Toscana tur och retur

Hellberg, Åsa

| 2015

Två medelålders kvinnor, en motorcykel och ett slott i Italien. Det är bäddat för en ny underhållande och varm romantisk komedi av Åsa Hellberg: Toscana tur och retur. Sara Raphael saknar uppslag till sitt nästa reportage. När hon köper en motorcykel för en spottstyver och ser en annons som lockar med slott, vingårdar, olivolja och solrosfält, finns bara ett alternativ: hon måste få upp sin bästa vän på pallen och åka dit. Jessica Romin, den kända författaren, går alltid i högklackat och gapskrattar åt Saras förslag. Hon ska på en författarträff i Malmö och tänker naturligtvis ta tåget dit. Hur det sedan kommer sig att hon ändå sitter bakom Sara i ett skinnställ vet hon inte riktigt. Det blir en resa de båda väninnorna aldrig kommer att glömma ? en oplanerad tältnatt vid Vänern, för små hjälmar, hotfulla medtrafikanter, stiliga hjältar, barska italienska kvinnor ? Och så till sist slottet....

Pia Gummesson

2017-11-14

Bra bok!Läsvärd tycker jag.Åsa Hellberg skriver bra böcker om kvinnor över 50 strecket.

Maria Olofsson

2017-06-26

Banal, ganska trist story.

Emma

2016-08-27

En väldigt (lite för) förutsägbar, men emellanåt trevlig feelgood. Önskar att den hade handlat lite mer om själva Toscana... Läsvärd men inte mycket mer än så :)

Kerstin Lidström

2016-07-07

Riktigt dåliga personbeskrivningar, förutsägbara händelser tex stuka foten, instängd i källaren, våldtäktsförsök, ny kvinna visar sig vara dottern (2 ggr!)
Inte heller någonting intressant om Toscana. Bottennapp.

Jenny Leonardsson

2016-01-04

Spännande vändningar. Romantik och livsöden.

Pernilla Engström

2015-06-12

Typisk sommarläsning. Trevlig och rolig. När Sara 50 blir dumpad av sin man. Tar hon motorcykeln till Toscana.med väninnan blir det äventyr med vin mat och män.

2015-03-18

Det här är Åsa Hellbergs femte bok. Hennes tidigare utgivning är en dokumentär bok och tre romaner. Här är en länk till min recension av den självbiografiska ?Casanovas kvinna?. Och här är länkar till mina recensioner av dom tre romanerna ?Sonjas sista vilja?, ?Sonjas hemlighet?, och ?En liten värld?.

Jag tycker mycket om Åsa Hellbergs romaner. Det är romantiska komedier om kvinnor i femtiofemårsåldern. Lite ?chick lit?- och lite ?feel good?-känsla har böckerna. Dom är mycket lättlästa, med både romantik, humor och sex. Jag gillar att läsa om kvinnor i min egen ålder, och kvinnorna i Åsas böcker är härliga karaktärer.

Kul också att Farsta, där jag bor, alltid är med i böckerna. För här i Farsta bor ju också författarinnan själv.

Rekommenderar absolut den här boken, och även Åsas tidigare böcker, om man vill ha lättläst och underhållande läsning.

Jennifer Tydén

2015-03-14

Lättlyssnad och småmysig bok. Bra inläst.