Totalskada

Agneta och Xavier har levt i ett långt äktenskap. I takt med tiden och att barnen lämnat hemmet är det som om avståndet dem emellan successivt ökar. Ett outtalat tomrum som ingen av dem riktigt vet hur de ska fylla. Grälen och striderna är över. Saker och ting får passera. De har ju ett bra liv, en tillvaro fylld av trygga vanor, och de har utvecklat en ömsesidig tolerans. Men kanske har detta ett pris? För där finns också en bräcklighet mellan dem, som kan bli till en spricka som kan gå på djupet och orsaka stor skada. Men när katastrofen kommer är det utifrån. Och den ställer hela deras tillvaro och deras förhållande på spel. Det är Agneta som är den skyldiga. Hur ska hon överleva skulden? Och när de förlorat sitt hem,...

Maddox

2020-05-15

villa-freja.se

2019-12-08

Ännu en bok som jag har haft länge i min bokhylla men dragit mig för att läsa på grund av omslaget. Okej, jag gillar harar och alla möjliga slags djur, men omslagsbilden har ändå gett mig en skev bild om bokens innehåll. Bot och bättring! Jag måste sluta döma en bok utifrån dess omslag. Den här boken är verkligen wow från början till slut. En fullpoängare.

2019-02-28

Jag har länge varit sugen på att läsa Totalskada och plötsligt dök den upp som ett boktips på Storytel. När den dessutom var författaruppläst så var det givet att jag skulle prova att lyssna på boken. Läser största delen pappersböcker men försöker vänja mig vid att lyssna på böcker. Oftast går det mindre bra men med Totalskada gick det förvånansvärt bra! En bidragande orsak tror jag var att Helena läste boken själv, samt att hon skriver väldigt bra. Helena är fenomenal på att skildra relationer och Totalskada är inget undantag. Relationen mellan Agneta och Xavier skaver och allt ställs på sin spets efter branden. Relationen med de vuxna barnen är heller inte lätt att hantera. Det är så välbeskrivet att det stundtals är riktigt obehagligt att lyssna. Samtidigt sätter deras situation igång tusen tankar hos mig. Hur skulle jag själv reagera om allt jag har brinner inne? Vad skulle det göra med relationen och livet i allmänt? Tankarna har snurrat så mycket att jag till och med drömde en natt att vårt hus brann ner till grunden och jag vaknade alldeles förskräckt. Jag hade tur att det bara var en dröm till skillnad mot Agneta och Xavier. Berättelsen känns äkta och den har något som berör på djupet. Totalskada rekommenderas varmt till alla som gillar att läsa om relationer!

Anki Olsson Flodin

2019-01-28

Zweigbergk är mästare i att skildra mänskliga relationer!

2019-01-13

Mycket bra bok.
Gillade det ja läste 😊

Jan Svensson

2019-01-03

Bra historia, väl skriven men ända fångas jag inte helt av boken. Svårt att sätta fingret på vad som saknas. Kanske är det att jag inte blir överraskad en enda gång, inte ens på slutet.

2018-11-08

Betyg: 4,5 av 5.

Helena von Zweigbergk har skrivit drygt femton böcker, och jag har läst sju av dom tidigare. Här är länkar till mina recensioner av dom sju böckerna: Kärleken skär djupa spår, Tusen skärvor tillit, Ur vulkanens mun, Sånt man bara säger, Anna och Mats bor inte här längre, Än klappar hjärtan, och Kärleken till livet, (som hon har skrivit tillsammans med Marie Fredriksson).

Jag har tyckt om alla böckerna som jag har läst av författaren, och jag tycker att hon är fantastisk på att skildra relationer. Inte bara relationer mellan ett par, utan även mellan föräldrar och barn, mellan syskon, och mellan vänner, till exempel.

Boken Totalskada är inget undantag. Det är verkligen ett relationsdrama, tycker jag. Den är mycket gripande, och har hög igenkänningsfaktor. Den är lättläst, men samtidigt lite jobbig att läsa i vissa partier, eftersom den är så känslosam.

Rekommenderas varmt.