Tranorna flyger sderut

Ridzn, Lisa

| 2024

En varm debutroman i samma anda som Lpa varg. Om en ldrad mans kamp fr att behlla makten ver sitt eget liv.Hemma hos Bo bryts den stilla tillvaron sllan av ngot annat n besken frn hemtjnsten. Men han har ju sin lskade jmthund Sixten, s helt ensam r han inte. I tomrummet efter frun som flyttat in p demensboende i stersund brjar funderingar och tvivel riva i Bo. Tiden blir alltmer knapp fr att hinna lsa det som ibland knns omjligt ? relationen till sonen.Trevande frsker far och son att n fram till varandra. Men samtidigt r sonen vertygad om att Sixten mste flytta. Hotet om att frlora sin hund rr upp ett virrvarr av knslor som fr Bo att minnas tillbaka p sitt liv, sitt faderskap och sitt stt att visa krlek.

27/4 2024 rets lsupplevelse?

En helt fantastisk bok om en gammal man - Bo som vill behlla makten ver sitt eget liv. Den stilla tillvaron bryts sllan av ngot annat n nr hemtjnsten kommer p besk. Vid hans sida finns jmthunden Sixten som betyder vldigt mycket fr honom, hans son r vertygad om att Sixten mste flytta. Det blir en kamp om Sixten, att lsa sin relation till sonen och minnas sitt liv.

Wow vilken debut av frfattaren, den har boken berrde mig och tog tag i min sjl och mitt hjrta. En stark och gripande lsning som vcker mnga tankar och som fr mig att flla ngra trar. Det r vackert och mlande skrivet om en mans lderdom, knslor och krlek till sin hund. Missa inte att lsa denna bok!

2024-03-11

Maria Strmqvist

2024-02-27

Herregud vilken otrolig bok! Har aldrig blivit s berrd frut. Kan inte sluta tnka p den

Maria Strmqvist

2024-02-27

2024-01-03

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Kommer rets frsta lsta bok kanske bli rets bsta bok? Ja, det r nog faktiskt troligt att det kanske blir s. Fr den hr boken var helt otroligt bra. Mycket lnge sedan som jag blev s tagen av en bok. Och jag har nog inte grtit s mycket till en bok, sedan jag lste ngot av Fredrik Backman. Frfattaren till Tranorna flyger sderut, r en debutant som heter Lisa Ridzn, och jag hoppas verkligen att det kommer fler bcker av henne i framtiden. Boken r s otroligt knslosam, gripande, berrande, och sorglig. Men ven vldigt varm, och den skildrar verkligen olika sorts relationer p ett mycket fint stt. Jag som lser s vldigt mnga bcker, glmmer dom flesta bcker rtt s fort, ven om dom har varit bra. Men den hr boken kommer jag bra med mig i mitt hjrta. Och jag kommer att tnka p den gamla fina mannen, huvudpersonen Bo, vldigt ofta. Jag lyssnade p boken, som var helt fantastiskt bra inlst av Lennart Jhkel. Kan verkligen rekommendera just ljudboken i det hr fallet. Man ska ju inte jmfra bcker, men om jag nd gr det, s tycker jag att den hr boken pminner lite om Lpa varg av Kerstin Ekman och ven om Folk som sr i sn av Tina Harnesk. Men terigen, jag sger bara, ls (eller lyssna p) denna bok! Du kommer inte att ngra dig!