Top ten-listan

Gråsjö, Frida

Uppbrottet med Markus kom som en blixt från klar himmel. Sara var helt oförberedd, när hon kom hem och fann honom sitta vid köksbordet, han hade redan flyttat sina saker från lägenheten de delade. Sara hade väntat på att de skulle förlova sig, och nu var de som främlingar för varandra. På väg hem på nattbussen efter ett försök till en trevlig utekväll med tjejkompisarna hittar Sara en annan ung kvinnas kalender. När hon öppnar den för att se om hon kan få någon ledtråd om vem ägaren är så hittar hon istället en lista. Top ten-listan för det nya året. Några dagar senare blir Sara utmanad av sina föräldrar, om hon tar tag i sitt liv, genomför några projekt och försöker komma över Markus så ska hon få en bil. Frestad av erbjudandet, och möjligheten till att föräldrarna ska sluta tjata drar hon upp listan hon funnit och visar dem. "Jag HAR redan mål för nästa år, sa hon med en triumferande...

En varm, humoristisk och påhittig feelgood. En fin debutroman. Jag ser fram emot kommande feelgood-romaner av Gråsjö.

Underhållande & charmig!

4,5/5

Ofta tycker jag att huvudpersonerna i feelgood/romance-böckerna jag har läst som behandlar uppbrott tar väldigt lätt på sagda uppbrott. Säga vad man vill om Sara, men hon tar i alla fall inte uppbrottet från Markus särskilt bra. Och det är väl inte så konstigt, eftersom det kommer totalt oväntat när hon egentligen förväntar sig ett frieri.

Jag gillar upplägget med den här boken: att bli så upprörd över ”tjatet” att skaffa mål för att komma över uppbrottet att man viftar med listan som hittats i en bok på bussen och sen vara tvungen att slutföra en annan människas mål för att få en bil. Jätteroligt, och det blir många svängar längst vägen som inte alltid är väntade. Frida Gråsjö väver också ihop allting väldigt snyggt tycker jag. Inga trådar lämnas hängande.

Feelgood och romance är ofta förutsägbart, i alla fall slutet. Men det gör inte särskilt mycket så länge som inte resan dit är uppenbar. Det är därför jag gillar feelgood. Jag vet vad jag får men jag vet inte hur. Lite som en disneyfilm.

Jag gillar Sara, och jag gillar hennes resa väldigt mycket. Hon är väldigt framåt och driven (när hon inte mår strunt pga ett uppbrott) och jag gillar hennes skinn på näsan och torra humor. Jag fastnar också för Rut, den söta lilla tanten som får mig att tänka på min mormor.

Språket är bra och driver framåt hela tiden. Det passar för genren, målgruppen och den ålder karaktärerna är i.