Tre män i en båt

Jerome, Jerome K.

| 1969

Berättelserna om hur männen packar inför sin resa på Themsen, hur de under färden strider med svanar eller hur öppnandet av en konservburk egentligen går till, har människor skrattat åt i ett århundrade. Tre män i en båt är riktigt god, underfundig engelsk humor, men också en intressant skildring av livet i London och omkring Themsen under 1800-talets slut. Här i en underbar uppläsning av Jan-Olof Strandberg! Speltid: ca 5 timmar

Teodor Hedin

2024-02-14

Hjortronhyllan

2023-04-19

Historien om tre män, alla med uttalad hypokondri, i en båt är en klassisk roman med brittisk humor. Den är skriven under 1800-talet men har hög igenkänning än idag. Det är tre pompösa stadsråttor som tror att en tur på floden Themsen ska ge dem ett bättre leverne och hälsa. Deras resa kantas tyvärr av diverse katastrofer samt förtäljning av skrönor, anekdoter och överdrifter.

Humorn och igenkänningen om lusten att ge sig ut på äventyr är centrala teman i boken. Det är när man saknar erfarenhet och känsla för vad en resa eller aktivitet egentligen innebär för en som människa. Det kan uppstå situationer, till exempel ett lockande morgondopp som visar sig vara allt annat än behaglig när man väl står där 06.30 och stirrar ner på den kalla våta. Boken innehåller också avsnitt med förvånansvärt djupa beskrivningar av naturen längs Themsen, vilket förskönar och visar att Jerome är en skicklig författare. Att beskriva denna bok som enkel komik vore en grov förenkling, dess välskrivna och skarpa innehåll är så mycket mer än så.

Rekommenderar denna till alla som gillar brittisk humor. Till dig som vill ha något att läsa på en planerad resa där du ska göra något nytt du inte kan. Eller till dig som bara känner dig lite hypokondrisk och tror att en nypa frisk luft kan hjälpa.

Jessica S

2022-12-06

Min favorit

2021-02-27

Tre män i en båt är tydligen en klassiker. Vad jag vet så hade jag aldrig hört talas om den när den dök upp hos någon bokbloggare, som jag inte längre minns vem det var. När jag såg att den fanns på bokrean 2017 så var jag bara tvungen att ha den. En bok som beskrivs som en av världens roligaste romaner är ju oemotståndlig.

Det börjar väldigt bra, jag älskar tonen som dryper av ironi. Mellan skratten (som är många) blir det lite långrandigt och faktiskt lite tråkigt. Det blir väldigt många utvikningar. Faktum är att inte speciellt mycket handlar om själva båtfärden. Man kommer ständigt på olika anekdoter, som handlar om tidigare båtutflykter, antingen med dessa tre män eller andra. Eller så handlar de om saker som inte har det minsta med båtresor att göra, som till exempel tavelupphängning. Eller så får man sig en historialektion. Mycket har hänt längs Themsen.

För att vara en bok som är över 100 år så är den förvånansvärt aktuell. Människan har inte förändrats speciellt mycket. Tyvärr. När Tre män i en båt är som bäst så är den briljant.

OBS! Detta är en förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/02/tre-man-i-en-bat-av-jerome-k-jerome.html

2018-02-10

Språket är riktigt bra men handling och humor känns lite passé.

Black Jim

2017-05-03

Inte jättekul. Men gillar du Göta kanal-filmerna tycker du säkert den här är kul också.

Cristos Contreras

2015-01-07

Denna bok bevisar att människan alltid har varit densamma. Humorn, med eller utan elektricitet och datorer, står sig. Tidlös och riktigt bra bok med ett underbart språk. Läs!

Martin K

2014-12-07

Väldigt, väldigt underhållande!

Mary G

2012-01-22

Styrkan i den här boken sitter i språket, inte i handlingen. Det är ingen bok som griper tag i en och inte låter en gå, utan snarare en bok som bjuder in till trevliga lässtunder men som man inte saknar däremellan.

Annika Sjöström

2012-01-17

mp3 bok

Kent Bengtsson

2011-10-17

En bok som man kan läsa gång på gång och man blir alltid glad. Svårt att inte skratta högt när man läser den.

david palmqvist

2011-10-01

Nja... Bästföredatumet på humorn har nog gått ut på den här...

Har hört denna med Jan-Olof Strandberg som jag tycker är en utomordentligt bra skådespelare, men i denna inläsning blir det för mycket skådespeleri. Böcker bör läsas mer neutralt, tycker jag.

Sarah Marklund

2011-01-21

Fyndig och skulle kunna ha varit skriven i mer modern tid. Roliga filosofiska livsfunderingar.

Sven Wifstrand

2010-04-01

Överskattad. Brittisk torrhumor gör sej nog bäst i mindre portioner.

Sarah Mattsson

2010-03-06