Tornsvalan

Sara H., Olsson

| 2022

Hösten 1941. När kärlek och nya vänskaper föds väcks frågan om blod är tjockare än vatten.Britt Hedin har hittat sin stora kärlek i Lage, en frånskild, äldre lärare. Men eftersom hennes far motsätter sig förhållandet utvecklas relationen i smyg - tills ett enkelt misstag raserar allt.Hon tvingas gå med i organisationen Sveriges Landstormskvinnor och skickas till norska gränsen som luftbevakare - i folkmun kallad tornsvala. Där träffar hon nya väninnor men får även se livet från en annan sida när hon möter judiska flyktingar, korrupta poliser och brittiska bombplan. Och hemma i Halland finns Lage. Kommer han att vänta på henne eller är deras kärlekshistoria över?I nutida Ellinge gräver Paula och hennes vän Holger efter mysterier i bygdens historia. När de hittar en ovanlig dedikation i en bok anar de att de är något på spåren - ett olöst mord från 1940-talet - och ledtrådarna leder...

Längtar efter nästa bok!
Åh, det här är verkligen en bok som faller mig i smaken. Den är som ett Kinderägg med både historia, andra världskriget och en generationsroman, allt i ett.

"Tornsvalan" är en lättläst och välskriven bok och jag fastnade i den nästan direkt. Boken utspelar sig i Sverige, till stor del under andra världskriget, och det är en väldigt intressant handling. Britt Hedin tvingas av sin far att bli en Tornsvala, en kvinna som bemannade luftbevakningstorn och spanade efter fientlig flygverksamhet. Dessa kvinnor och torn fanns på riktigt, något som jag inte hade en aning om.

Jag var inte så förtjust i Paula i den tidigare boken Fiendevän men nu har hon steppat upp och hennes karaktär har fått en mer betydande roll. Sara H. Olsson skriver med känsla och finess och balanserar fint mellan dåtid och nutid, även om dåtiden har fått lite mer fokus vilket absolut inte gör någonting. Hon är även väldigt duktig i sina gestaltningar, såväl karaktärer som miljöer, de är levande och det känns som om man faktiskt sitter där i kylan på luftbevakningsstationen.

Detta är absolut en serie som jag vill fortsätta att läsa!

2022-11-01

Det här är den andra delen i Saras Ellingeserie som till stor del utspelar sig under andra världskriget.

Jag fastnade så totalt i berättelsen. Tycker att Sara ännu en gång visar upp hur briljant hon är som författare. Hur hon får mig som läsare att vara med i handlingen, på de platser där berättelsen utspelar sig med sina levande miljöbeskrivningar och karaktärsporträtt.

Boken växlar mellan då-och nutid men fokuset är på vad som hände i dåtid. Sara väver ihop de båda delarna till en helhet och ger svar på mina frågor som jag får under läsningen.

”Tornsvalan” är en underbar historisk roman med både kärlek, spänning och sorg. Intressant att få veta mer om Tornsvalornas arbete, en del i vår historia om kvinnliga insatser under andra världskriget som jag är för dåligt påläst om.

Jag blir berörd av berättelsen om otillåten kärlek, förbannad, arg, glad och ledsen. ”Tornsvalan” innehåller så mycket av allt. Det är en bok om kvinnohistoria, hur mannen i familjen bestämde över kvinnan på ett sätt som känns främmande idag.

Briljant, spännande och jäkligt bra! En bladvändare och jag som inte har läst första delen i serien måste nu införskaffa den snarast.

Bokdjungeln

2022-10-27

Jag måste nog säga att jag gillar denna bok bättre än den första, Fiendevän. Men del 1 är absolut värd att lyssna på. Så har du inte gjort det än, så gör det.
I denna bok fanns det mer av den historiskaberättelsen och det gillar jag. Jag upplevde att flytet mellan nutid och dåtid var bättre. Men både den historiskadelen i första boken och i denna är väldigt bra. Jag blev väldigt fast och vill gärna höra mer om människorna i Ellinge och deras liv i 40-talets Sverige.

Del 2 i den fristående Ellingeserien. Britt har hittat sin stora kärlek hos Lage, men den relationen är inget hennes far uppskattar utan tvärtom, så Britt och Lage träffas i smyg tills en dag då ett misstag raserar allt. Britt tvingas bort till en organisation där kvinnor ska bevaka gränsen, här möter hon ny vänskap, korrupta poliser och judiska flyktingar. Kommer hennes och Lages kärlek överleva?

Wow! Det här gillade jag, jag har läst första delen och älskade boken och den här slår precis lika högt. Historiska romaner är verkligen min genre av böcker. Boken är skriven i två olika tidsepoker där man får följa Britts historia från 1940-talet och i nutid där Paula och Holger löser mysterier från Britt och bygdens historia. En gripande och fantastisk roman som griper tag i mig och som känns trovärdig med levande miljö- och karaktärsbeskrivningar. Det är starka kvinnoporträtt, kärlek, krig, förtvivlan, sorg, vänskap, relationer och familjehemligheter. Missa inte att läsa både denna och första delen.