Tre sekunder

Roslund & Hellstrm

| 2009

Han lever ett dubbelliv. Ett med en lskad fru och tv sm pojkar, en familj han vill skydda till varje pris. Och ett annat, hemligt, dr han varje dag riskerar att frlora allt. Han tvingas ta makten p ett av Sveriges tyngsta fngelser. P uppdrag av polisen. P uppdrag av maffian. Han inser att han frn och med nu r ensam, inte kan lita p ngon och att han i det gonblick han avsljas blir lika farlig fr bda sidor. Han kallar sig Paula och vet att det tar exakt tre sekunder att d. Tre sekunder r en intensivt spnnande thriller dr mnniskor i alla positioner stts p prov. Detta r Roslund & Hellstrms femte roman kring kriminalkommissarie Ewert Grens. Fr sina tidigare bcker har de blivit prisbelnta, ftt fantastiska recensioner och ntt en mycket stor lsekrets. Bckerna har versatts till sjutton sprk och hller p att filmatiseras. Pressrster: "Det hade rckt...

Johan Wallin

2017-03-31

Precis som de andra r den otroligt spnnande.

Inger Jonsson

2016-12-05

Spnnande med mnga olika knslor. Grovt vld, men ocks omtnksamhet och medknsla.
Frfattarna upplevs som mycket initierade.

Linda Dahlstrm

2016-07-16

Jag irriterar mig p sprket, hackig meningbyggnad som stoppar upp lsningen och ondiga upprepningar som str. Det r fr mycket detaljer som skriker mer om att frfattarna sger "Titta hr hur duktiga vi har varit som gjort vr research" n att de faktiskt behvs i texten. Boken blir bttre efterhand, men det r nd brister i logiken och bifigurer som flyter ihop. Ngra f av karaktrerna vxer, de andra har jag redan glmt.

2016-07-06

Efter ungefr halva boken tog mitt intresse bra fart och jag strcklste. Spnnande! Lite konstig grammatik hr och var som jag reagerade p men inget stort.

Teresia Kjellgren

2016-06-25

nnu en fantastisk kriminalroman av Sveriges bsta frfattarduo. Bra sprk, fantastisk flyt i texten. Underbara??? karaktrer ?. Ls den! Och alla deras andra bcker.

Sandra Gustafsson

2015-07-06

En bok p 600 sidor och frst de 200 sista var spnnande. Ok men det finns bttre kriminalromaner.

Sandra Gustafsson

2015-07-06

Adam ngell

2015-05-09

Fr lng.
Ta bort allt kaffedrickande och upprepande och den skulle vara mycket bttre. 150 sidor ska bort, minst..

2015-04-11

Det mste nog bli en femma! S spnnande, s intrikat ihopkommet och frmodligen s insatt. Jag kan ju inte bedma hur realistisk intrigen r, men det framstr som trovrdig. Vlskrivet och lttlst trotsdetaljrikedom och boklngd.

Theresa Gyllander

2015-01-03

Vilken spnnande bok!! Gick inte att lgga ifrn sig!!!!

Izabela Kosznik

2014-12-11

Roslund&Hellstrm r mstare p att skriva bcker om kriminella mnniskor och om deras livsstil. Tre Sekunder r svr att lgga ifrn sig, man fortstter lsa fr man mste bara veta hur det gr .....

Sandy Hanna

2014-11-11

Bsta av alla duons

h4l h4rtl3y

2014-08-28

rappt, spnnande och viss samhllskritik. Kompetent berttat.

Lisa S

2014-02-10

Det r med lttnad jag vnder sista bladet i boken, fr de 600 sidorna har inte roat mig. Kanske r det jag som blivit krsen men de senaste bckerna frn frfattarna ger mig ingenting. Det r tveksamt om jag kper en Roslund Hellstrm i framtiden. Tyvrr.

Carin Lundberg Papp

2014-01-16

Seg start p boken men sen var den otroligt spnnande o svr att lgga ifrn sig.

Elisabet --

2013-12-27

Brjade verkligen i fel ordning nr jag lste klart denna mrkte jag. Kunde verkligen inte slppa ifrn mig boken. Konstant spnning. Grym!

Annelie Eriksson

2013-08-21

Briljant!

Katarina Nord

2013-07-01

Jag r glad att jag hll ut fr jag tyckte den var trg i brjan. men sedan var boken svr att lgga ifrn sig.

2013-04-03

Efter den stora besvikelsen "Flickan under gatan" är Roslund & Hellström tillbaka med en riktigt spännande triller igen. De kan verkligen berätta spännande stories. Språket däremot är ganka enahanda och lite "styltigt"

emmakicki

2013-01-12

Spnnande och intressant, faktiskt en 3+ och en av deras bsta bcker. Lagom mycket fokus p huvudperson Grens och som alla vet r ju lagom bst!

Peter Kronlw

2012-12-29

Mycket tt stmning och otroligt fngslande. Imponerande och veraskand

Maria Karlsson

2012-12-14

Kunde inte slppa den !

jn dvd

2012-11-28

Bra som alltid. Mycket spnnande frn start till slut. lskar den dr lilla trden som lmnas hngande kvar. r sker p att den reder ut sig i nsta bok :-)

margaretha grn

2012-11-09

toppen bra som vanligt. Vldigt bra frfattare.

Marita Ryen

2012-09-24

En spnnande historia som ibland kndes lite fr hrdkokt fr min smak. Spnnande hela vgen.

Lena Knutsson

2012-07-27

En riktigt bra bok!

Ann Bostrm

2012-06-28

Obehaglig, fr otck

Robert Johansson

2012-06-17

terigen en fyra. Jag brjar bli less mina egna omdmen, men jag gillade inte denna bok i brjan , men oj vad den grep tag i lsaren eftersom. frfattarna r ju knda att kunna vva in social frgor i en fiktiv story, s ven denna gng. Ser fram emot att lsa fler bcker av dem

2012-05-15

Fr mig blev den hr femte delen om Ewert Grens den absolut jobbigaste att lsa. Ett av sklen var sprket, vilket jag upplevde som helt annorlunda mot de andra fyra bckerna. Av ngon outgrundlig anledning bestmde sig frfattarna fr att ha "fel" ordfljd i mening efter mening. Det finns skert ngot bra argument fr detta, men fr mig betydde det ett stopp i var och varannan mening och det kndes mest som att jag lste en uselt versatt bok. Ls resten p http://bokslut.blogspot.se/2012/05/tre-sekunder-av-anders-roslund-borge.html

Niklas Lindn

2012-03-24

Riktigt bra kriminalare som hller i spnningen till sista sidorna. Roslund & Hellstrm har en skn avskalad stil som vssats sedan frsta boken.

Madeleine Olofsson

2012-02-19

Spnnande och vlskriven deckare, en riktig bladvndare!

Linda Svedberg

2011-12-06

Bsta p lnge inom denna genre!

En av de bsta bcker jag lyssnat p.
Ls mina recensioner p www.ljudboksbloggen.se

Eva Simonsson

2011-10-26

Roslund & Hellstrm r bara bst! Nr jag lste den hr boken kom jag p mig sjlv med att fysiskt sitta p helspnn. Slutet fick det utfall jag nskade ocks, vilket kndes riktigt sknt!

Lena A

2011-09-11

Thomas Askerling

2011-08-21

En riktig sidvndare. Bestllde 4 nya bcker av dessa frfattare p strt.. Otroligt spnnande

Anders Johansson

2011-06-10

En av de bsta deckarna jag lst. Sista halvan r ruggigt spnnande.

Ulf Pettersson

2011-05-30

en mycket spnnande och vlskriven bok. Jag frstr att den fick pris f bsta deckare fr ngt r sedan. Frfattarna mrker man har god kunskap om den brottsliga vrlden, detta framkommer mycket tydligt.

Alexander Rynus

2011-04-28

Lite trttsamt med alla dessa slitna gubbs... Men den hr boken r s vansinnigt spnnande att man frlter det mesta.

Louise A

2011-04-27

Lite trevande brjan, men sen vansinnigt spnnande hela vgen till ett oanat slut. Mycket trovrdig, som alltid med R & H:s bcker.

Stefan Wern

2011-04-03

Extremt spnnande, grundligt researchat och ytterst vlskrivet. En svensk kriminalthrillen som slr det mesta. Till och med Stieg Larsson hamnar i skuggan.

Anette Marcusson

2011-03-15

Anette Marcusson

2011-03-15

Ullis N

2011-03-11

Den var bra, spnnande intill nervpirrning och kndes vldigt realistisk - n mer med efterordet. MEN varfr s hrdkokt? Mste ledande poliser vara ensamvargar med sociala ofrmgor?

marja walldn

2011-02-13

Jag har, som Mariette gett den toppbetyg. Om man tycker om denna tror jag att man ocks gillar John Harvey, en av mina favoritet. Mer t polisromanhllet, dock.

Mariette Enelycke

2011-02-13

En vldigt bra kriminalroman.

Anders Hgman

2011-02-08

Spnnande, verkligen. Och ytterst vlskrivet

Sandra Svensson

2010-12-18

jag gillar verkligen frfattarnas stt att skriva.. tyckte den var bra i stora drag, kanske var frvntningarna fr stora. ville ge den 3,5 i betyg egentligen..

Karin Lundberg

2010-12-17

Som vanligt blir det spnnande nr Roslund & Hellstrm hller i pennan. Boken r lite i lngsta laget (nrmare 600 s.), men jag tycker nd att det r en tt och intressant deckare!

Adaocha Odu

2010-11-02

Frn sidan nnstans kring 300 och en bra bit framt var boken hysteriskt spnnande. Men alla resterande sidor drar ner betyget rejlt.

Agneta Hultin

2010-09-06

Roslund/Hellstrm lirar i en egen division. Gastkramande

Maria Nordstrm

2010-09-04

Jag gillar inte denna typ av bcker men det var vldigt spnnade. Lite fr lskig fr mig. Vcker mnga tankar. Kan det g till shr?

Ing-Marie Haglund

2010-09-03

En extra stjrna fr Peter Anderssons inlsning

Claes Nilsson

2010-09-03

Grymt spnnande, jag tycker inte den r fr lng. Lite frutsgbart och avhugget slut som dock inte pverkar betyget...

Mr Roslund

2010-09-02

Enformig... nst intill lngtrkig... dussinbok.

Franciska Haldemo

2010-08-04

Den frsta boken jag lser av den hr duon och jag r mycket imponerad! Tyckte den r uppbyggd p ett vldigt spnnande stt och det var intressanta karaktrer. Har hrt mnga som har haft svrt att komma in i den, men jag frstr faktiskt inte varfr. Jag satt naglad frn frsta sidan.

Det tog en stund innan jag kom in i boken och med de recensioner som den ftt hade jag hga frvntningar som inte riktigt helt uppfylldes!

Fredrik Evertsson

2010-08-01

tjatig, kunde varit mycket kortare. Nej, det blir inte fler bcker av dessa frfattare, fr min del

Pia W

2010-07-21

Mycket spnnande, strcklste med stor behllning. Vl skildrade personer.

Sofia kerberg

2010-06-27

I dagens Sverige blundar polismyndigheten fr vissa brott fr att lsa andra brott i sitt arbete med kriminella infiltratrer. I dagens Sverige blundar kriminalvrden fr mnga av de vgar som anvnds fr att smuggla in knark eftersom neddrogade interner r betydligt lttare att handskas med. Kombinera denna dubbelmoral med Ewert Grens, polisen som inte viker en millimeter frn det han anser vara rttvisa, och det blir explosiva konsekvenser hgt upp i den politiska hierarkin. Att Grens dessutom inser att han mste frska lra sig leva utan skyddsnten Annie och Sivan gr honom inte lttare att tas med.

Problemet med att lsa bra frfattare, oavsett om de skriver deckare eller inte, r ju att man efter ett tag brjar f vissa frvntningar. Drfr r jag lite, lite besviken p Tre sekunder. Hittills har Anders Roslund och Brge Hellstrm producerat bcker som fr min del legat i absolut toppklass (Odjuret, Box 21 och Edward Finnegans) medan de tv senaste hller inte riktigt samma kvalitet. Mjligen kan det bero p att jag lst de tre frsta men lyssnat p de tv senaste, kanske lmpar sig Roslund & Helltstrms sprk mer fr lsning n fr lyssning?

Sprket som jag hittills verkligen gillat knns nu nmligen ganska ojmnt, ibland r liknelser briljanta, ibland r de rtt trtta. Upprepningar grs p ett nra nog ritualistiskt vis och det blir d och d klar prettovarning p det hela. Kontrasteringen av livets fula sidor (lgner, kriminalitet, droger, fngelse) och det vardagstrygga (morgonrufsiga barn, familjefrukostar) blir efter tag trttsam och frlorar drmed ngot av sin effektivitet.

Storyn r dock som vanligt riktigt bra och beskriver en verklighet som man i egenskap av genomsnittlig Svensson (frhver jag mig nu genom att hlla mig sjlv som norm? N, homo mensura!) sllan kommer i kontakt med. Frfattarparet rr sig som tidigare med ltthet utanfr Sveriges grnser och tecknar i sedvanlig ordning portrtt som rr sig i grzonerna mellan offer och frvare. Det enda som i Tre sekunder r helt otvetydigt r det monumentala hyckleri som man gnar sig t frn politiskt hll. I sedvanlig ordning kommer det en liten twist p slutet och i likaledes sedvanlig ordning r den kanske inte fullt s verraskande som handlingen velat antyda.

Jag kan inte riktigt komma ihg hur jag upplevde de tidigare bckerna i detta avseende, men Tre sekunder fr tyvrr stora problem med genus-o-metern. Av Mariana Herrmanson ser vi inte mycket och den enda (!) andra kvinnliga gestalten r Sofia. En kvinna vi fr veta s lite om att hon snarare framstr som en opersonlig madonna vilken frlser den dubbellevande Piet, n den mnniska p gott och ont som hon rimligtvis borde vara.

Jag antar att ett mtt p mitt halvhrtade engagemang i Tre sekunder kan vara fjande faktum: trots att boken innehller stora mngder vld och droger (inget sex dock) blev jag mest upprrd ver hur en av karaktrerna vanhelgar biblioteksbcker. Bcker tar man inte snder! Framfrallt inte bcker som inte r ens egna!

Magnus Hoem

2010-06-21

Mycket mycket bra! Vissa delar var frvisso lite frutsgbara, men det gjorde inte s mycket.

sofia Bergsten

2010-06-19

s himla bra bok!

Torbjrn Nilsson

2010-06-04

Bsta boken hittills av Roslund/Hellstrm, rejlt spnnande. Riktig strcklsare..

Gun Petersson

2010-05-24

De hr frfattarna berttar s mekaniskt att jag inte blir ett dugg engagerad i personerna.

VICTORIA LINDBLOM

2010-05-09

En av Roslund/Hellstrms bsta. Den gr inte att sluta lsa. OTROLiGT spnnande! LS DEN....NU!

Karin Almn

2010-05-07

Den bsta deckare jag lst p lnge! Absolut bst av Roslund-Hellstrms bcker!! Jag kunde inte slppa den - ls den!

Ann-Marie Storkson

2010-05-01

Riktigt spnnande bok! Ett mste till semestern.

BoelMaria *

2010-04-11

Kan inte bli bttre!

Maria B Hansson

2010-03-21

Olidligt spnnande. Fascinerad som vanligt av de dr otroligt vlplanerade hndelserna dr allt mste klaffa - p sekunden.

Maria Nordstrm

2010-03-02

Denna typ av bcker r inte min tekopp men detta r en vldigt spnnande bok.

Anna Handin

2010-02-21

Grymt bra bok, otroligt spnande! Kan varmt rekommenderas som nagelbitare!!!!!

Anders Nordstrm

2010-01-28

Vill grna ge en extra kommentar eftersom jag hrde denna p ljudbok. Peter Andersson gr ett lysande jobb som inlsare. Lagom mycket inlevelse och inte fr teatraliskt. Klarar inte av nr inlsare med olika rster frsker gestalta olika karaktrer, det fanns inget av det slaget hr.

Anders Nordstrm

2010-01-28

Vlskriven! Frfattarparet verkar ha god insikt i mordutredning, kriminalvrd och narkotikauppgrelser. tminstone skildras dessa mnen trovrdigt.

Anne-Lie Mnsson

2010-01-19

4,5 pong. Mycket spnnande och bra!
Vl vrd priset som bsta svenska deckare 2009.

Lilian Boquist

2010-01-05

Bra bok - och ljudbok. Upplsaren ger rttvisa till boken. Har inte hrt Peter Andersson lsa tidigare men det gr han verkligen bra.

Eva Grufman

2010-01-05

Kan bara lyfta p hatten fr denna fantastiska deckarduo. Helt i min smak ;-).
Kunde likt er vriga inte sluta lsa boken. Den fr av mig 4,5 stjrnor.

Kristina Simar

2009-12-11

Spnnande hela tiden. En strcklsarbok.

harriet karlsson

2009-11-23

Lst ljudbok, bra

Karin Lfstrand

2009-10-12

Woaf! Vilken spnnade historia! Detta r den bsta historien som Roslund & Hellstrm levererat. Det r verkligen inte alltid som kriminalromaner stller de svra frgorna men det r ngot som detta frfattarpar lyckas med. Vad r moraliskt rtt handlade egentligen? Grnslandet mellan rtt och fel blir skakigt i konturen...

Kjell ke Hansson

2009-09-27

Det hr var vad jag tyckte om Tre sekunder direkt efter lsningen - kolla in min bokblogg: http://hanssonsblogg.wordpress.com/2009/06/15/tre-sekunder-2/

Charlotta Melander

2009-09-27

Jag har helt fastnat fr frfattarparets bcker. Tre sekunder gjorde mig inte alls besviken. Alla andra bcker hamnar p standby nr jag kommer ver Roslund & Hellstrm.

Andreas Jansson

2009-09-12

Jag har läst två av Roslund & Hellströms tidigare böcker och de har inte varit dåliga på något sett, men jag har heller inte tyckt de varit så bra som vissa kritiker. Därför var jag även skeptisk till ”Tre sekunder” men till slut gav jag dem en ny chans. Och tur var väl det! Den var rent ut sagt skitbra! Efter att kommit in i boken så var det i stort sett sträckläsning de sista 2/3-delarna. Årets bästa svenska deckare, helt utan tvekan!

Anneli Johansson

2009-09-06

Roslund och Hellstrm har gjort det igen, en toppenbok med andra ord!

Anna Ljungdahl

2009-08-11

Bra skriven men inte srskilt spnnande.

Ulla Olsson

2009-08-05

Lite lng, lite seg, inte i niv med Flickan under gatan.

Hans Brandt

2009-08-03

En thriller/deckare nstan i Stieg Larsson klass.
Den r vldigt spnnande hela tiden och verkar fr mycket initierad svl om polisarbete som livet p kken.
Rekomenderas starkt

Kristina Wiklundh

2009-07-29

Vldigt bra inlsning av Peter Andersson. Gr inte att sluta lyssna.

Maria Josefsson

2009-06-25

Detta r en skildring av livet som infiltratr i den undre vrlden, ett Sverige som jag tror de flesta av oss r obekanta med. Jag r det i alla fall. Den liknar inte riktigt Roslund & Hellstrms tidigare bcker vad det gller berttarteknik, den r inte alls s spretig och inte srskilt mnga nya karaktrer presenteras. Dock r fortfarande ambitionsnivn hos frfattarna densamma, de vill underhlla men ocks bertta en verklighet.

Den r spnnande och bra skriven, och jag som gr igng p deras fngelseskildringar fr mitt behov vl tillfredsstllt. Sedan r jag inget stort fan av historier om agenter/infiltratrer/maffia, men det gr ingenting - jag fastnar nd. Det som slutligen nd drar ner betyget en smula r frutsgbarheten. Jag blev inte verraskad, det kndes mer som att jag obnhrligen drevs mot det jag vntade p. Lite trist, men det m vara hnt. Det detta frfattarpar producerar r nd ngot av det bsta man kan lsa!

Pia Kask

2009-06-25

Edward Finnigans upprttelse gav bde magknip och trefloder men den hr kndes rtt beige. Besvikelse p g a hga frvntningar