Trädets hemlighet. Wilma

Dahlgren, Helena

My.loved.books

2021-04-27

En bok som berör, skakar om och bjuder både på skratt och tårar. En fin läsupplevelse med vackra illustrationer!

Lättlästa böcker ligger mig varmt om hjärtat då jag vet hur viktigt det är att oavsett vilka förutsättningar man har att få möjligheten/valet att få "stiga in"/läsa i/om en annan värld. En värld som ibland är lite bättre än ens egen verklighet.
Den här boken berörde mig på djupet. Glädje, tårar och oväntad vänskap.

Vi får träffa Wilma som känner sig lycklig; hon bor med sin mamma och pappa och sin lillebror. Allt känns så bra men tyvärr ändras livet på en handvändning och Wilma känner sig mer och mer ensam. Men när hon vänder sig mot ett Träd som ger henne trygghet och lugn stöter hon även på oväntad vänskap som ger ännu mer styrka.

Bok nummer två som redan är släppt heter "Trädets hemlighet Nour" och del tre kommer heta "Trädets hemlighet Sebbe" och släpps i slutet av augusti 2021. Kommer inom en snar framtid läsa bok nummer två då jag måste få veta hur det går!

Marianne Skoglund

2020-09-29

Kul med något lättläst som är läsvärt! Trots sitt ringa omfång lyckas berättelsen väcka intresse för karaktärerna och storyns utveckling. Det här är bara upptakten till något mycket större...

AC (mamma):
Jag började läsa Trädets hemlighet så snart jag fick den i min hand och det är en lättläst bok med lite större text så tänkte jag att detta kanske kan vara något för mig och Philip att läsa tillsammans. Att den dessutom handlar om ett träd där två flickor lämnar lappar till varandra tänkte jag kunde vara lite magiskt att läsa om.

Så började jag läsa och jag blev fångad direkt. Jag läste boken snabbt i ett svep och tårarna bara rann. Ändrade min tanke om att Philip skulle läsa den. Tyckte den var så sorglig. Det jag tyckte var jobbigt var att Wilmas lillebror var jättesjuk i cancer och att man inte fick veta i första boken hur det kommer gå för honom.

Flickan Wilma möter vid trädet har det tufft i skolan och ser egentligen inte på livet med så positiva ögon.

Tänkte om. Philip och jag satte oss i soffan och vi började läsa. Philip tog inte berättelsen som jag. Han konstaterade mer att ja han är sjuk i cancer och vi får hoppas att han överlever. Kanske får vi veta det i nästa bok. Philip var mer nyfiken på flickan som hade det tufft i skolan. Varför var de elaka mot henne. Kanske var det närmre honom och hans vardag.

En mycket fin bok med svartvita illustrationer som omfamnar berättelsen och målar upp alla känslor och tankar som finns i boken. Jag gillade verkligen boken trots att den inte var vad jag förväntade mig från början. Nu är jag frustrerad över att jag behöver vänta på nästa del i serien.

En bok som även passar vuxna.

Philip 8 år:
Trädets hemlighet är en bra bok och jag vill också läsa nästa bok nu. Jag vill veta hur det går för flickan och för lillebror. Jag tycker synd om Wilma som blir lite bortglömd av sin mamma och pappa också. De är ju ledsna och oroliga. Jag tycker om trädet i boken. Att Wilma och Nour skriver lappar till varandra och sedan blir kompisar tycker jag är roligt. Båda är så ledsna. Nour verkar vara ledsen inuti. De är inte snälla mot henne i skolan. Wilma är ledsen för sin lillebror. Det är fina bilder i boken men mycket text så det var svårt för mig att läsa men vi la papper för. Då gick det bättre.