Totte och Emma känner

Wolde, Gunilla

Följ med Totte och Emma som hoppar bland kuddar, leker med kisse och välter ett torn med klossar! Två helt nya pekböcker om Totte och Emma med Gunillas Woldes älskade och tidlösa bilder. Med hjälp av kluriga frågor får det lilla barnet fundera över vad som egentligen händer på bilderna. Eftersom bild och text inte alltid säger samma sak öppnar böckerna upp för samtal och interaktivitet. Gunilla Wolde (1939-2015) var författare, tecknare och illustratör. Hon är framförallt förknippad med de populära böckerna om Totte och Emma, klassiker som läses och älskas av nya generationer. Böckerna har översatts till fjorton olika språk.

Totte och Emma känner är en bok som kom förra året anpassad för för de allra yngsta.
Med uppslag som inbjuder till samtal får vi utforska känslor tillsammans med barnet.
Detta är ingen bok man bara läser från pärm till pärm utan jag tycker absolut man ska göra läsupplevelsen till sin egen. Ställ frågor, fundera, läs med betoning som förstärker funderingarna.
Illustrationerna är som oftast med Totte och Emma avskalade och denna boken har extra fokus på just enbart barnen.
Vilket är bra då barnen och deras känslor hamnar i fokus och blir tydligt för barnen.

En trevlig liten bok med potential för en fin lässtund.