anser vara rättvisa, och det blir explosiva konsekvenser högt upp i den politiska hierarkin. Att Grens dessutom inser att han måste försöka lära sig leva utan skyddsnäten Annie och Sivan gör honom inte lättare att tas med.

Problemet med att läsa bra författare, oavsett om de skriver deckare eller inte, är ju att man efter ett tag börjar få vissa förväntningar. Därför är jag lite, lite besviken på Tre sekunder. Hittills har Anders Roslund och Börge Hellström producerat böcker som för min del legat i absolut toppklass (Odjuret, Box 21 och Edward Finnegans…) medan de två senaste håller inte riktigt samma kvalitet. Möjligen kan det bero på att jag läst de tre första men lyssnat på de två senaste, kanske lämpar sig Roslund & Helltströms språk mer för läsning än för lyssning?

Språket som jag hittills verkligen gillat känns nu nämligen ganska ojämnt, ibland är liknelser briljanta, ibland är de rätt trötta. Upprepningar görs på ett nära nog ritualistiskt vis och det blir då och då klar prettovarning på det hela. Kontrasteringen av livets fula sidor (lögner, kriminalitet, droger, fängelse) och det vardagstrygga (morgonrufsiga barn, familjefrukostar) blir efter tag tröttsam och förlorar därmed något av sin effektivitet.

Storyn är dock som vanligt riktigt bra och beskriver en verklighet som man i egenskap av genomsnittlig Svensson (förhäver jag mig nu genom att hålla mig själv som norm? Nå, homo mensura!) sällan kommer i kontakt med. Författarparet rör sig som tidigare med lätthet utanför Sveriges gränser och tecknar i sedvanlig ordning porträtt som rör sig i gråzonerna mellan offer och förövare. Det enda som i Tre sekunder är helt otvetydigt är det monumentala hyckleri som man ägnar sig åt från politiskt håll. I sedvanlig ordning kommer det en liten twist på slutet och i likaledes sedvanlig ordning är den kanske inte fullt så överraskande som handlingen velat antyda.

Jag kan inte riktigt komma ihåg hur jag upplevde de tidigare böckerna i detta avseende, men Tre sekunder får tyvärr stora problem med genus-o-metern. Av Mariana Herrmanson ser vi inte mycket och den enda (!) andra kvinnliga gestalten är Sofia. En kvinna vi får veta så lite om att hon snarare framstår som en opersonlig madonna vilken frälser den dubbellevande Piet, än den människa på gott och ont som hon rimligtvis borde vara.

Jag antar att ett mått på mitt halvhärtade engagemang i Tre sekunder kan vara föjande faktum: trots att boken innehåller stora mängder våld och droger (inget sex dock…) blev jag mest upprörd över hur en av karaktärerna vanhelgar biblioteksböcker. Böcker tar man inte sönder! Framförallt inte böcker som inte är ens egna!

Magnus Hoem

2010-06-21

Mycket mycket bra! Vissa delar var förvisso lite förutsägbara, men det gjorde inte så mycket.

sofia Bergsten

2010-06-19

så himla bra bok!

Torbjörn Nilsson

2010-06-04

Bästa boken hittills av Roslund/Hellström, rejält spännande. Riktig sträckläsare..

Gun Petersson

2010-05-24

De här författarna berättar så mekaniskt att jag inte blir ett dugg engagerad i personerna.

VICTORIA LINDBLOM

2010-05-09

En av Roslund/Hellströms bästa. Den går inte att sluta läsa. OTROLiGT spännande! LÄS DEN....NU!

Karin Almén

2010-05-07

Den bästa deckare jag läst på länge! Absolut bäst av Roslund-Hellströms böcker!! Jag kunde inte släppa den - läs den!

Ann-Marie Storkson

2010-05-01

Riktigt spännande bok! Ett måste till semestern.

BoelMaria *

2010-04-11

Kan inte bli bättre!

Maria B Hansson

2010-03-21

Olidligt spännande. Fascinerad som vanligt av de där otroligt välplanerade händelserna där allt måste klaffa - på sekunden.

Maria Nordström

2010-03-02

Denna typ av böcker är inte min tekopp men detta är en väldigt spännande bok.

Anna Handin

2010-02-21

Grymt bra bok, otroligt spänande! Kan varmt rekommenderas som nagelbitare!!!!!

Anders Nordström

2010-01-28

Vill gärna ge en extra kommentar eftersom jag hörde denna på ljudbok. Peter Andersson gör ett lysande jobb som inläsare. Lagom mycket inlevelse och inte för teatraliskt. Klarar inte av när inläsare med olika röster försöker gestalta olika karaktärer, det fanns inget av det slaget här.

Anders Nordström

2010-01-28

Välskriven! Författarparet verkar ha god insikt i mordutredning, kriminalvård och narkotikauppgörelser. Åtminstone skildras dessa ämnen trovärdigt.

Anne-Lie Månsson

2010-01-19

4,5 poäng. Mycket spännande och bra!
Väl värd priset som bästa svenska deckare 2009.

Lilian Boquist

2010-01-05

Bra bok - och ljudbok. Uppläsaren ger rättvisa till boken. Har inte hört Peter Andersson läsa tidigare men det gör han verkligen bra.

Eva Grufman

2010-01-05

Kan bara lyfta på hatten för denna fantastiska deckarduo. Helt i min smak ;-).
Kunde likt er övriga inte sluta läsa boken. Den får av mig 4,5 stjärnor.

Kristina Simar

2009-12-11

Spännande hela tiden. En sträckläsarbok.

harriet karlsson

2009-11-23

Läst ljudbok, bra

Karin Löfstrand

2009-10-12

Woaf! Vilken spännade historia! Detta är den bästa historien som Roslund & Hellström levererat. Det är verkligen inte alltid som kriminalromaner ställer de svåra frågorna men det är något som detta författarpar lyckas med. Vad är moraliskt rätt handlade egentligen? Gränslandet mellan rätt och fel blir skakigt i konturen...

Kjell Åke Hansson

2009-09-27

Det här var vad jag tyckte om Tre sekunder direkt efter läsningen - kolla in min bokblogg: http://hanssonsblogg.wordpress.com/2009/06/15/tre-sekunder-2/

Charlotta Melander

2009-09-27

Jag har helt fastnat för författarparets böcker. Tre sekunder gjorde mig inte alls besviken. Alla andra böcker hamnar på standby när jag kommer över Roslund & Hellström.

Andreas Jansson

2009-09-12

Jag har läst två av Roslund & Hellströms tidigare böcker och de har inte varit dåliga på något sett, men jag har heller inte tyckt de varit så bra som vissa kritiker. Därför var jag även skeptisk till ”Tre sekunder” men till slut gav jag dem en ny chans. Och tur var väl det! Den var rent ut sagt skitbra! Efter att kommit in i boken så var det i stort sett sträckläsning de sista 2/3-delarna. Årets bästa svenska deckare, helt utan tvekan!

Anneli Johansson

2009-09-06

Roslund och Hellström har gjort det igen, en toppenbok med andra ord!

Anna Ljungdahl

2009-08-11

Bra skriven men inte särskilt spännande.

Ulla Olsson

2009-08-05

Lite lång, lite seg, inte i nivå med Flickan under gatan.

Hans Brandt

2009-08-03

En thriller/deckare nästan i Stieg Larsson klass.
Den är väldigt spännande hela tiden och verkar för mycket initierad såväl om polisarbete som livet på kåken.
Rekomenderas starkt

Kristina Wiklundh

2009-07-29

Väldigt bra inläsning av Peter Andersson. Går inte att sluta lyssna.

Maria Josefsson

2009-06-25

Detta är en skildring av livet som infiltratör i den undre världen, ett Sverige som jag tror de flesta av oss är obekanta med. Jag är det i alla fall. Den liknar inte riktigt Roslund & Hellströms tidigare böcker vad det gäller berättarteknik, den är inte alls så spretig och inte särskilt många nya karaktärer presenteras. Dock är fortfarande ambitionsnivån hos författarna densamma, de vill underhålla men också berätta en verklighet.

Den är spännande och bra skriven, och jag som går igång på deras fängelseskildringar får mitt behov väl tillfredsställt. Sedan är jag inget stort fan av historier om agenter/infiltratörer/maffia, men det gör ingenting - jag fastnar ändå. Det som slutligen ändå drar ner betyget en smula är förutsägbarheten. Jag blev inte överraskad, det kändes mer som att jag obönhörligen drevs mot det jag väntade på. Lite trist, men det må vara hänt. Det detta författarpar producerar är ändå något av det bästa man kan läsa!

Pia Kask

2009-06-25

Edward Finnigans upprättelse gav både magknip och tårefloder men den här kändes rätt beige. Besvikelse p g a höga förväntningar