Törst

Nesbø, Jo

Nominerad till Årets bok 2017.En person hittas mördad i sitt hem. Kroppen är tömd på blod och polisen upptäcker bitmärken på halsen. Kan det handla om vampyrism ? ett mycket omdiskuterat begrepp inom psykiatrin. Före detta utredaren Harry Hole övertalas att hjälpa till med fallet. Han vet bättre än många andra vad vissa människor är kapabla till, och flera av kriminalhistoriens värsta seriemördare var väl diagnostiserade som just vampyrister?Men Harry har ett eget motiv för att hjälpa polisen ? att fånga mannen som kom undan. Jaktinstinkten väcks till liv och återigen tvingas Harry offra något av sig själv i jakten på den gäckande mördaren.Summa summarum: hur jäkla bra som helst! Nesbø äger. Åtminstone i Norden.- Barometern OT 21 april

Mycket läsvärd. Väntar med spänning på nästa bok.

Charlotta Renstig

2017-09-14

Helt ok till en början men spårade ut i slutet

Lena N

2017-09-06

Otroligt spännande. Läst alla hans böcker och gillar dem mycket.

Karin Johansson

2017-08-29

Läsvärd!

Wenche Sjöberg

2017-08-02

Harry är min kung =)

Ann Simonsson

2017-07-19

Ännu en Harry Hole som håller stilen.

Henrik Johansson

2017-07-16

Hua. Vilken pärs, vilket tempo. Tycker Nesbø blir bättre och bättre.

Jan Banan

2017-07-09

Nesbö brukar vara en författare som förblindas i sin iver att överraska läsarna med ett antal förstörande och ologiska twister mot slutet av sina böcker. Vilket alltid får till följd att kvaliteten på hans alster sjunker avsevärt mot slutet, då ingenting av det han har berättat går ihop. Denna gång går han dock inte "all in" på twist-spåret och håller sig i skinnet och levererar en klart godkänd och Hole-deckare.

2017-04-03

Betyg: 4,5 av 5.

Boken Törst är den elfte boken av Jo Nesbø i hans serie om Harry Hole. Jag har inte läst dom sju första böckerna i serien, men bok nummer åtta, Pansarhjärta, nummer nio, Gengångare, och nummer tio, Polis, har jag läst, och tyckt mycket om alla tre.

Jag har även läst fyra andra böcker av Jo Nesbø som är helt fristående. Huvudjägarna, Sonen, Blod på Snö, och Midnattssol, som jag alla tyckte var mycket, mycket bra.

Och nu har jag då alltså läst den senaste boken om polisen Harry Hole i Oslo. Och den gjorde mig absolut inte besviken, för den var precis lika bra som tidigare böcker.

Den innehöll precis allt som jag tycker att en bra deckare/kriminalroman/thriller ska göra. Den var tjock, men ändå lättläst. Den var spännande, och absolut inte förutsägbar. Den var grym, blodig, och otäck. Den innehöll trovärdiga personporträtt och bra miljöbeskrivningar. Den var helt avslutad, men ändå fanns en öppning för en fortsättning.

Så jag rekommenderar absolut den här boken, precis som jag gör med alla dom tidigare böckerna som jag har läst av Jo Nesbø.

2017-04-01

Harry Hole är tillbaka. Törst har nog allt som en bra deckare ska ha. En otäck, snillrik handling, lysande personbeskrivningar. Spänning på topp hela tiden, och det är många irrspår när man tror sig veta, men... En del slarviga korrekturfel irriterar, men drar inte ner betyget. Läs!