Toto gräver en grop

Virke, Emma

| 2017

Toto tar sin lilla sked och börjar gräva. Gräv mera! ropar Nalle och hämtar en spade. Toto hittar ett vackert fat. Gräv mera! ropar Elefant och hämtar en bättre spade. Gropen blir större och större. Vad hittar Toto längst ner? Småbarnsböckerna om Toto låter barnen utforska och upptäcka! Emma Virke är illustratör och författare och bosatt i Stockholm. 2014 utkom hennes första småbarnsbok Toto tittut, som snabbt blev en favorit bland både läsare och kritiker.

Emma

2022-04-21

Ännu en fantastisk bok av Emma Virke!
Den är underbar att läsa med roliga bilder och ändå en väldigt enkel berättelse där Toto gräver en grop med spade och hittar allt möjligt. Det behöver inte vara mer komplicerat!

Detta är en genialisk bok för de yngre barnen som tar något vardagsnära och gör till en superfin bok.
Det lilla barnet gräver en grop, som blir en riktig grop i boken som barnet kan "gräva" i med sitt finger. Vilket alla barn jag läst boken för hittills faktiskt gör.
Barnen blir delaktiga och uppskattar boken - extra kul att det mot slutet gör om gropen till en rolig pool!
Så vardagsnära - så enkelt - men fullständigt fenomenal läsning för de minsta barnen. Läser man för barn i övre åldersramen kan man lätt brodera ut genom att bokprata om det som fångar just det barnets intresse tänker jag. Vi har även läst "Toto - Var är nappen?" tidigare - även den en fin bok för de yngsta!
Rekommenderar!