Träsk

Berggren, Klas

| 2014

Hur går det när man gradvis inser att ens pappa inte står för den där tryggheten man trodde? Att kaoset finns där man är, inte någon annanstans? Att det kanske är just pappa som är farligast av alla man känner? I en isolerad familj kan man leva som förblindad, utan vare sig vilja eller förmåga att ifrågasätta det som händer. Allting upplevs som normalt. Klas Berggren har fångande greppat problematiken i att leva i en dysfunktionell familj. Huvudpersonen växer upp i miljöer där borderline, projicering och dissociation är okända begrepp. Författaren beskriver på ett naket sätt hur familjen använder psykisk sjukdom som ett vapen för att smutskasta varandra. Boken är omskakande, avslöjande och angelägen. Boken rekommenderas av psykologen Thomas Silfving i den litteraturlista han presenterat för Anhörigföreningen Borderline i Stockholm. Det är som en dokumentär. Det kryper i mig när jag läser.Man...

D

Daniel Björk

2020-01-12

Träsk beskriver en "maskrosmänniskas" kamp för att förstå det som plågar familjen. Psykologiskt intressant. Det svårgreppade borderline får en ökad kontur. Huvudpersonens (natt)drömmar är lika fascinerande som skrämmande. Det skapar en hotande grundstämning i boken. Början och slutet vävs skickligt samman så att cirkeln sluts. En höjdare.

Jessika Lilja

2019-05-01

En gripande skildring av att växa upp med en familjemedlem som har borderline (emotionellt instabil personlighetsstörning). Fantastisk intressant och samtidigt en väldigt otäck historia som kryper in under skinnet och väcker mycket tankar. Hur hade jag själv agerat om jag vuxit upp under samma förutsättningar? Hur hade min självbild påverkats om det som händer i familjen förvrängs och förvrids? Huvudpersonen Mats får mer och mer insikt om att något inte står rätt till och försöker hantera situationen. Det är en inspirerande historia om att försöka hantera sig själv mitt uppe i det destruktiva och dysfunktionella i en familj.

Lena Melin

2016-04-09

Den narcissistiskt störda föräldern kan inte älska och erbjuder ingen fast mark för barnet att relatera till och ta avstamp från. För barnet blir tillvaron som ett träsk, allting glider, det som verkar tydligt vänds i nästa stund sin motsats, föräldern ljuger och manipulerar, och genom att utnyttja barnets längtan efter kärlek skaffar han sig total makt och blir den centrala punkten runt vilken familjens universum snurrar. Ständigt närvarande är barnets skräck för att sugas ner under vattenytan, att själv bli sjuk och därmed acceptera den roll föräldern projicerar på honom. Inte konstigt att det tar huvudpersonen flera decennier att förstå vad han varit med om. Och då finns slutligen bara en utväg.
Klas Berggren har en lågmäld berättarstil som är kongenial med historien som berättas. De psykiska övergreppen är en naturlig del av familjens vardag och kan i stunden knappt urskiljas från det normala, men är också så grova att de skadar de utsatta på djupet. Huvudpersonerna går runt i cirklar men som läsare blir man fast och kan inte släppa berättelsen förrän vid sista ordet. Det är spännande och skickligt iscensatt.
Jag sträckläste denna bok. Den förtjänar att läsas av många.

Annika Sörnäs

2014-11-24

Jag har läst, nej - sträckläst boken. Vilken stark berättelse! Huvudpersonen har en väl bearbetad hållning till sin pappa, som uppenbarligen krävt mycket inre arbete. Det måste vara lätt att bli bitter av att leva med en borderlinepappa men boken andas ingenting av det. Tvärtom beskrivs nyktert vad som händer, ibland på ett underfundigt sätt som får mig att skratta. Trots det tunga temat är boken upplyftande tack vare beskrivningen av den personliga och starka kampen att göra rätt och få ordning på livet.