Tordyveln flyger i skymningen

Gripe, Maria

| 2000

Maria Gripes klassiker Dessa moderna klassiker ges nu ut på nytt med helt nya omslag. Maria Gripe hör till en av våra mest populära författare. Detta är en presentutgåva som har en enhetlig formgivning, så att man kommer att kunna samla sina Maria Gripe-böcker i exklusiva bokband.

2017-07-12

När jag var liten/yngre så fullkomligt älskade jag Maria Gripes böcker och jag nästan inhalerade de böcker som mitt lilla skolbibliotek hade. Som vuxen har jag ofta tänkt på hennes böcker, men har aldrig läst om någon. Därför passade det så otroligt bra när jag hastigt och lustigt bestämde mig för att vara med i Sommarbingot där det fanns en ruta för "En för bokslukaråldern från din barndom" och sedan upptäckte att en Facebookgrupp skulle ägna sig åt realtidsläsning av Tordyveln flyger i skymningen. Med tanke på vad boken handlar om så blir det extra märkligt/läskigt. Läs mer på min blogg

Fast Forward

2017-05-17

Älskade den. Älskar den.

Ibland finns inget mer berikande än att ge sig hän åt en ungdomsroman. Låta minnet av första gången den lästes flätas samman med den vuxnes utökade och kanske till delar även begränsade förståelse. Mest berikande då med en av de allra bästa, Gripe, vilket mästerverk!

2016-06-01

Agnes Cecilia och de tre böckerna om flickan vid stenbänken är utmärkta exemplar på Maria Gripes briljanta författarskap får såväl barn som vuxna. Den här däremot faller mig inte alls i smaken. Känns lite barnsligare än de andra.

Teresia Kjellgren

2015-05-11

Läste om den nu och den får 4 stjärnor. Den är bra, spännande och värd att läsa men inte lika bra som jag tyckte när jag var 10-11 år.

Victoire Marcel

2015-02-24

Jag tycker om den, historien är spännande och Maria Gripe är en av mina favoriter. Dock känns det som att den har potential att vara så mycket bättre, tätare och mer tidlös. Man känner liksom radioteatern lysa igenom.

Lotta Karlsson

2014-08-05

Läste denna bok i min ungdom, och jodå den håller alltjämt. Bra för ungdomar i alla åldrar:)

Ewa Tillander

2014-02-21

En av de bästa böcker jag läst.

Teresia Kjellgren

2013-09-02

Den här boken läste fröken högt för oss i skolan, när jag gick i fyran, och jag älskade de stunderna. Har inte läst den sen dess (typ sent 80-tal) men ska nog läsa den högt för min dotter när hon blir lite äldre.

Lisa Jakobsson

2013-07-28

Jättespännande och mystisk. Slutet drar ner betyget.

david Lindberg

2013-06-03

En av de bästa ungdomsböckerna som finns

emmakicki

2013-01-12

Spännande och inte alltför barnslig ändå fast man märker att det är en ungdomsbok.

Liz Skogh

2012-12-20

Var tvungen att läsa denna i skolan som barn och jag avskydde den. Frambringar än idag samma ångest från barndomen som mesmör och blöta vinterkängor.

Jenny Olsson

2012-12-09

Denna bok är en nostalgitripp. Min fröken i mellanstadiet läste denna på fredagstimmarna. Nu har jag läst den för min dotter och hon gillade den.

Engelska Väninnan

2012-05-30

Har ett minne av att jag tyckte om den här som radioteater en gång i tiden. Men läsningen var en stor besvikelse. Den är så barnslig och flummig. Irriterande barn.

Karin Norlander

2012-05-17

Alldeles för många lösa trådändar vid bokens slut, dessutom långa passager där det inte händer något.

isak smedfors heldt

2012-04-04

läääääääääääs den annars....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Älskar den här boken. Det blir ingen riktig sommar utan att läsa Tordyveln.

Merja A

2011-10-12

Jag var vuxen när jag läste boken. En av de bästa M.G. böckerna. Magisk!

Kamali 

2011-10-12

Maria Gripe är tveklöst en av de allra bästa (ungdoms)författarna. Hennes böcker är fantastiska, suggestiva, vackert skrivna. Alla hennes böcker rekommenderas varmt!

amanda hildur

2011-07-12

Boken hade en fin grundtanke och berättelsen hade kunnat bli hur bra som helst, om den hade berättats av någon annan. Gripe lyckas inte få sina karaktärer tillräckligt starka och det slutar med att jag stör mig på samtliga inblandade. Den jobbiga Jonas som bara skriker, den tafatta Annika som ska verka "feministisk" men inte inser sin egen förtryckta roll bland killarna runt henne, den för mer David som inte kan tänka sig in i någon annan och den pedofil-luktande Lindroth som kallar sin fru för "Lilla Mamma" och har en obehagligt "gullig" ton i allt han säger, som en stor bäbis. Berättelsen kändes för stor, som att Gripe haft den inom sig men inte fått ut allt. Och slutet känns inte färdigt och avklarat, utan mer som en nödlösning. Nej, speciellt bra var den inte, tycker jag. Men så är jag kanske för gammal också.. Jag tror dock inte att jag ens i unga dar skulle uppskatta en gubbe som "mumsar mysigt" och kallar småflickor för "lilla söta Annika". Usch.

petra lindqvist

2011-06-02

Helt underbar bok. Mystisk o trollsk precis som Gripes böcker är.

Elin Stenblom

2011-02-20

Fängslande historia

Sigrid Österling

2011-02-16

Underbar bok. Älskar dess utom ljudboken, rekommenderas starkt även till de som har läst boken. Uppläsare: Tomas Bolme.

Natasha Illyés

2011-01-27

Jag är osäker på om den här historien håller över tid. Tyckte den var jättebra när jag var 11-12, men idag upplever jag den som lite torr.

Gunilla Byström

2011-01-17

Har bara lyssnat på den här boken. En gång som 11-åring och en gång som betydligt äldre. Lika bra båda gångerna!

Gunilla Byström

2011-01-17

Michaela Sverker

2010-12-09

En av de bästa barnböcker jag läst. En bok om spänning, vänskap och mod

Sara K

2010-11-23

vill minnas att detta var min favoritbok som ung.
borde läsa om den igen

Maria Nordström

2010-10-09

Den gick som radioföljetong på sommarlovet när jag växte upp (1970-tal). Oh, vad jag längtade efter nästa avsnitt.

Camilla Eriksson

2010-09-10

Läste den i högstadiet men minns att jag gillade Maria Gripe.

Liza Bolin

2010-07-30

Riktigt bra barnbok med mysterium och en sådär lite oförklarlig stämning...

- Tonårsboken

2010-01-29

Maria Gripe mystik funkade alltid när man var mindre och gör det än idag.

Johanna Galenpanna

2010-01-27

Den här skulle jag vilja ge 3,5 i betyg. Den var spännande och engagerande, men jag fastnade inte såpass mycket att det blir en fyra.

2010-01-09

Sommarlovsföljetong i radio 1976 (av Maria Gripe och Kay Pollak). Väldigt spännande! Läste boken högt för barnen flera år senare.

Kristina S

2009-12-14

En bok jag alltid återkommer till och älskar lika mycket varje gång jag läser den.

Annika Sjöström

2009-11-21