Trädens tystnad

Hayder, Mo

| 2002

En kvav julikväll hittas en man och en kvinna bundna och misshandlade i sitt hus i en lugn bostadslänga i södra London. I nästan tre dygn har de hållits fjättrade med handbojor, utan mat, utan vatten. Men vad värre är: deras son, den åttaårige Rory, saknas. De kalla fakta polisen fått fram är illa nog i sig, men för kriminalkommissarie Jack Caffery känns det som ett eko från hans eget förflutna. Caffery besitter mer än ytlig kunskap om pedofilers vanor, av ett enda enkelt skäl - hans egen brors aldrig uppklarade försvinnande.

Maria Jacobsson

2020-05-08

Otäck och spännande bok om perversa människor som begår de mest vidriga brott. Andra boken av Mo Hayder, läs dem helst i ordning. Det är lättare att ta sig in i handlingen i denna bok och jag sträckläste den på ett par dagar med andan i halsen.

2018-03-24

Det har äntligen blivit dags att arbeta sig vidare i den här gamla serien om Jack Caffery, den destruktiva och labila polisen i London. Jag läste första delen för ganska exakt ett år sedan och man kan nog säga att den tog mig med storm. Kanske var mina förväntningar för höga nu när jag gav mig på Behandlingen, för den lyckades inte riktigt med samma sak. Läs mer på min blogg

2014-07-24

Betyg: 4,5 av 5

(Den här boken var en av dom tolv böcker som jag läste under mina två semesterveckor i Turkiet. Skriver lite kortare och enklare omdömen på dessa böcker, mot vad jag brukar göra på dom recensionsböckerna som jag vanligtvis läser.)

Helt suverän bok! Otäck, spännande, välskriven, och lättläst.

Boken är en fristående fortsättning på ?Fågelmannen? (Birdman) som jag läste för ett par månader sedan. (Här är en länk till min recension av den boken).

Rekommenderar verkligen Mo Hayders böcker. (Men dom är ingenting för känsliga läsare).