Trst

Nesb, Jo

Nominerad till rets bok 2017.En person hittas mrdad i sitt hem. Kroppen r tmd p blod och polisen upptcker bitmrken p halsen. Kan det handla om vampyrism ? ett mycket omdiskuterat begrepp inom psykiatrin. Fre detta utredaren Harry Hole vertalas att hjlpa till med fallet. Han vet bttre n mnga andra vad vissa mnniskor r kapabla till, och flera av kriminalhistoriens vrsta seriemrdare var vl diagnostiserade som just vampyrister?Men Harry har ett eget motiv fr att hjlpa polisen ? att fnga mannen som kom undan. Jaktinstinkten vcks till liv och terigen tvingas Harry offra ngot av sig sjlv i jakten p den gckande mrdaren.Summa summarum: hur jkla bra som helst! Nesb ger. tminstone i Norden.- Barometern OT 21 april

2017-04-03

Betyg: 4,5 av 5.

Boken Trst r den elfte boken av Jo Nesb i hans serie om Harry Hole. Jag har inte lst dom sju frsta bckerna i serien, men bok nummer tta, Pansarhjrta, nummer nio, Gengngare, och nummer tio, Polis, har jag lst, och tyckt mycket om alla tre.

Jag har ven lst fyra andra bcker av Jo Nesb som r helt fristende. Huvudjgarna, Sonen, Blod p Sn, och Midnattssol, som jag alla tyckte var mycket, mycket bra.

Och nu har jag d allts lst den senaste boken om polisen Harry Hole i Oslo. Och den gjorde mig absolut inte besviken, fr den var precis lika bra som tidigare bcker.

Den innehll precis allt som jag tycker att en bra deckare/kriminalroman/thriller ska gra. Den var tjock, men nd lttlst. Den var spnnande, och absolut inte frutsgbar. Den var grym, blodig, och otck. Den innehll trovrdiga personportrtt och bra miljbeskrivningar. Den var helt avslutad, men nd fanns en ppning fr en fortsttning.

S jag rekommenderar absolut den hr boken, precis som jag gr med alla dom tidigare bckerna som jag har lst av Jo Nesb.

2017-04-01

Harry Hole r tillbaka. Trst har nog allt som en bra deckare ska ha. En otck, snillrik handling, lysande personbeskrivningar. Spnning p topp hela tiden, och det r mnga irrspr nr man tror sig veta, men... En del slarviga korrekturfel irriterar, men drar inte ner betyget. Ls!