Trasan

Trasan är vad hon kallas av alla i skolan ända sedan den där dagen då hon kom till klassrummet med en sönderklippt jacka. Det var mamma som hade haft ett av sina utbrott på morgonen och Tilda kunde inte göra något åt det. Mamma kallar henne Tilda för det är det hon är döpt till. Ibland är mamma glad över att Tilda finns. Andra dagar känns det för Tilda som om mamma tycker hon är en skalbagge att trampa på.  Pappa träffar Tilda varannan helg. Om han orkar. Han är ledsen och Tilda får trösta honom ofta. Tilda börjar bli mer och mer trött. Vissa dagar känns det som att hon drunknar inuti sig själv. Men en morgon när hon vaknar är hon säker på att en ny okänd kraft har blivit född inom henne...

Trasan, eller Tilda som hon egentligen heter, har det inte lätt. Hemma bråkar mamma bara med henne, speciellt ifall hon misstänker att Tilda träffar pappa och när hon går i skolan retas de andra med henne. Tilda önskar att hon någon gång fick en lugn dag. Men så inser hon efter ett tag att hon kan något alldeles särskilt, hon har fått en speciell kraft.

Anette Skåhlberg har en förmåga att ta de mest utsatta och ge dem en röst. Och det är väldigt svårt att inte hela tiden ha en stor klump i magen. Jag vill bara hoppa in och rädda Tilda. Skydda henne. Och det är så hemskt att den enda som egentligen ser henne är pappa, och han vågar inte stå upp för henne på det sätt som behövs.

Trasan är en bok att läsa i skolan. Att diskutera kring. Att förstå att allas hemmaliv inte ser likadant ut och att det finns mycket som kan avhjälpas med empati. S.T.O.P.Bok ger ut många viktiga böcker med det här temat och jag gillar att det ofta finns med den här lilla övernaturliga tonen som gör att barnet som är huvudperson hittar sin speciella styrka.

Språket är bra och passar målgruppens ålder.