Traktorien lyhyt historia ukrainaksi

Lewycka, Marina

| 2007

Flag from fi

Ukrainasta Isoon-Britanniaan aikanaan muuttaneen Nikolain vaimo Ludmilla sairastuu ja kuolee. Vanha mies menettää elämänsä tukipilarin, joka oli huolehtinut säntillisestä kodista, laskuista, lapsista, ruuasta ja ylipäätään kaikista arkielämän käytännön asioista. Nikolain elämään astuu kuitenkin uusi rakkaus Neuvostoliiton romahduksen jälkeisiä myllerryksen aikoja paenneen uhkean Valentinan hahmossa. Nikolai on päättänyt pelastaa Valentinan reaalisosialismin jälkein Ukrainan kauheuksilta menemällä hänen kanssaan naimisiin. Seuraa tragikoominen henkien taistelu, kun Nikolain tarmokkaat tyttäret Vera ja Nadezda ryhtyvät vuorostaan pelastamaan vanhaa isäänsä tekoblondionnenonkijan ja tämän taukoamatta pälpättävän murrosikäisen pojan kynsistä. "Lewycka on synnynnäinen kirjailija, humoristi, jolla on kevyt kosketus. Hän vetää lukijan perheriitaan, joka on kertakaikkisen hauska, mutta myös sodan...

Peter

2023-04-17

Trögstartad bok om åldrande, komplicerade familjeförhållanden, immigration och traktorer som tar sig från mitten och framåt.

För ovanlighetens skull läser jag en bok som inte är skriven av en svensk. Men vem kan motså en sådan boktitel? Baksidestexten berättar också om att berättarens 84-årige far blev kär i ett blont bombnedslag till kvinna på 36 år från Urkraina. Boken är bitvis lite trögläst, men hela tiden rolig och välskriven. En liten pärla!

Elias Chougui

2012-04-29

Riktigt rolig, med en tanke bakom.

Klara Antonsson

2011-11-13

Riktigt bra! Och annorlunda!

Iryna Naumenko

2011-02-14

Författare Marina Lewynska
”En kort berättelse pm traktorer på Ukrainska” Roman.
När deras ukrainsk far, nybliven änkling, meddelar att han tänker gifta om sig, inser systrarna Vera och Nadezjda att de måste sätta punkt för en livslång fiendskap för att rädda honom.
Hans nya kärlek är en yppig lycksökerska från Ukraina.
Hon är hälften så gammal som han, hyser förkärlek för underkläder i grönt siden och för färdiglagad mat från livsmedelsbutikens frysdisk.

Inget hinder är för stort i hennes målmedvetna strävan efter den luxuösa västerländska livsstil hon alltid drömt om.
Men den gamle mannen försöker också förverkliga sina excentriska drömmar – och skriver en historia om traktorer på ukrainska.

”Det blir inga problem, säger pappa.
Han har förutsett alla problem.
Han har känt henne i tre månader.
Förresten är hon en bildad kvinna.
Apotekarexamen.
Hon får inte svårt att hitta ett välbetalt arbete här när hon lärt sig engelska.

Under tiden hjälper han henne med engelskan och hon städar huset och sköter om honom.
Hon sitter i hans knä och låter honom kela med sina bröst. De är lyckliga tillsammans.
Hörde jag rätt?
Hon sitter i min pappas knä och han kelar med hennes utsökta botticellibröst?”

Marina Lewycka har skrivit en klok, ömsint och mycket rolig roman om familjer, läkning av gamla sår, ålderdomens prövningar och glädjeämnen och – faktiskt – om Europas historiska arv under de senaste femtio åren.
Marina Lewycka föddes av ukrainska föräldrar i ett flyktingläger i Kiel i Tyskland vid krigsslutet och växte upp i England.
Hon undervisar vid Sheffield Hallam University.
Boken har fått lysande recensioner och blivit nominerad till både Orange- och Bookerpriset 2005.

Malin Näslund

2010-09-28

En underhållande och lite ovanlig bok om en man som på ålderns höst finner kärleken i en kvinna vars syften till äktenskap kan diskuteras. Stundtals brilliant och andra gången seg - speciellt "faktaavsnitten" som i o f s fyller en funktion men de snabbskummade jag mig förbi.

Ingrid Selnes

2010-07-29

Jaag hade hört så mycket bra om den här boken, men tyckte inte nåt vidare om den. Rolig på sina ställen, intressant om systerrelationen, men den ansedd komiska berättelsen om den pappan och lycksökerskan Valentina blev allt mer plågsam att ta in ju mer man läste.

Maria Nordström

2010-07-12

En underhållande bok.

Merja A

2010-03-02

Tragikomiska inslag, karikatyriska personporträtt, riktigt rolig på sina ställen.
Ändå var det inte "min bok", orkade inte läsa ut helt,kanske en annan gång.

2010-02-24

Har försökt läsa denna bok. Jag tycker inte att den är rolig och personerna är mer karikatyrer än riktiga.

Pål Brattberg

2009-10-25

Skön bok! Jag gillade hennes lättsamma stil och skall läsa ngt mer av henne när tid finnes!

Rolig! Dråplig och osannolik.

Mia Dahlstrand

2009-08-16

2009-06-27
Rolig, annorlunda bok. Väl värd att läsa.

Lady Flanders

2009-06-20

Inte helt oäven, men kunde sagt samma sak på halva sidantalet.