Tre önskningar

Moriarty, Liane

| 2017

Trillingarna Kettle har som av en slump spelat huvudrollerna i offentliga små uppträden hela sina liv. Den här kvällen är det en helt makalöst galen scen de ställer till med när en champagnesprudlande födelsedagsmiddag slutar i ett praktfullt gräl och en ambulans som i ilfart måste bege sig till sjukhuset.   Vem var det som satte igång bråket denna gång? Var det Cat: vars liv, sedan kvällen hemma framför tv:n då Dan fick för sig att bekänna sin otrohet, varit ett enda kaos? Var det Lyn: den på ytan så framgångsrika perfekta systern med eget företag och lyckligt äktenskap? Eller var det Gemma: det dagdrömmande yrvädret som inte kan behålla en hemlighet för sig själv? Oavsett vem av de tre systrarna det var så innebär denna födelsedagsmiddag att deras liv ställs på sin spets, att de tvingas omvärdera sin kärlek till varandra och till människorna i sin närhet.   Tre önskningar är en varm och...

Julia Gedin

2021-05-04

Har läst Lianes andra böcker och det märks att detta är hennes första bok. En helt okej bok men som upprör men rekommenderar hennes andra böcker mer.

Julia Gedin

2021-05-04

Karin Adrian

2021-01-12

Sandrolinen

2020-05-21

Väldigt bra bok helt enkelt.

Johanna Nilsson

2019-05-25

villa-freja.se

2019-02-13

Moriarty är en av mina favoritförfattare och inte heller denna gång blir jag besviken. Hon skriver trovärdigt och fängslande med både språk och handling som flyter och det går lätt att komma karaktärerna nära.

Susanne Karlsson

2018-05-27

Fantastisk bok, intressanta karaktärer med fängslande relationer.

Birgitta Olofsson

2018-01-22

Jag tyckte boken var ok, dock hade jag svårt att följa den röda tråden. Författaren byter miljöer/plaster väldigt snabbt.

2017-11-30

Jag blev faktiskt förvånad över hur mycket jag tyckte om den här boken. Jag trodde nog att den skulle vara en lättvindig feelgood men den var bra mer nyanserad än så och tog upp många av de mer mörka sidorna av livet. Jag tycker också om de små anekdoter om hur trillingarna i periferin lyckats påverka andras liv. Jag tycker att det var synd att Gemma inte fick berätta sin hemlighet i slutet - det hade känts passande. Och överlag kändes slutet lite tråkigt. Men annars var det en bok där jag tänkte förvånansvärt mycket på karaktärerna emellan lässtunderna.

Jonna

2017-11-12

Jag gillade boken. Den var lätt att läsa och underhållande.

2017-03-10

Lyssnade på den i ca 3 tim. Kändes rörigt och jag blev okoncentrerad. Gav upp. Kan tänka mig att det är bättre att läsa boken.

Åsa G

2017-03-01

Jag blev lite besviken på boken. Gillade ingen av de tre systrarna, tyckte inte nån av dem var särskilt sympatisk

2017-01-18

Jag har ju alltsomoftast lite svårt för fladdrig chick-lit. Men den här boken är en underbar sådan. Jag skrattar, gråter och som ensambarn önskar jag mig syskon mer än någonsin. Den är rolig, känslosam och känns som familjen i huset bredvid.

Monics Jönsson

2016-10-29

Den blev bättre efter hand.

Terese Johansson

2016-08-23

Jag gillade själva storyn men jag tycker att boken var lite rörig för det var lite svårt att veta om det var dåtid eller nutid.

Sen gillade jag inte dom "yttre" historierna, eller vad man ska säga, de kursiverade delarna, dom var bara onödiga och meningslösa. Dessutom gillade jag inte karaktärerna nåt vidare, i alla fall inte dom kvinnliga, dom framstod inte som särskilt trevliga och styv-dottern och hennes halvsyster var bara otrevliga och bortskämda och man retar sig enormt på dom..

Hade det varit mer sympatiska karaktärer med och inte lika pladdrigt och snurrigt så hade boken fått högre betyg.

Irene Malmeling

2016-07-31

Lättläst och underhållande om de härligt galna trillingarna Lyn, Cat och Jemma. Gillar dialogen och humorn i Moriartys böcker. Gillar också hur romanen är uppbyggd, med hopp fram och tillbaka i tid (svårt, men hon gör det riktigt snyggt) samt de små kursiva avsnitten insprängda i berättelsen med betraktelser utifrån av helt okända personer. Nytt.

Susanna Almgren

2016-07-09

Alldeles för pladdrig för min smak

Bättre än "öppnas i händelse..." Den boken var också bra, men genomsyrades av fetthat, utseendefixering och icke-feminism, vilket störde mig hela tiden. "Tre önskningar" är lite mer nedtonad på den fronten. Gillar relationerna, vardagliga sorger och händelser. Däremot de kursiverade berättelserna som kommer inför och där förstår jag mig inte på. Onödiga.

Erika Wiman Snäll

2016-06-26

Tre systrar tjafsar helt genom boken. Trist och inte särskilt välskrivet.

Monica Helmersson

2016-05-27

Lite svår att komma in i början innan man hade klart för sej alla karaktärer men sen var det sträckläsning som gällde.

2016-04-28

Betyg: 4,5 av 5.

För bara någon vecka sedan så läste jag Liane Moriartys nyaste bok, Stora små lögner, och den fick högsta betyget från mig.

Och för ungefär ett år sedan så läste jag Liane Moriartys näst nyaste bok, Öppnas i händelse av min död, och den fick även den det högsta betyget av mig.

Nu har jag läst ännu en bok av Liane Moriarty, Tre önskningar. Den är precis nyutgiven i pocketboksformat. Men egentligen så är den tretton år gammal, och Liane Moriartys debutbok.

Jag tycker otroligt mycket om Liane Moriartys sätt att skriva. Roman eller feelgood, oavsett vilken genre man vill kategorisera böckerna i, så är dom väldigt välskrivna, lättlästa, mycket engagerande, och man lär verkligen känna huvudpersonerna, och man bryr sig om dom.

Vad jag kan hitta på nätet, så verkar hon ha skrivit tre böcker till, som inte finns översatta till svenska. Men det hoppas jag verkligen att dom blir, för jag vill absolut läsa mer av författaren.

Jag rekommenderar absolut boken Tre önskningar. Och då även hennes ovanstående två böcker.

Cecilia Magnusson

2010-05-25

Underbar bok, man känner verkligen för alla tre huvudpersoner. Mycket lättläst!