Torka aldrig tårar utan handskar: 3. Döden

Gardell, Jonas

| 2013

Det här är berättelsen om mina vänner. Om Paul och Bengt, Seppo och Lars-Åke. Om Rasmus och Benjamin. De som sökte friheten och kärleken i en tid inte långt från nu. Det här är berättelsen om en sjukdom som tog mina vänners liv medan de ännu var helt unga. En berättelse om lidande och om förnedring och om svek men också en berättelse om kärlek som trotsar allt. För du vet hur det är: Man får inte leva om sitt liv. Det är det som är själva grejen! Det som berättas i den här historien har hänt. Allt är sant. Jag var en av de som överlevde. Jag ville bryta tystnaden. Jag har gjort det nu.

Izabela Horn

2023-02-16

En bok som berör, en bit av svensk mörk historia kring homosexualiteten och Aids rädslan som eskalerade unde tidig 80 tal.

W

Welina

2022-11-22

📖📖📖📖📖

Mikaela86

2021-07-01

Jag väljer att skriva en kommentar om alla tre delarna, då jag ser dom mer som en bok. Gardell är väldigt bra på att skapa igenkänning av känslor, att måla upp så att det känns som att man är med. Denna bokserie låter en möta och förstå bättre en tid jag inte själv varit en del av. Hur hemskt det varit med HIV och för de homosexuella. Jag tycker mest om delarna kring Benjamin och Rasmus och deras kärlek. Ifall alla killarna har funnits på riktigt har jag ändå förståelse till varför de berättas ingående om allhopa. För min del hade böckerna annars vunnit på att vara kortare/varit två böcker då det blir en del upprepningar på sina ställen, lite långdraget om vissa saker. I det stora hela en fin och lärorik läsupplevelse därav trean.

Helena

2021-01-03

Otroligt gripande och viktig!

Helena

2021-01-03

Otroligt gripande och viktig!

2020-05-12

Ett starkt tidsdokument om samhällets inskränkthet. Gardell speglar som vanligt samhället med känsla och värme.

Emilia Tallberg

2019-06-14

2019-05-25

Tyvärr vågar Gardell aldrig gå hela vägen. Någon gång. Ej heller här. Här finns en uppenbar möjlighet att bli totalt hudlös, skildra fasansfullheter - inklusive sjukdomsförlopp - genuint och rått, utan filter. Ändå blir boken en slags försiktig feel good-historia. Så makalöst tillrättalagd och utan varken överraskningar eller egentligt djup. En lättflirtad läsekrets kastar sig självklart över denna trilogi, men seriens litterära kvaliteter är få. Gardell hade en unik chans att i denna serie verkligen skildra det smärtsamma, ta sig in i psykologins djupaste grottor och uppvisa mänskligheten i alla dess styrkor och svagheter. Istället blir det en förutsägbarhet som närmast slår Gardellska rekord, även om det är svårt att tro.

Birgitta Petersson

2019-05-19

Så bra!

Mar Ek

2019-05-18

Fantastisk

Bokslukerskan 93

2019-03-04

Första boken var inte lika bra som tv-serien

Sirkka Aho

2018-02-14

Otroligt välskriven!

Sara Sundin Faugert

2017-11-27

Berör tänker länge på den efteråt

Hanna Thorn

2017-10-18

De här böckerna är SÅ viktiga, och välskrivna för guds skull!!!

MaPa

2017-05-13

MaPa

2017-05-13

Sara AK

2017-02-27

Läste om HIV i skolan då jag studerar till sjuksköterska och fastnade då för ämnet och blev tipsad om dessa böcker som jag inte haft en tanke på att läsa tidigare. Men wow! Jag gillade berättelsen starkt och ser fram emot de två resterande. Fantastiskt skrivet och otroligt gripande.

michael sivenbring

2016-10-24

En skildring av mellanmjölkens Sverige, under AIDS skräckens dagar. Otroligt välskrivet och känslomässigt skakande bok.

Anna Hedenstedt

2016-02-16

En fin avslutande del. Han kan han, Gardell. Dock hade jag nog föredragit mer klassiskt kronologiskt berättande. Hoppen i tid skalade bort lite av det riktigt episka för min del - mitt hjärta fick inte samma möjlighet att brista helt, då det redan bearbetat så mycket av det sorgliga i mindre doser på vägen.

Anna Hedenstedt

2016-02-06

Jag tycker mycket om Gardells vemod och de människor och miljöer han målar upp. Första boken gav hintar om den gråtfest som kommer...

Lotta Strandberg

2015-11-02

Mycket gripande, tänkvärt och ärligt. Rekommenderas!

Mårten Fäldner

2015-08-17

Fantastiskt fin men skulle behöva redigeras ner lite för ett högsta betyg

Johan Arvidsson

2015-07-10

Oerhört bra och viktig läsning. Aids-kampen får äntligen den gestaltning som den förtjänar och bokserien kommer hjälpa generationer av homosexuella att vara bekväma med sig själva.

Sanna

2015-06-23

Jag vill ha mer!!! Efter TV-serien har jag längtat efter att läsa böckerna och nu kändes det som att det var dags. Jonas Gardell väver in det jättebra även om man var lite förvirrad ibland. Boken precis som TV-serien är sjukt underbart bra och man blir rörd på riktigt pga av allt det hemska men det lyckliga och böckerna gör en inte besviken. Vill läsa andra delen så fort som möjligt!

Det blir bara att sätta femma på alla tre böckerna här. Jag som är kristen gillar också att det är massvis med kopplingar till bibelställen, både direkt och indirekt, även i positiv bemärkelse.

Carola Sledd

2015-02-28

Så stark. Så omtumlande. Så viktig. Läs den, bara gör det.

Jenny Cahier

2014-12-24

Fin historia! Får mig att önska att jag inte hade sett miniserien (som jag verkligen uppskattade) eftersom jag då inte hade vetat vad som kommer att hända. Extra plus för Stockholmsskildringen.

Tessy .

2014-11-08

Josefine Ejebjörk

2014-08-27

Ja, tredje delen är just lika lärorik, engagerande och fantastisk som de två första delarna.

2014-06-02

Serien blev bara bättre och bättre. Den här sista boken petar jag upp på en femma.

Ewa Mattsson

2014-05-10

En bokserie alla svenskar borde läsa! Så gripande! En viktig bit av svensk nutidshistoria.

2014-04-27

Vacker men mörk berättelse. Väldigt lättläst och gripande. Den lämnade mig med många tankar på hur snabbt förändringar i samhället kan ske. Något som känns så långt bort men som ändå varit en realitet för generationen över min. Det får mig också att fundera på framtiden.

Tessy .

2014-04-13

Finner inga ord... Gardell är helt. sjukt. fantastisk. Vilken bok!!

Ursula Stålhandske

2014-04-08

Sorgligt, fint, starkt - upplysande och viktigt! Och Jonas är en riktigt skicklig författare, helt enkelt. Trilogin bör läsas!

2014-04-05

Gripande och vacker. Det här är Gardell när han är som bäst.

Maria Blomkvist

2014-03-23

Kommentaren avser hela bokserien. "Torka aldrig tårar utan handskar"-serien berättar en så otroligt viktig historia. Gardell gör det på ett alldeles underbart sätt som rymmer så mycket sorg, glädje, ilska, kärlek och frustration. Jag blev djupt berörd och karaktärerna lever kvar med mig flera veckor efter att jag läst färdigt serien.

Sorglig, fantastisk. Grät ett par tårar i slutet!

Maria Jonsson

2014-03-16

Har nu läst alla tre böckerna. Väldigt bra och gripande men tycker att de blev lite "hattigt" och lite väl mycket upprepningar. Trots detta får boken högt betyg och jag rekomenderar er att läsa denna serie.