Torka aldrig tårar utan handskar: 2. Sjukdomen

Gardell, Jonas

| 2012

Sjukdomen är forsättningen på succéboken Torka aldrig tårar utan handskar: 1. Kärleken. När TV-serien med samma namn sändes under hösten 2012 hyllades den av kritiker och tittare. Missa inte Jonas Gardells epos om aids, kärlek och Stockholm under 80-talet. De är en sorts familj: ärkefjollan Paul, Lars-Åke och Seppo, Reine med sitt plågade förflutna på den lilla bohuslänska ön, den vackre Bengt som är filmstjärna i vardande. Varje år firar de jul hos Paul, det är där Benjamin och Rasmus träffar varandra och blir kära. Allt ska de offra för kärleken.  De älskar varandra så mycket. Världen och framtiden tillhör dem. Och det är då som sjukdomen kommer till staden. Bögpesten. Den nya digerdöden. De är alla så unga. En efter en skall de dö. Det som berättas i den här historien har hänt. Allt är sant. Jag var en av dem som överlevde.  Det här är min och mina vänners historia. Det här är...

Helena

2021-01-03

Otroligt gripande och viktig!

2020-08-23

Det är gripande och tragiskt. Gardell blandar fakta med humor och en äkta känsla för 80-talets tidsanda. Jag blir både förvånad och förbannad över samhällets attityd och inte minst de "goda" religiösa" hycklarna som ser ner på allt som inte passar in i deras mönster.

Magnus Thörnqvist

2019-11-28

Gripande och fin!

Alice

2019-09-16

Mycket gripande. Att det blandas in mycket fakta gör historien väldigt trovärdigt.

Birgitta Petersson

2017-11-27

Berör nåt otroligt

MaPa

2017-05-05

Ett måste för alla att läsa. Smärtsam, vacker. Nutidshistoria.

Stefan Wern

2016-12-15

Inte samma kraft som i första boken, men fortfarande en mycket viktig bok som bör läsas.

Anna Hedenstedt

2016-02-11

Också denna andra del var mycket bra. Sorglig förstås, men än så länge inga gråtattacker. (Mer ett hopkramande av hjärtat.)

Det blir bara att sätta femma på alla tre böckerna här. Jag som är kristen gillar också att det är massvis med kopplingar till bibelställen, både direkt och indirekt, även i positiv bemärkelse.

Sara Sandquist

2015-03-30

Jonas Gardell kan konsten att uttrycka sig. Han blandar svart humor, med humor, fakta, kärlek, tårar och helt enkelt känslor. Jag behöver alltid tid att andas mellan gardells böcker för de griper tag i mig och ruskar om mig totalt.

Valentina C

2015-02-28

Lyckades aldrig komma till slutet på boken

Pernilla Lindholm

2014-05-24

Till och med bättre än den första. Det här är böcker alla borde läsa.

Lenita Åberg

2014-02-24

Sträckläste denna på en kväll. Älskade den.

Lite flummig i början men sorgligt, vackert skriven i slutet

Sara Bentfors

2013-12-22

Någon klagade över att författaren hoppar så mycket fram och tillbaka i tiden att det är svårt att hänga med, jag instämmer inte alls. Personligen tycker jag att historien är skickligt uppbyggd. Glimtar från såväl tidigare som senare händelser kopplas till hela tiden till nuvarande händelseutveckling.

Sara Frimodig

2013-11-27

Jag tycker att hela Torka aldrig tårar-serien är otroligt läsvärd och mycket givande och lärorik. Det som gör att den inte får fem stjärnor är att jag gärna hade sett att den var lite längre!

Mats T

2013-11-18

Jag tycker att denna bok var bra och denna kan jag allt rekommendera

Emma Griph

2013-10-22

Josefine Ejebjörk

2013-10-20

Bättre skriven än den första boken, och fortfarande lika viktig att läsa.

Bra bok

Sandra Gustafsson

2013-09-05

Lite för höga förväntningar, lättläst samt sorglig men det kändes som en transportsträcka till bok tre.

Lotta Ek

2013-08-14

I del två i den här trilogin får vi stifta bekantskap med den farsot jag så väl kommer ihåg, det som då kallades HTLV III och numera AIDS.

Det som gör boken väl värd att läsa är att den ger en tidsbild, dels i det enskilda livet, men också när det gäller samhället och den panik som kom att råda då. En väldigt gripande bild, som får läsaren att känna sig delaktig i historien.

Jag rekommenderar den här trilogin, till både den äldre och den yngre läsaren. Vi som var med minns hysterin, den yngre generationen läser den nog med en viss fascination över hur samhället kan drivas i vansinne så snabbt och relativt enkelt.

Helena R

2013-07-15

Jag gillar historien och tycker att boken är viktig. Men berättarstilen och att jag faktiskt tycker att den är för kort drar ner betyget till en fyra. Tyckte att Reines historia tog för stor del.

Lotta Karlsson

2013-07-13

Bästa bok i juni 2013

Lotta Karlsson

2013-06-12

Bara så förfärlig! förfärlig sjukdom, förfärligt samhälle, förfärligt att det kommer att hända igen. Och så otroligt förfärligt skickligt skriven. Läs, den här serien tillhör allmänbildningen!

Erika Hedéen

2013-05-22

Jag måste säga att jag är besviken! Ettan var sisådär men lämnade så många frågetecken att jag var tvungen att läsa andra. Denna är lite bättre emellanåt men gud vad han hoppar i tiden, det är så man emellanåt inte hinner med. Mycket trist då jag hade högre förväntningar av Jonas Gardell som annars skrivit så många bra böcker!

Anchi L

2013-05-16

Jag kan inte förstå alla lovord över denna bok. Jag fångas inte av karaktärerna. Handlingen är hemsk förvisso men den räcker inte till. Jag kräver mer av Jonas Gardell!

Erica B

2013-04-19

Tyvärr tycker jag väl att tv-serien tog udden av läsningen, eftersom man känner igen allt i boken. Men Gardell är trots allt en fantastisk berättare!

Cecilia Grip

2013-04-13

Alldeles för sorglig!

Liza Bolin

2013-03-16

lite spretigare än ettan, men jag var nära tårarna flera gånger. rasmus pappa vid dödsbädden framkallade både gråt och skratt.

Sonia Tibblin

2013-02-24

Jonas Gardell gör det igen, en roman fylld av kärlek, sjukdomen och längtan efter ett slut på det hela.

Sonia Tibblin

2013-02-24

Heidi T

2013-02-20

Lika bra som den första!

My.loved.books

2013-02-18

En Underbar uppföljare till "Torka aldrig tårar utan handskar: 1. Kärleken"! Den säger så mycket och samtliga karaktärer berör, längtar till den avslutande delen!

Magisk !!

Matilda Krig

2013-02-09

Man blir ju inte annat än lite ledsen i hjärtat när man inser vilken människosyn folk hade, och kanske fortfarande har. Gardell kan sin grej att beröra, han. Hoppas tredje boken kommer snart!

2013-02-08

Lika bra som 1:an.

Susanna Svanberg

2013-02-01

Boken är bra men Gardell som uppläsare blir så överdramatiskt och tröttsamt att lyssna på.

Elin Nilsson

2013-01-29

Precis som första delen, varmt och sorgligt. Första delen drabbade mig mer; det var något så annorlunda mot min värld. Denna del är rörande, tragisk. Och en bok som läser sig själv, som inte vill läggas ner på bordet.

Fanny Gunnarsson

2013-01-28

Med samma stilistiska säkerhet och med samma komposition som del ett får du varvat fakta och fiktion. Du hoppar även på samma vis mellan olika tidsnivåer och du får ta del av såväl barndom som uppväxtår till bokens nutid, d.v.s. -80-talet. Denna gång får du inte bara följa Benjamin och Rasmus historier utan även Reines, som tynar bort ensam i svåra smärtor på en infektionsklinik. Hjärtskärande är bara förnamnet! Du får även en bättre bild av föräldrarna, deras tankar och känslor och du får följa hur de tacklar de svåra prövningar de får möta.

Jonas Gardell har en stark berättarröst och är högst närvarande i sin text. Varje ord berättas av honom till mig, vilket är en märklig läsupplevelse. Vem vill inte ha en liten Gardell på axeln som läser högt?!

Läs mer: http://litteraturkvalster.wordpress.com/2013/01/28/torka-aldrig-tarar-utan-handskar-sjukdomen/

Fanny Gunnarsson

2013-01-28

Maria Eriksson

2013-01-26

”Dropp och plastslangar som förser honom med näring och smärtstillande sticker ut ur hans kropp. Det är nästan inget kvar av honom nu. Han är 25 år gammal och han ska dö. Det ska inte vara frost i maj.” Personskildringarna fördjupas i Jonas Gardells andra bok i trilogin om AIDS-epidemins första offer bland en grupp homosexuella män i Stockholm. Benjamin och Rasmus flyttar ihop och utan att deras familjer får veta att de lever i en relation. Det är gripande när Benjamin till slut tar mod till sig och berättar för sina föräldrar. Den inre kampen hos pojkarna och deras familjer om att acceptera sin/sitt barns sexuella läggning tycker jag är bokens styrka. Upplevelsen av att vara annorlunda fanns redan hos dem som barn. Särskilt svårt är det för Rasmus, vars familj är Jehovas vittnen. Hans dubbelliv ger svåra samvetskval, men till slut lyckas han berätta hemma och går ur församlingen. Tyvärr innebär det att familjen måste ta avstånd från honom och klippa all kontakt. Den varma gemenskapen i bögkollektivet får ersätta familjen. Reaktionen på ett positivt AIDS-test hanteras på olika sätt av de drabbade, för Bengt som just blivit en hyllad skådespelare, blir självmordet den enda utvägen. Jonas Gardells berättarstil har ibland en lite övertydlig ton, men den skapar också en stark sorgenhet inför den maktlöshet som de drabbade upplevde.

Publicerat i Norran 25 jan 2013

Pia Stendahl

2013-01-23

"Sjukdomen" tar på ett sätt vid där "Kärleken" slutar men på ett annat sätt beskriver den samma tidsförlopp men med nya berättelser och detaljer med fokus på själva sjukdomen. Vissa delar repeteras men det känns inte tjatigt utan det blir dom en skrivteknisk effekt. Nästan som en sångtext med verser följt av återkommande refräng.

När jag läser "Torka aldrig tårar utan handskar – Sjukdomen" så skrattar och gråter jag om vart annat. Jag skrattar åt de bisarra situationer som uppstår, jag gråter när jag läser om hur sjukdomen drabbar dessa unga män och jag häpnar över hur de homosexuella och de AIDS-sjuka behandlas. Med andra ord så är Sjudomen en bok som verkligen väcker känslor.

Det är en minst lika bra bok som första delen. Att någon skulle kunna läsa boken utan att bli berörd är för mig en omöjlig tanke. Boken berör och den berör mig djupt.

Vid sidan av en gripande berättelse så använder Jonas Gardell det svenska språket på ett utmärkt sätt.

Jag tycker nog att man ska läsa båda böckerna och i rätt ordning annars får läsaren inte samma sammanhang och känsla för texten. Boken är samma viktiga lektion i nutidshistoria och en bok som alla borde läsa. Kort och gott: Läs den!

www.bokbrus.se har jag samlat alla mina recensioner av ljudböcker.

Ida

2013-01-21

Andra boken tycker jag är något bättre än första. Den berättar en större historia än första boken. Vi får följa Benjamin och Rasmus kärlekshistoria samtidigt som Reine och Bengt får mer plats. Minus för det dravel som Gardell gör när han försöker brodera ut historia genom poesiaktiga stycken.

Maria Eriksson

2013-01-20

Ännu bättre än ettan. Fördjupade personskildringar. Sorgligt och berörande.

Eyez Only

2013-01-20

*snyyyft* *gråt*

Carolina E

2013-01-14

Jag har bara en kommentar; Läs den! Det är en uppmaning!

Asså det kan inte bli annat än en 5a för denna bok skulle det gå att ge en 10 så skulle den helt klart fått den.
Denna bok var så sorlig och hemsk jag kan då säga att tårarna rann lite då och då. Jag kan då bara säga LÄS denna..