Trädets tid

Kvant, Christel

| 2011

Till dig som älskar träd De är de största och äldsta levande varelser vi känner. Tusenåriga ekar lever mitt ibland oss, och på hemliga platser i svenska fjällen växer granar som sannolikt har varit med när inlandsisen smälte. Med sina långa liv länkar träden både till det förflutna och till framtiden Så har de också spelat stor roll i världens religioner genom tiderna. Även i de nordiska länderna, där man under våra äldsta kyrkor kan finna resterna av heliga lundar. Trädets tid väcker på en gång ny och urgammal insikt om trädens stora betydelse för vårt liv; för livet på jorden. Tydligast blir det på öarna: När skogarna fälls försvinner inte bara träden utan även allt det andra: buskar, blommor, svampar, fåglar, djur, vatten ... Omvänt är det också trädplanteringar som väcker hopp i fattiga och utarmade delar i världen. Christel Kvant har tidigare skrivit en lång rad uppmärksammade trädgårdsböcker....

Kim M. Kimselius

2012-09-19

En underbar bok att läsa flera gånger, att reflektera över och njuta av. En bok som inspirerar mig i mitt skrivande!

2011-12-17

En underbar bok det här med ett kulturhistoriskt perspektiv på träd. Dessutom innehåller detta praktverk otroligt vackra bilder, som inte bara kan stå för sig själva, utan också förstärker de välskrivna trädhistorierna som boken innehåller.
Samtidigt som jag läser den här boken läser jag också om ett fantastiskt trädprojekt i New York. Million Trees NYC
MillionTrees NYC, is a Citywide, public-private initiative with an ambitious goal: to plant and care for one million new trees across the City's five boroughs over the next decade. Vilken ide - kräver eftertanke men borde också leda till andra liknande projekt.