Torka aldrig tårar utan handskar: 3. Döden

Gardell, Jonas

| 2013

Det här är berättelsen om mina vänner. Om Paul och Bengt, Seppo och Lars-Åke. Om Rasmus och Benjamin. De som sökte friheten och kärleken i en tid inte långt från nu. Det här är berättelsen om en sjukdom som tog mina vänners liv medan de ännu var helt unga. En berättelse om lidande och om förnedring och om svek men också en berättelse om kärlek som trotsar allt. För du vet hur det är: Man får inte leva om sitt liv. Det är det som är själva grejen! Det som berättas i den här historien har hänt. Allt är sant. Jag var en av de som överlevde. Jag ville bryta tystnaden. Jag har gjort det nu.

Sirkka Aho

2018-02-14

Otroligt välskriven!

Sara Sundin Faugert

2017-11-27

Berör tänker länge på den efteråt

Hanna Thorn

2017-10-18

De här böckerna är SÅ viktiga, och välskrivna för guds skull!!!

MaPa

2017-05-13

MaPa

2017-05-13

Sara AK

2017-02-27

Läste om HIV i skolan då jag studerar till sjuksköterska och fastnade då för ämnet och blev tipsad om dessa böcker som jag inte haft en tanke på att läsa tidigare. Men wow! Jag gillade berättelsen starkt och ser fram emot de två resterande. Fantastiskt skrivet och otroligt gripande.

michael sivenbring

2016-10-24

En skildring av mellanmjölkens Sverige, under AIDS skräckens dagar. Otroligt välskrivet och känslomässigt skakande bok.

Anna Hedenstedt

2016-02-16

En fin avslutande del. Han kan han, Gardell. Dock hade jag nog föredragit mer klassiskt kronologiskt berättande. Hoppen i tid skalade bort lite av det riktigt episka för min del - mitt hjärta fick inte samma möjlighet att brista helt, då det redan bearbetat så mycket av det sorgliga i mindre doser på vägen.

Anna Hedenstedt

2016-02-06

Jag tycker mycket om Gardells vemod och de människor och miljöer han målar upp. Första boken gav hintar om den gråtfest som kommer...

Lotta Strandberg

2015-11-02

Mycket gripande, tänkvärt och ärligt. Rekommenderas!

Mårten Fäldner

2015-08-17

Fantastiskt fin men skulle behöva redigeras ner lite för ett högsta betyg

Johan Arvidsson

2015-07-10

Oerhört bra och viktig läsning. Aids-kampen får äntligen den gestaltning som den förtjänar och bokserien kommer hjälpa generationer av homosexuella att vara bekväma med sig själva.

Sanna

2015-06-23

Jag vill ha mer!!! Efter TV-serien har jag längtat efter att läsa böckerna och nu kändes det som att det var dags. Jonas Gardell väver in det jättebra även om man var lite förvirrad ibland. Boken precis som TV-serien är sjukt underbart bra och man blir rörd på riktigt pga av allt det hemska men det lyckliga och böckerna gör en inte besviken. Vill läsa andra delen så fort som möjligt!

Det blir bara att sätta femma på alla tre böckerna här. Jag som är kristen gillar också att det är massvis med kopplingar till bibelställen, både direkt och indirekt, även i positiv bemärkelse.

Carola Sledd

2015-02-28

Så stark. Så omtumlande. Så viktig. Läs den, bara gör det.

Jenny Cahier

2014-12-24

Fin historia! Får mig att önska att jag inte hade sett miniserien (som jag verkligen uppskattade) eftersom jag då inte hade vetat vad som kommer att hända. Extra plus för Stockholmsskildringen.

Tessy .

2014-11-08

Josefine Ejebjörk

2014-08-27

Ja, tredje delen är just lika lärorik, engagerande och fantastisk som de två första delarna.

2014-06-02

Serien blev bara bättre och bättre. Den här sista boken petar jag upp på en femma.

Ewa Mattsson

2014-05-10

En bokserie alla svenskar borde läsa! Så gripande! En viktig bit av svensk nutidshistoria.

2014-04-27

Vacker men mörk berättelse. Väldigt lättläst och gripande. Den lämnade mig med många tankar på hur snabbt förändringar i samhället kan ske. Något som känns så långt bort men som ändå varit en realitet för generationen över min. Det får mig också att fundera på framtiden.

Tessy .

2014-04-13

Finner inga ord... Gardell är helt. sjukt. fantastisk. Vilken bok!!

Ursula Stålhandske

2014-04-08

Sorgligt, fint, starkt - upplysande och viktigt! Och Jonas är en riktigt skicklig författare, helt enkelt. Trilogin bör läsas!

2014-04-05

Gripande och vacker. Det här är Gardell när han är som bäst.

Maria Blomkvist

2014-03-23

Kommentaren avser hela bokserien. "Torka aldrig tårar utan handskar"-serien berättar en så otroligt viktig historia. Gardell gör det på ett alldeles underbart sätt som rymmer så mycket sorg, glädje, ilska, kärlek och frustration. Jag blev djupt berörd och karaktärerna lever kvar med mig flera veckor efter att jag läst färdigt serien.

Sorglig, fantastisk. Grät ett par tårar i slutet!

Maria Jonsson

2014-03-16

Har nu läst alla tre böckerna. Väldigt bra och gripande men tycker att de blev lite "hattigt" och lite väl mycket upprepningar. Trots detta får boken högt betyg och jag rekomenderar er att läsa denna serie.

Lotta Berlin

2014-03-06

Slutligen, upplösningen på trilogin som väcker så enromt mycket känslor.
Ger som jag sagt tidigare om de andra högsta betyget (5) eftersom att den hör ihop med sina bok-bröder.

Lotta Berlin

2014-03-06

Underbar bok. Så mycket känslor rakt igenom. Alla tre böckerna är fantastiska. Ha näsdukarna till hands...

2014-01-28

Denna bok håller samma klass som de andra. Denna bok var bra..

Satu Koivukangas

2014-01-27

Äntligen lite känslor! De två första böckerna innehöll inte så mycket kärlek och känsla mellan de älskande utan mer hur man skall kunna få sig ett ligg. Men nu skriver Jonas om kärleken mellan två personer och det är gripande och lyfter upp bokserien som ändock är mycket läsvärd.
Kan rekommendera denna serie.

Mats T

2014-01-25

Denna bok höll samma klass som de andra den var sorlig & gripande.

Stefan Hedestig

2014-01-10

Den här triologin berör verkligen. Att det svenska samhället har behandlat dessa människor på det här viset gör en upprörd.

Charlotte Hultman.

2013-12-29

Fantastisk och smärtsam skildring

Anna Nyman

2013-12-15

Historien som helhet är så stark, så stark, och i sina bästa stunder är det poesi Gardell skriver. Jag kommer dock på mig själv när jag läser denna sista del, att undra över varför det blev just en trilogi? varför inte två tjockare böcker? Hade inte helheten blivit starkare då? Som det är nu känner jag att jag antingen hade velat få denna del av historien tillsammans med del 2 eller läst en ännu mer utbyggd historia om Rasmus sista tid och Benjamins kamp för att leva vidare. Därför blir betyget 4.

Sara Frimodig

2013-11-27

Sista delen i trilogin är mörk och binder samman berättelsen på ett bra sätt. Hade vunnit på att vara lite längre.

Ida

2013-11-18

Detta var den svagaste boken i triologin enligt mig. Lite för mycket upprepningar. Detta är boken med mest död och sjukdom men med även fördjupad kontakt med de karaktärerna som inte kommit till tals innan.

Tycker inte om den sortens bok. Den gör inget för mig alls. Tyvärr

Mona Hedestig

2013-11-02

Gripande o tragisk. Vackert skriven

Viveca Eriksson

2013-10-25

Tillför inte så mycket nytt efter dom första böckerna och TV-serien. Men fint och lyhört skildrat. Fördjupning av karaktärerna. Speciellt fastnar skildringen av Lars-Åkes "komma ut" Även det plågsamma döendet i aids och den starka vänskapen mellan männen gör ett starkt intryck

Emma Andersson

2013-10-22

Matilda Krig

2013-10-12

Det var lite svårt att övergå till denna relativt allvarsamma bok efter man läst Mormor hälsar och säger förlåt. Men den är väldigt bra, gripande och lärorik. Heja Gardell!

My.loved.books

2013-10-11

Helt Fantastisk avslutande del i triologin "Torka aldrig tårar utan handskar".

Camilla Ask

2013-10-08

Del 3 är bäst, men också tyngst. Lyssna på böckerna! Gardell läser verkligen bra. I början var jag dock tveksam men det ändrades snabbt.

Pia Stendahl

2013-10-08

Precis som när jag recenserade de två första böckerna i trilogin "Torka aldrig tårar utan handskar" så är det svårt att veta vad jag ska skriva som ingen annan redan sagt. Men jag får helt enkelt sänka ambitionsnivån och skriva vad jag tycker även om det inte skiljer sig nämnvärt från andra eller är något helt nydanande. :-)

Jag blir mycket gripen av alla dom livshistorier vi får följa i böckerna. Jag tycker det är hemskt hur ett virus så snabbt kunde skörda så många liv och många mötte dessutom dessa personers död med stort förakt. Det är också tragiskt hur den sjukes respektive åsidosattes helt och dennes rättigheter ignorerades. Detta är förstås ingen nyhet för mig ,och inte för någon annan heller får jag hoppas, men det blir så levande och kännbart när jag läser boken.

Jonas Gardell är en fantastisk författare med ett underbart språk och med dessa tre böcker använder han sin begåvning till något väldigt viktigt och beundransvärt. Att det dessutom blir en gripande och intressant läsning är ytterligare ett plus.

Sandra Gustafsson

2013-10-05

En del upprepningar som blir långtråkiga men ett bra fast sorgligt avslut på en trilogi. Den får en 4 som helhet men bok 2 kändes mer som en transportsträcka.

Sara Frimodig

2013-09-23

Jag hade sett tv-serien innan jag såg boken, men trots detta så tyckte jag att boken var mycket läsvärd! Framför allt gillade jag faktaavsnitten som gav en målande bild av hur det var att vara homosexuell på 80-talet i Sverige. Även de fiktiva delarna var mycket välskrivna och intressanta. En bok jag rekommenderar!

Felicia Dahlqvist

2013-09-19

Hade nog egentligen lite för höga förväntningar på den här boken som jag tyckte började sådär men efter halva boken blev mycket bättre. Vill läsa resten av böckerna!

Andreas Ruuth

2013-09-18

Och igen...

Anette K

2013-09-18

Den bästa i serien!

Heidi T

2013-09-12

Slutet på serien, väntat tragiskt och starkt!

Mats T

2013-09-06

Detta var en mycket bra bok..

Jennifer Dutton

2013-08-27

Så bra!!! Läs den!

2013-08-22

I Jonas Gardells trilogi om aids-epidemin heter böckerna Kärleken, Sjukdomen och Döden, tre nyckelord som bildar hörnstenar i hans berättelse. De unga pojkarna, Paul, Bengt, Seppo, Lars-Åke, Rasmus och Benjamin, finns med i alla delar, och deras livsöden varvas med varandra. Det blir många begravningar i den sista delen, när vännerna en efter en insjuknar i aids och de får bokstavligen bära varandras bördor, eftersom skräcken för sjukdomen är så stark. De anhöriga har ofta inte vetat att deras söner har varit homosexuella och när de insjuknar blir skammen så stor att den verkliga dödsorsaken, aids, istället blir cancer. Rasmus föräldrar hindrar pojkvännen från att delta vid begravningen och påverka hur den utformas. Det är sorgligt att läsa hur en fördomsfull syn på homosexualitet förvärrar lidandet och trampar på människor som redan ligger. Det Gardell gör är att han återupprättar dem och deras öde genom att skriva deras historia. Även denna bok är skriven med det tonfall som Gardell gjort till sitt, med både djupt allvar och tokroliga episoder. Med tanke på att det fortfarande finns en hel del att göra för att motverka fördomar mot homosexualitet, hoppas jag att de här böckerna blir lästa av många. Den skulle passar på den klassikerlistan som alla skolungdomar ska läsa.

Elin Nilsson

2013-08-19

Gripande, lättläst men bra, bärande språk. Tung läsning, måste pausa då och då och bara sitta.

Helena R

2013-08-11

Lite för mycket faktadelar och upprepningar, men ett bra avslut på en bra trilogi. Gardell har verkligen lyckats förmedla känslan i att se sina vänner dö en efter en, att friheten tas ifrån en och överlevnadsskuld. Han ska vara stolt över detta arbete!

Josefine Ejebjörk

2013-08-09

Varför har jag väntat så länge med att läsa denna underbara historien. Så lärorik, så vackert skriven. Nu vill jag läsa resten av delarna också.

Elin Folkesson

2013-08-08

Underbar, sorglig, rolig och viktig. Jonas Gardells uppläsning gör den ännu bättre.

2013-08-07

Oj, oj, oj. Jag känner mig helt tagen efter att ha läst denna bok. Den här trilogin kommer verkligen att bli en klassiker. Och Jonas Gardell måste vara en av Sveriges bästa författare.

Jag har självklart läst dom två tidigare böckerna, och jag har ju också alldeles självklart sett den otroligt bra teveserien som är gjord efter böckerna. Men upplevelsen av den här boken förstördes inte alls av att ha sett serien tidigare.

(Här är än länk till min recension av bok nummer två, Sjukdomen).

Det här är en oerhört stark boktrilogi som precis ALLA borde läsa.

Även fast boken var lättläst, så var den jobbig att läsa, och tårarna rann på mig ett flertal gånger.

Jag säger bara LÄS BOKEN! Eller rättare sagt, läs boktrilogin!

Lina R

2013-08-06

Fantastisk avslutning på bokserien, mitt enda invändande är att det blir lite väl mycket upprepningar till slut men det gör inte så mycket i det stora hela. Väldigt gripande och sorgligt, precis som väntat.

Lotta Karlsson

2013-08-01

Kan bara tycka att det är så förfärligt hemsk, och så nära i tid. Läs och gråt....

emelie .

2013-07-31

Så dog de, en efter en.
Det är oerhört sorgligt, starkt och jobbigt. En grym avslutning på ett livsverk.

Merja A

2013-07-29

En efterlängtad och avslutande del i romansviten om Rasmus, Benjamin och deras vänner.
Läsning som verkligen berör och väcker tankar. Läs alla tre böckerna!

Anna-Karin Welander

2013-07-28

En viktig bok om vår nutidshistoria. Fylld av tårar, skratt och kärlek.

Lenita Åberg

2013-07-24

sträckläste denna bok. helt fantastiskt skriven.

Solveig Lindkvist

2013-07-23

En fantastisk serie. Det bästa Jonas gjort! Jag hade nästan glömt....

Maria T

2013-07-14

Utbildning, roman och historia.

Lina Zackrisson

2013-07-10

Från briljant i första till en aningen tjatigt nu. Tv- serie bilder påverkar mig till d sämre

Christer Fasth

2013-07-06

Det finns inget att tillägga. Aldrig har jag läst något så drabbande. Och så vackert.

2013-06-30

Efter att ha hört alla vitsord om den här boken, så måste jag erkänna att jag faktiskt blev en aning besviken. Jag tycker mycket om Jonas Gardell som person och författare- men nej. Boken är inte dålig på något sätt. Den är bitvis ganska intressant, rolig och väldigt sorglig. Men det blir för mycket dramadokumentär för mig och dessutom alldeles för mycket religion för min smak. En klar tre men inte mer. Vet faktiskt inte om jag läser nästa bok?

Anna-Karin A.

2013-05-14

Berättelsen är väldigt stark och hade kanske fått en femma om jag läst den som vanlig bok. Inläsningen av Gardell är dock inte 100. Lite för långsam och lite för många visslande "tje-ljud" som skär i öronen.

Anchi L

2013-05-09

Visst är boken lättläst och intressant men det räcker inte riktigt till, för jag fångas aldrig av den som en riktigt bra bok gör. Dock får den en svag fyra av mig just för att den är intressant och lättläst.

Jessica Appelqvist

2013-04-24

Vet inte vad jag ska tycka om boken.

Ann-Sofie Jaredal

2013-04-12

Måste vara en av de mest lättlästa böcker nånsin. Läste ut den på mindre än två timmar och det trots att jag samtidigt hade lektion och fick avbryta för att hjälpa eleverna.

Klara Live

2013-03-28

Boken är bra!

Man där lära sig hur mat tog sjukdomen, hur deras familjer tog det.

Erika Hedéen

2013-03-22

Tyckte boken var välskriven men väldigt tråkig. Ingen poäng eller mening, väldigt trist då jag annars alltid älskat Jonas Gardell tidigare böcker (dom jag hunnit läsa)

Erika Hedéen

2013-03-22

Förstår inte riktigt varför boken blivit så höjd till skyarna. Känns snarare som en dokumentärroman som skulle passa som litteratur för studier inom ämnet.

Gunnel Lindström

2013-03-05

Välskriven, intressant och sorgframkallande läsning. Ser fram emot att läsa de två andra delarna. Hur mycket gör jag/vi som om 20 år kommer att ses som helt fel?

Cecilia Grip

2013-03-03

Inte riktigt så bra som jag hade tänkt mig. Men helt okej ändå.

Yvonne Larsson

2013-03-01

Gillar blandningen av fakta och fiction, och på något vis är jag glad att jag inte såg serien på tv. Då var jag inte låst vid hur personerna i boken skulle se ut, jag kunde själv göra mig en bild av dem.

Väldigt bra,enkel att läsa,men så fängslande! Intressant att läsa hur deras liv "började" från början! Kunde knappt sluta läsa......Jonas kan verkligen fånga en läsare med sitt ordval!

Patrik Setréus

2013-02-06

Spännande och gripande. Gardell har ett fängslande språk.

Heidi T

2013-02-06

Har inte sett tv-serien, men boken var bra, ser fram emot att få läsa nästa bok!

Linda E

2013-01-30

En mycket bra och intressant bok som skildrar händelser mitt ibland oss i detta land, som inte skildrats förr. Mycket viktig.

Matilda Krig

2013-01-20

Gardell lyckas som vanligt. Jag tyckte det var jobbigt att läsa den fakta som varvades in i boken, även om den var intressant. Ser fram emot nästa bok och tror bara att det kan bli bättre.

Helena R

2013-01-19

Bra historia, med fakta och fiktion varvat. Språket föll mig inte riktigt i smaken och den kunde faktiskt varit lite tjockare för mer detaljer och historier. En stark upplevelse!

Ida

2013-01-14

Väldigt fin berättad historia. Har endast sett lite av serien men ser Paul framför mig precis som han spelades. :)

Ullis N

2013-01-11

Mycket bra som tidsdokument! Jag gillade också att han inte försökte spränga in alla fakta i berättelsen utan varvade med det.
Men trots all tragedi vad det något som saknades för att jag skulle bli berörd av ödena i boken. De fick aldrig kött och blod för mig.

Ottilia Andersson

2013-01-06

Jag kan ångra att jag såg TV-serien först. Den berörde mig nämligen något oerhört. Boken berörde mig också men jag hade serien i bakhuvudet medan jag läste tyvärr. Ang. språket kan jag hålla med om att det kändes lite "överpoetiskt" ibland - så att det nästan kändes tillgjort - men många fina och rörande formuleringar finns det ändå. Handlingen är så brutalt överlägset fenomenal så jag tycker alla borde läsa den! Det här är historieskrivning. Om inte annat se serien.

Caroline Karlsson

2013-01-03

En stor besvikelse. Boken kom aldrig igång.

Pia Stendahl

2013-01-03

Jonas Gardells "Torka inga tårar utan handskar" är en gripande bok som väcker starka känslor på många plan. Boken väcker en ilska i mig när jag läser om hur homosexuella har behandlats. .

När jag läser om Aids-virusets framfart, hur det skördar offer efter offer, och verkar omöjligt att stoppa, så blir jag ordentligt blank i ögonen. Vilken fruktansvärd värld det måste ha varit att leva i när ens vänner rycks bort en efter en samtidigt om många öppet tycker att man får skylla sig själv.

Jonas Gardells sätt att skriva är rakt och ärligt, inte bara känslomässigt utan även språkmässigt, ett skrivsätt som är nödvändigt för en så känslosam bok som denna.

www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner samlade.

Anne-Lie Sjögren

2013-01-01

Boken berörde mig enormt

Ursula Stålhandske

2012-12-30

Intelligent, informativt och känslosamt. Dessutom ... mycket bra inläst av författaren själv!

harriet karlsson

2012-12-18

Sara Alm

2012-12-16

En bra bok som gav mig ny kunskap och lämnade mycket eftertanke...

Andreas Ruuth

2012-12-16

Jag har äntligen förlåtit Gardell för "Livet är en Schlager" Framtida klassiker!

En helt fantastisk bok men en sagolik uppläsare, Jonas Gardell

Cicci Harström

2012-12-12

En mycket skicklig och välskriven berättelse. Extra pus för den underbara uppläsningen av Jonas Gardell.

M W

Bra

Kamali 

2012-12-12

Efter den fantastiska tv-serien blev läsningen något av en besvikelse. Språket blir ofta för krystat poetiskt. Som om Gardell har haft sådan vilja att beröra att många formuleringar och upprepningar snarare blir kitschiga än just poetiska. Synd, men jag vill ändå läsa fortsättningen.

Maria Brusewitz

2012-12-08

Orkade inte läsa ut den och sedan kon Tv-serien som jag tyckte bättre om. Boken hade så utmejslade och fyrkantigt skildrade karaktärer, endimensionella. Gardells språk som är hans styrka kan svänga åt predikan ibland och det står jag inte ut med.

Gunilla Peters

2012-12-06

Tyckte mycket om boken! Gardell använder språket så fantastiskt. Ömsint och informativt. Sparsmakat och storvulet. Allt på en gång.

Susanne Rydvald

2012-12-01

Boken är okay men jag tycker inte om medians trassel angående TV serie eller YouTube innan boken publiceras helt - och varför över huvud taget inte från början som en enda bok med 3 delar. Och jag frågar mig om jag ska läsa de nästa 2 x 290 sidor nu också efter jag såg serien ?

Sofia Johnsson

2012-11-25

Mycket bra och viktig bok att läsa. Tyckte att tv-serien var fantastisk och gripande och den följer boken näst intill ordagrant.

Merja A

2012-11-19

Det var länge sedan som jag läste en så här lättläst och samtidigt informativ och välskriven bok. Det bästa som jag läst av Jonas Gardell...hittils.

Tony

2012-11-18

Jonas läser ganska bra, men dialekter är inte hans starka sida... :)

Thony Glans

2012-11-17

En klassiker.....om man kan benämna en så ny bok med det epitet. Läs den. Gardells bästa bok...hitintills. Ett måste för alla som är antingen samhällsintresserade eller litteraturintresserade.

Ally Regins

2012-11-10

Tragisk, gripande och årets bok.

Jenny Jansson

2012-11-07

Fantastiskt bra bok. Man blir verkligen berörd av att tänka på att detta verkligen har hänt, för inte så länge sedan.

Helena Rasmusson

2012-11-05

En otäck, men viktig bok! Blir illa berörd! Intressant med de insprängda fakta delarna.

My.loved.books

2012-11-03

Helt fantastisk bok av Jonas Gardell, längtar efter uppdöljaren "Sjukdomen".

Elin Ekaterina

2012-11-01

Det här är det första jag någonsin läser av Jonas Gardell och faktiskt även första gången jag läser en ordentlig skildring av åttiotalets homosamhälle, så jag har ingenting att jämföra med egentligen; men jag tycker att det var en söt och rörande berättelse. Jag känner mig privilegierad som får ta del av den och jag känner mig en aning mer utbildad efter att ha läst den. Huvudkaraktärerna liksom fastnar i hjärtat och även om det inte är en fullpoängare, så är den mycket läsvärd. För alla, tror jag.

Anna-Lena Bergman

2012-10-26

Mycket stark skildring! Det här kommer att bli en svensk klassiker!

Anna-Lotta Jadinge

2012-10-25

Jonas Gardell har nästan skrivit den här boken med sitt blod. En stark, uppfordrande skildring av en verklighet som alltför få hittills brytt sig om. Gardells stil känns ofta lite övertydlig och smetig i mitt tycke, så också i denna bok, men det är en viktig berättelse som verkligen griper tag i läsaren.

Anna-klara Akar

2012-10-21

Den här är svår. Jag liksom missade boken när den kom. Sedan mediehype, bokmässan och tvserie. Och jag som liksom har älskat Jonas Gardell sen jag var 16 eller nåt. Blev bara anti.
Jag är inte såååå drabbad. Den är inte sååååå genialisk eller knivskarp som hypen antyder. Men, men , men det som beskrivs måste berättas från svensk horisont. Det som känns som så länge sedan måste påminnas om. Och jag antar att Gardell är man nog att göra det. Det är ingen stor litteratur . Men den är kanske nödvändig. Och Gardell är en god berättare som kan snudda vid komik och bråddjup i samma andetag. Så varför inte. Klart han skulle vara den som skrev boken. Ingen stor litteratur. Men nödvändig.

Helén Lundström

2012-10-20

En välskriven bok om ett tungt och sorgligt ämne. Sorgliga människoöden i en tid då vi inte visste bättre

Carina Karlsson

2012-10-20

En mycket viktig bok och välskriven bok. Gardell lämnar inte ett ord åt slumpen. Han har ett fantastiskt språk som lyfter varje berättelse som han skriver. I Språktidningen nr 5, september 2012 finns en intressant artikel om Gardells författande.

Linda Aulin

2012-10-19

Kommer att tänka länge på den här boken. Den berör på ett väldigt intensivt sätt. Gardell lyckas få läsaren att känna med alla personer i boken, till och med föräldrarna som vägrar acceptera att deras barn går sina egna vägar.

Kerstin K.

2012-10-18

Heja Jonas, det här gjorde du braaaa!

Jessica Nilsson

2012-10-16

Är helt mållös efter att ha läst denna fantastiskt skrivna bok.

Rebecca Dahl

2012-10-15

Lättläst bok som jag sträckläste i helgen. Tyckte om att den varvades med fakta på ett lätt sätt. Ser fram emot de andra två böckerna men hade gärna sett att de släpptes samtidigt då de sänds på tv nu alla tre.

Eva Jacobson

2012-10-14

Lättläst. Viktig bok. Ser fram emot fortsättningen.

2012-10-13

För att uppmärksamma att hiv/aids upptäcktes i Sverige för 30 år sedan driver RSFL kampanjen "Från bögpest till tystnad. Satsa rätt, stoppa hiv!" . De får bra draghjälp av Jonas Gardells nya romantriologi om aidsepidemin som drabbade främst homosexuella när den kom smygande i början av 80-talet. Detta är den första mer ingående och verklighetsbaserade skildringen av en skambelagd och dödlig sjukdom som drabbade människor som redan var en utsatt grupp.

Två unga pojkar möts i Stockholm. Den ene heter Rasmus och har växt upp i värmländsk glesbygd och den andre heter Benjamin,och tillhör en familj som är Jehovas vittnen. De hanterar på olika sätt att de är annorlunda och inte passar in. Direkt efter studenten söker sig Rasmus till storstaden, för att lättare kunna få leva som han vill och Benjamin flyr in i ett flitigt missionerande för att komma undan de ”böjelser” som i hans värld är synd. Romanen skildrar pojkarnas sökande efter en identitet och ger en inblick i hur Stockholms gayvärlden såg ut på 80-talet. De söker båda efter att få älska någon som älskar dem, men vet inte att det dödliga viruset för män som har sex med män har börjat spridas.

Insprängt i romanen finns också historiska tillbakablickar på hur samhället betraktade homosexualitet. Ända fram till 1979 betraktades homosexualitet som en sjukdom och omgärdades med tystnad. DN vägrade t.ex. publicera dödsannonser där den avlidne mannens närmaste anhörige var en annan man med motiveringen att det var ”ovärdigt”.

Bokens titel syftar på den panikartade rädsla som fanns för att smittas av hiv innan forskarna hade kommit fram till hur viruset smittade och bromsmediciner kunde framställas. Men den visar också på en krass syn på sjukdomsoffren. Hiv/aids sågs som syndens straff. Lidandet och ensamheten var så svår i de sista stadierna av sjukdomen, att många begick självmord. Jonas Gardell har skrivit en stark och viktig men sorglig bok, som visar att attityder till människor och vad som anses normalt kan förändras, men det sker inte utan kamp.
(Publicerad i Norran 12/10 2012)

Elisabeth E

2012-10-13

Ja, vad ska man säga egentligen. Det här är nog en av de allra bästa böcker jag någonsin läst hittills. Den hamnar nog till och med på min totala topp fem-lista. Det känns som att få ett knytnävsslag i magen när jag läser om Rasmus sökande efter identitet och när han äntligen kommer till Stockholm och slipper Koppom blommar upp som människa och jag vet att det inte kommer att sluta lyckligt. Eller om Benjamin som växer upp som Jehovas Vittne och tjänstgör genom att knacka på hos grannar vilket leder till att han en dag knackar på hos Paul, de homosexuellas Moder Teresa (med bättre foundation, enligt honom själv).

Den handlar om åttiotalets Stockholm och om när HIV kom. Som Jonas Gardell själv skriver så handlar den om hans vänner. Det är en väldigt kort bok men väldigt viktig, tycker jag. Jag önskar att det redan nu vore vår så att jag får läsa del 2, Sjukdomen.

Marie Hansson

2012-10-10

Väldig bra bok, men tuff läsning.

Helena Hallin

2012-10-08

Gripande

Ger många tankar om sådant jag vet, men kanske inte vill veta. Vill gärna läsa fortsättningen!

Agneta Holmberg

2012-10-04

En tankeväckande bok som väcker minnen om sådant man visste men ändå inte visste...

Åsa G-H

2012-10-02

Bra, men den hade nog gjort sig bättre om man släppt alla delar i en volym. Den tog slut precis när den tagit fart. Dessutom känns det tveksamt att visa en miniserie när två böcker inte ens kommit ut. Men trots alla dessa invändningar var det en fin början!

2012-10-01

Denna bok var såå sorlig men mycket bra.
Jag längtar till den 8/10-12 KL 21 I Tv1 då kommer den som miniserie =(

Sara Sandquist

2012-10-01

Fantastisk. Hemsk. Alla borde läsa den.

Malin H

2012-09-25

utifrån hur omtalad den blivit, och då i positiv bemärkelse, så var det svårt att ta sig an den förutsättningslöst. jag var i förväg skeptisk till de så kallade faktarutorna som skulle komma men jag fann mig gilla dem nästan bäst. när skeenden beskrivs torrt och nyktert känns de mer i mig än t ex bakåtblickarna till framförallt benjamins liv som jag hade väldigt svårt för. hur ett Sverige på 80-talet beskrivs, och hbt-rörelsens första steg passar in, var väldigt givande läsning. att genom boken ge människorna bakom detta ansikten och genom att berätta deras historia så lyckas gardell skriva en gripande, viktig och angelägen roman.

2012-09-23

Det här var en helt fantastisk bok. Och det är bara den första delen av en roman i tre delar. Så jag ser ju redan oerhört mycket fram emot dom två kommande delarna som utkommer våren och hösten 2013. Den här boken heter Kärleken, och dom två kommande böckerna heter Sjukdomen och Döden.

Jag har ju alltid älskat Jonas Gardells böcker. Tycker att han skriver på ett helt underbart sätt. Mycket roligt ibland, och mycket gripande ibland. Men alltid på ett oerhört känsligt och fint sätt.

Den här boken gick rakt in i hjärtat på mig. Den var väldigt lättläst och hade ett skönt flyt, men samtidigt så var den lite jobbig att läsa eftersom den var väldigt sorglig. Tårarna rann på mig vid ett flertal tillfällen.

Och eftersom det har skrivits så mycket om boken, så hade jag oerhört höga förväntningar på den, men boken levde verkligen upp till dom, och till och med överträffade dom.

Mycket, mycket välskriven. Och oerhört rörande och gripande. Tycker att ALLA ska läsa den här boken, för det är verkligen en viktig bok.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bimsblogg.wordpress.com/category/bokrecensioner/ )

Engelska Väninnan

2012-09-23

Visst kommer jag ihåg Aidsepidemin, även vi hetero var rädda och förskräckta. Men det var definitivt medlidande jag/vi kände när dödsbuden kom. Aidsutbrottet är huvudperson i denna sorgliga och hemska berättelse. Första delen slutar när Rasmus äntligen träffar någon att älskas av, efter allt omåttligt knullande runt. Bögarnas sexkultur är omöjlig för mig att förstå. Mina gayvänner lever i fasta parförhållanden och det är de värda. Mycket läsvärd bok, särskilt faktadelarna.

Jess .

2012-09-22

Otroligt vacker o viktig bok. Gardell läser så bra!

Fanny Gunnarsson

2012-09-20

Maria Johnson

2012-09-17

Sträckläste den....

Jonna

2012-09-17

Så bra och så otroligt sorglig bok. Längtar till de andra delarna kommer.

Bells .

2012-09-16

Lovebombad <3 Längtar nu som bara den att få läsa del 2 Sjukdomen och del 3 Döden.

2012-09-15

Se min recension.

2012-09-13

vackert, värdigt, viktigt... en berättelse som berör, som alltid skriver Gardell så det känns i hjärteroten, han har förmågan att fånga mig direkt, det är inte bara berättelsen i sig utan hans sätt att berätta, stilen som passar mig som person... och i tillägg till det är berättelsen vacker i hur kärlek beskrivs, hur känslor man har kan känna ser ut i skrift... Det är värdigt beskrivet, även det mörkaste mörka, det värstaste värsta, det naknaste nakna, värdighet och respekt men utan krusiduller... Viktigt för det ligger så nära i tiden, men ändå så långt borta, förhoppningsvis har det hänt mycket sedan då, vad gäller attityder och förhållningssätt, eller är det bara något jag hoppas?? Egentligen tycker jag inte det går att betygsätta böckerna var för sig, tror man behöver läsa dem alla tre för att få helheten och därmed kunna förhålla sig till delarna. Ser mycket framemot de andra två böckerna, men oxå tv-serien!

Carolina E

2012-09-12

Nu har jag precis läst ut Torka aldrig tårar utan handskar
och nu sitter jag här stum och med ett litet styng i hjärtat
för att den är slut, för att den är så sorglig och för att den är så fin.

Vem skulle skriva en sådan här bok
om inte Jonas Gardell gjorde det?

Den utspelar sig under ett tidigt 80-tal
när homosexualitet nästan fortfarande
ansågs vara en sjukdom och där AIDS
kändes som något främmande borta i USA.

Rasmus har aldrig känt sig som de andra,
alltid lite annorlunda och alltid lite utanför
men så tar han steget och flyttar till Stockholm
direkt efter gymnasiet och känner äntligen
att han kan vara sig själv.

Benjamin kommer från en sträng uppfostran
där han knackade dörr med Jehovas vittnen
redan innan han kunde gå.
Andra ser vem han är, han själv vill inte erkänna det
men det kommer en tidpunkt då han måste välja.
Det är stunden då han träffar Rasmus.

Boken börjar med ett sjukhusrum,
med fördragna gardiner och sjuksköterskor invirade i plast,
med en döende man i sängen och en älskande i stolen bredvid.
Det är ingen hemlighet vart historien kommer att leda
men det gör ingenting, för det är vägen dit som är resan.

Jag är stum av förundran,
boken har lämnat en känsla
som jag sällan upplever med böcker
men det är just sådana här böcker
som gör att jag står ut med att läsa hundra tusentals andra ord.
För att sedan plötsligt finna en enda som berör.

Språket är fantastiskt,
förflyttningen mellan då och nu där och då känns självklara
och personbeskrivningarna är så sorgligt på pricken.

Det enda lilla minuset i det här sammanhanget
är att det i vissa kapitel blev lite väl informativt
och då tappade man känslan med historien.

Anna Lindström

2012-09-09

Jag sällar mig till hyllningskören! Läste i ett svep. Vad bra han är, Jonas Gardell.

Å

Åsa Svensson

2012-09-08

Väldigt bra bok, vacker och smärtsam. Önskar att jag inte behövde vänta så länge på de övriga två böckerna bara.

Sanna Lindgren

2012-09-05

Riktig bladvändare! Oj så bra!

Pia Ekeroth

2012-09-04

Något av det vackraste jag läst samtidigt som det är skrämmande och vidrigt.

2012-08-31

Skrämmande läsning. Det är ju faktiskt inte så länge sedan. Känns kärleksfullt och lite sorgset skrivet. Vackert.

Eyez Only

2012-08-27

Underbart vacker i all sin hemska sorglighet.

Liza Bolin

2012-08-25

vacker och nödvändig bok.

Fantastiskt bra! Vill ha uppföljaren nu!

Michaela Schuller

2012-08-22

Oerhört gripande bok, en av årets bästa böcker än så länge. Tragisk men ändå med värme. Gardell är arg och det märks. Är lite för ung för att komma ihåg hetsjakten men kommer ihåg alla rykten som gick om aids. Men hade ingen aning om hur utsatta de homosexuella var på 80-talet av allt och alla. Det är faktiskt inte speciellt länge sedan.

Sara Urger

2012-08-22

Mycket bra, jag är glad att Gardell är tillbaka igen. Men, det är inte okej att jag ska behöva vänta till våren på fortsättningen!

emelie .

2012-08-21

Det här är grmyt stark samtidshistoria. Lärorikt, skrämmande och vackert.
Det bör bli en svensk klassiker, litteraturhistoria in the making.
Stora ord, men det får vara så. Jonas vackraste bok. Och läskigaste. Och viktigaste.

Anna Nyman

2012-08-18

Vad grym han är, Gardell.

Erica B

2012-07-18

Nu känns det långt till våren 2013 när del 2 i denna trilogi ska komma ut. Jonas Gardell är som vanligt fenomenal på att träffsäkert beskriva dem som är eljest, de som aldrig riktigt passar in och de som vill då mycket och så blir det så fel. Riktigt riktigt bra är det! Här får man också berättelsen om när hiv-viruset dök upp i Sverige och en oerhört hemsk sjukdomsbild målas upp.