Tordyveln flyger i skymningen

Gripe, Maria

| 2000

Maria Gripes klassiker Dessa moderna klassiker ges nu ut p nytt med helt nya omslag. Maria Gripe hr till en av vra mest populra frfattare. Detta r en presentutgva som har en enhetlig formgivning, s att man kommer att kunna samla sina Maria Gripe-bcker i exklusiva bokband.

Ibland finns inget mer berikande n att ge sig hn t en ungdomsroman. Lta minnet av frsta gngen den lstes fltas samman med den vuxnes utkade och kanske till delar ven begrnsade frstelse. Mest berikande d med en av de allra bsta, Gripe, vilket msterverk!

2016-06-01

Agnes Cecilia och de tre bckerna om flickan vid stenbnken r utmrkta exemplar p Maria Gripes briljanta frfattarskap fr svl barn som vuxna. Den hr dremot faller mig inte alls i smaken. Knns lite barnsligare n de andra.

Teresia Kjellgren

2015-05-11

Lste om den nu och den fr 4 stjrnor. Den r bra, spnnande och vrd att lsa men inte lika bra som jag tyckte nr jag var 10-11 r.

Victoire Marcel

2015-02-24

Jag tycker om den, historien r spnnande och Maria Gripe r en av mina favoriter. Dock knns det som att den har potential att vara s mycket bttre, ttare och mer tidls. Man knner liksom radioteatern lysa igenom.

Lotta Karlsson

2014-08-05

Lste denna bok i min ungdom, och jod den hller alltjmt. Bra fr ungdomar i alla ldrar:)

Ewa Tillander

2014-02-21

En av de bsta bcker jag lst.

Teresia Kjellgren

2013-09-02

Den hr boken lste frken hgt fr oss i skolan, nr jag gick i fyran, och jag lskade de stunderna. Har inte lst den sen dess (typ sent 80-tal) men ska nog lsa den hgt fr min dotter nr hon blir lite ldre.

Lisa Jakobsson

2013-07-28

Jttespnnande och mystisk. Slutet drar ner betyget.

david Lindberg

2013-06-03

En av de bsta ungdomsbckerna som finns

Emma Lind

2013-01-12

Spnnande och inte alltfr barnslig nd fast man mrker att det r en ungdomsbok.

Liz Skogh

2012-12-20

Var tvungen att lsa denna i skolan som barn och jag avskydde den. Frambringar n idag samma ngest frn barndomen som mesmr och blta vinterkngor.

Jenny Olsson

2012-12-09

Denna bok r en nostalgitripp. Min frken i mellanstadiet lste denna p fredagstimmarna. Nu har jag lst den fr min dotter och hon gillade den.

Lovisa asplund

2012-09-16

Smsta bok jag har lst!

2012-05-30

Har ett minne av att jag tyckte om den hr som radioteater en gng i tiden. Men lsningen var en stor besvikelse. Den r s barnslig och flummig. Irriterande barn.

Karin Norlander

2012-05-17

Alldeles fr mnga lsa trdndar vid bokens slut, dessutom lnga passager dr det inte hnder ngot.

isak smedfors heldt

2012-04-04

ls den annars....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

lskar den hr boken. Det blir ingen riktig sommar utan att lsa Tordyveln.

Merja A

2011-10-12

Jag var vuxen nr jag lste boken. En av de bsta M.G. bckerna. Magisk!

Kamali 

2011-10-12

Maria Gripe r tveklst en av de allra bsta (ungdoms)frfattarna. Hennes bcker r fantastiska, suggestiva, vackert skrivna. Alla hennes bcker rekommenderas varmt!

amanda hildur

2011-07-12

Boken hade en fin grundtanke och berttelsen hade kunnat bli hur bra som helst, om den hade berttats av ngon annan. Gripe lyckas inte f sina karaktrer tillrckligt starka och det slutar med att jag str mig p samtliga inblandade. Den jobbiga Jonas som bara skriker, den tafatta Annika som ska verka "feministisk" men inte inser sin egen frtryckta roll bland killarna runt henne, den fr mer David som inte kan tnka sig in i ngon annan och den pedofil-luktande Lindroth som kallar sin fru fr "Lilla Mamma" och har en obehagligt "gullig" ton i allt han sger, som en stor bbis. Berttelsen kndes fr stor, som att Gripe haft den inom sig men inte ftt ut allt. Och slutet knns inte frdigt och avklarat, utan mer som en ndlsning. Nej, speciellt bra var den inte, tycker jag. Men s r jag kanske fr gammal ocks.. Jag tror dock inte att jag ens i unga dar skulle uppskatta en gubbe som "mumsar mysigt" och kallar smflickor fr "lilla sta Annika". Usch.

petra lindqvist

2011-06-02

Helt underbar bok. Mystisk o trollsk precis som Gripes bcker r.

Vilma -

2011-04-14

Jag har inte lst hela...jag var s liten nr jag brjade s jag gav vll upp, men jag MSTE lsa den!

Elin Stenblom

2011-02-20

Fngslande historia

Sigrid sterling

2011-02-16

Underbar bok. lskar dess utom ljudboken, rekommenderas starkt ven till de som har lst boken. Upplsare: Tomas Bolme.

Natasha Illys

2011-01-27

Jag r osker p om den hr historien hller ver tid. Tyckte den var jttebra nr jag var 11-12, men idag upplever jag den som lite torr.

Gunilla Bystrm

2011-01-17

Har bara lyssnat p den hr boken. En gng som 11-ring och en gng som betydligt ldre. Lika bra bda gngerna!

Gunilla Bystrm

2011-01-17

Michaela Sverker

2010-12-09

En av de bsta barnbcker jag lst. En bok om spnning, vnskap och mod

Sara K

2010-11-23

vill minnas att detta var min favoritbok som ung.
borde lsa om den igen

Maria Nordstrm

2010-10-09

Den gick som radiofljetong p sommarlovet nr jag vxte upp (1970-tal). Oh, vad jag lngtade efter nsta avsnitt.

Camilla Eriksson

2010-09-10

Lste den i hgstadiet men minns att jag gillade Maria Gripe.

Lily-Karin st

2010-08-28

En fyra fr att jag lskade den s mycket nr jag var 11. Kommer dock antagligen inte lsa om frrn om mnga r igen.

Liza Bolin

2010-07-30

Riktigt bra barnbok med mysterium och en sdr lite ofrklarlig stmning...

- Tonrsboken

2010-01-29

Maria Gripe mystik funkade alltid nr man var mindre och gr det n idag.

Johanna Galenpanna

2010-01-27

Den hr skulle jag vilja ge 3,5 i betyg. Den var spnnande och engagerande, men jag fastnade inte spass mycket att det blir en fyra.

2010-01-09

Sommarlovsfljetong i radio 1976 (av Maria Gripe och Kay Pollak). Vldigt spnnande! Lste boken hgt fr barnen flera r senare.

Kristina S

2009-12-14

En bok jag alltid terkommer till och lskar lika mycket varje gng jag lser den.

Annika Sjstrm

2009-11-21