Top ten-listan

Gråsjö, Frida

Uppbrottet med Markus kom som en blixt från klar himmel. Sara var helt oförberedd, när hon kom hem och fann honom sitta vid köksbordet, han hade redan flyttat sina saker från lägenheten de delade. Sara hade väntat på att de skulle förlova sig, och nu var de som främlingar för varandra. På väg hem på nattbussen efter ett försök till en trevlig utekväll med tjejkompisarna hittar Sara en annan ung kvinnas kalender. När hon öppnar den för att se om hon kan få någon ledtråd om vem ägaren är så hittar hon istället en lista. Top ten-listan för det nya året. Några dagar senare blir Sara utmanad av sina föräldrar, om hon tar tag i sitt liv, genomför några projekt och försöker komma över Markus så ska hon få en bil. Frestad av erbjudandet, och möjligheten till att föräldrarna ska sluta tjata drar hon upp listan hon funnit och visar dem. 'Jag HAR redan mål för nästa år, sa hon med en triumferande...

2020-05-03

Missa för sjutton inte denna goding till bok! En lättläst och mysig feelgood som passar bra både en dag på stranden eller en regnig dag i soffan. Jag tycker att Frida har lyckats fånga det vardagliga i sin roman, man fångas upp i den realistiska handlingen och man kan känna igen sig i Saras liv.

Boken är skriven med humor och värme och skildrar livet med allt vad det kan innebära, bland annat att gå utanför sin bekväma zon.

Sara är en tjej som väntar på att hennes pojkvän ska fria till henne men istället blir hon lämnad. Uppbrottet kommer som en blixt från klar himmel. Hennes liv känns krossat när hon hittar en kalender på bussen hem en sen kväll som innehåller en topp-tio lista med saker att göra. Utmanad av sina föräldrar börjar Sara fundera över om listan går att genomföra. Kanske kan det hjälpa henne att komma över pojkvännen som lämnade henne?

Boken tog slut alldeles för fort, jag hade gärna stannat kvar en stund till i Saras värld. Som tur är har jag uppföljaren ”Top ten-baby” hemma i bokhyllan!

Malin R

2019-09-23

Sara deppar ihop totalt när Markus gör slut. Hon var så säker på att de skulle "leva lyckliga i alla sina dagar". Kompisarna och familjen gör allt för att få henne att må bra igen, men det är med hjälp av en upphittad lista hon kommer igång igen. Hon lovar att göra sakerna på listan och det blir ett år som bjuder på nya vänner, nytt jobb och nya utmaningar. Och ny kärlek?
***
Jag gillar idén med historien och det finns en feelgood-tanke i den. Men boken skulle mått bra av ett par genomläsningar och lite mer bearbetning. Helt okej, men inte mer. 🙂

villa-freja.se

2019-08-04

En varm, humoristisk och påhittig feelgood. En fin debutroman. Jag ser fram emot kommande feelgood-romaner av Gråsjö.

Underhållande & charmig!

4,5/5

Ofta tycker jag att huvudpersonerna i feelgood/romance-böckerna jag har läst som behandlar uppbrott tar väldigt lätt på sagda uppbrott. Säga vad man vill om Sara, men hon tar i alla fall inte uppbrottet från Markus särskilt bra. Och det är väl inte så konstigt, eftersom det kommer totalt oväntat när hon egentligen förväntar sig ett frieri.

Jag gillar upplägget med den här boken: att bli så upprörd över ”tjatet” att skaffa mål för att komma över uppbrottet att man viftar med listan som hittats i en bok på bussen och sen vara tvungen att slutföra en annan människas mål för att få en bil. Jätteroligt, och det blir många svängar längst vägen som inte alltid är väntade. Frida Gråsjö väver också ihop allting väldigt snyggt tycker jag. Inga trådar lämnas hängande.

Feelgood och romance är ofta förutsägbart, i alla fall slutet. Men det gör inte särskilt mycket så länge som inte resan dit är uppenbar. Det är därför jag gillar feelgood. Jag vet vad jag får men jag vet inte hur. Lite som en disneyfilm.

Jag gillar Sara, och jag gillar hennes resa väldigt mycket. Hon är väldigt framåt och driven (när hon inte mår strunt pga ett uppbrott) och jag gillar hennes skinn på näsan och torra humor. Jag fastnar också för Rut, den söta lilla tanten som får mig att tänka på min mormor.

Språket är bra och driver framåt hela tiden. Det passar för genren, målgruppen och den ålder karaktärerna är i.