Totalskada

Agneta och Xavier har levt i ett långt äktenskap. I takt med tiden och att barnen lämnat hemmet är det som om avståndet dem emellan successivt ökar. Ett outtalat tomrum som ingen av dem riktigt vet hur de ska fylla. Grälen och striderna är över. Saker och ting får passera. De har ju ett bra liv, en tillvaro fylld av trygga vanor, och de har utvecklat en ömsesidig tolerans. Men kanske har detta ett pris? För där finns också en bräcklighet mellan dem, som kan bli till en spricka som kan gå på djupet och orsaka stor skada. Men när katastrofen kommer är det utifrån. Och den ställer hela deras tillvaro och deras förhållande på spel. Det är Agneta som är den skyldiga. Hur ska hon överleva skulden? Och när de förlorat sitt hem, hur hemma är de med varandra, egentligen? Vad är värt att slåss för? Och vad ska man släppa för att kunna gå vidare?

Anna Hedenstedt

2023-03-15

Oerhört trovärdiga människoporträtt! Hur gör hon, von Zweigbergk, för att få till relationer och konflikter så otroligt realistiskt? (Hoppas för hennes skull att hon inte varit med om precis detta...)

Emma W

2022-03-30

Boken får dig att fundera över vem du är.

Rebecka Nyman

2021-05-16

Det här var en bok som kändes som en hel evighet att läsa. Ältande rakt igenom hela boken. Varje sida. Varje ord. Det fanns inga karaktärer jag tyckte om. De var alla barnsliga på sina sätt och jag upplevde det faktiskt näst intill plågsamt att ta mig igenom berättelsen. Det var inte mycket som hände förutom ältandet. Om (!) jag någonstans hade ett litet hopp om att slutet skulle avsluta allt på ett bra sätt så hade jag blivit besviken. Och det var vad jag blev, besviken. Slutet var, enligt mig, inte logiskt. Dock höll det sig ju då i linje med resten av boken.

2021-04-21

Ett äktenskap som bygger på gammal vana och trygghet. Relationen gnisslar men följer ett givet mönster. Plötsligt sker en katastrof. Hur påverkas relationen av det. Helena von Z är duktig på att förmedla känslor i relationer och denna bok är inget undantag. Stark 3:a

Maddox

2020-05-15

villa-freja.se

2019-12-08

Ännu en bok som jag har haft länge i min bokhylla men dragit mig för att läsa på grund av omslaget. Okej, jag gillar harar och alla möjliga slags djur, men omslagsbilden har ändå gett mig en skev bild om bokens innehåll. Bot och bättring! Jag måste sluta döma en bok utifrån dess omslag. Den här boken är verkligen wow från början till slut. En fullpoängare.

Anki Olsson Flodin

2019-01-28

Zweigbergk är mästare i att skildra mänskliga relationer!

Mycket bra bok.
Gillade det ja läste 😊

Jan Svensson

2019-01-03

Bra historia, väl skriven men ända fångas jag inte helt av boken. Svårt att sätta fingret på vad som saknas. Kanske är det att jag inte blir överraskad en enda gång, inte ens på slutet.

2018-11-08

Betyg: 4,5 av 5.

Helena von Zweigbergk har skrivit drygt femton böcker, och jag har läst sju av dom tidigare. Här är länkar till mina recensioner av dom sju böckerna: Kärleken skär djupa spår, Tusen skärvor tillit, Ur vulkanens mun, Sånt man bara säger, Anna och Mats bor inte här längre, Än klappar hjärtan, och Kärleken till livet, (som hon har skrivit tillsammans med Marie Fredriksson).

Jag har tyckt om alla böckerna som jag har läst av författaren, och jag tycker att hon är fantastisk på att skildra relationer. Inte bara relationer mellan ett par, utan även mellan föräldrar och barn, mellan syskon, och mellan vänner, till exempel.

Boken Totalskada är inget undantag. Det är verkligen ett relationsdrama, tycker jag. Den är mycket gripande, och har hög igenkänningsfaktor. Den är lättläst, men samtidigt lite jobbig att läsa i vissa partier, eftersom den är så känslosam.

Rekommenderas varmt.