Top ten - baby

Gråsjö, Frida

Sara är lyckligare än hon varit på länge. Hennes förhållande känns helt rätt, hon stormtrivs på jobbet, och hennes bror ska gifta sig. När pojkvännen Danny lyckas sälja ett reportage de jobbat på till en populär tidning, är det som att saker och ting inte kan bli bättre. Men när reportaget blir en dundersuccé får Danny ett erbjudande om att jobba ett halvår på Svalbard. Han tackar direkt ja, utan att diskutera det med Sara först. Lagom till att Sara vant sig vid tanken på ett långdistansförhållande får hon reda på att hon är gravid. Reaktionen från Danny är allt annat än den hon hoppats på - han är inte redo att bli pappa. Men efter att han åkt tar Sara ändå beslutet att behålla barnet och av sina bästa vänner får hon hjälp att förbereda sig på allra bästa sätt. Tillsammans gör de en ny lista: Top ten - baby. Nu får det bära eller brista. 'Top ten - baby' är den fristående fortsättningen...

2020-05-22

Top ten-baby är fortsättningen på Top ten-listan och vi får fortsätta följa Sara och hennes liv och utmaningar. Den här gången står hennes förhållande till Danny i fokus.
Sara är lyckligare än någonsin. Hon trivs på jobbet och förhållandet med Danny känns helt rätt. Men så får han ett jobberbjudande som innebär att han ska vara på Svalbard ett halvår. Ett jobb han tackar ja till utan att prata med Sara först.

I samma veva får Sara veta att hon är gravid. Hur ska det gå? Danny är inte redo att bli pappa så efter att han åkt iväg tar Sara hjälp av sina vänner för att förbereda sig för bebis på det allra bästa sätt hon kan.
Jag tycker så mycket om det här. Vardaglig feelgood som vem som helst kan känna igen sig i. Det är lättläst, mysigt, roligt, sorgligt och jättebra på samma gång. Jag skrattar, blir arg, ledsen och kan känna Saras sorg, kärlek och förtvivlan när hon funderar över sin relation.

Det här är bra feelgood. Frida kan konsten att få mig att känna som att jag är med i boken och betraktar karaktärerna på avstånd. Det är levande, bra och boken tog slut för fort!

3,5/5

Det är alltid lika spännande att öppna del två i en serie där man verkligen gillade första boken. Kommer karaktärerna att fungera lika bra med den jag är idag och kommer de att vandra den vägen som jag hoppades?

I Top ten - baby blir svaret både ja och nej, och det är jag bara glad för. För den här riktningen hade jag inte väntat mig, och hade jag vetat det när jag läst första boken hade jag också blivit påverkad att tycka annat om den. Jag tycker att det är roligt (och såklart lite upprörande) när karaktärers liv inte alls blir som jag tror, det blir mer spännande att läsa på det sättet.

Sara blir oplanerat gravid med pojkvännen Danny, och han reser iväg till Svalbard innan hon hinner ta sitt slutliga beslut. Han är nämligen inte alls beredd att bli förälder men hon har alltid velat bli det. En av de sista sakerna han säger till henne innan han åker är att han tycker att hon ska göra abort. När han har åkt iväg, och hon har tagit beslutet att behålla barnet, har han väldigt dålig mottagning och går inte att kontakta via telefon. Han svarar dessutom inte på något mejl hon skickar.

Istället är det vännerna och familjen hon lutar sig mot, och precis som i förra boken skriver de en lista med tio saker som Sara måste göra för att bli beredd på att föda det här barnet. Och sedan är det den resan vi följer, Saras graviditet, från början till bäbis. Det är en gedigen lista och många av punkterna gör att det blir väldigt roliga händelser längs vägen. En hel del av sakerna som Gråsjö tar upp är också viktiga för blivande förstagångsföräldrar (och ibland andra- och fyrtiotolftegångs också) att tänka på. Så om man vill läsa en bok om graviditet som nödvändigtvis inte är en fackbok utan mer lättsam men som ändå kan skänka eftertanke och skratt, då är det här en bra bok att ta till!

Persongalleriet är lagom stort tycker jag och man får en känsla av de olika karaktärerna. Tyvärr tycker jag att de tar ett steg tillbaka i den här boken, Sara blir väldigt osjälvständig på ett helt annat sätt. Kanske inte så konstigt i den situation hon är i, men det gör det svårt för mig att känna någon vidare empati för henne. I många fall tycker jag inte att hon handlar särskilt logiskt kring relationen med Danny heller. Dannys flyktreaktion känns också okaraktäristisk mot förra boken, men det är ju samma där, att situationen kan göra att han blir annorlunda. Dessutom saknar jag härliga farmor Rut, som har väldigt lite plats i boken. Jag gillar kompisen Katta, och Saras bror Alex. Hans egna storslagna planer i den här boken är ett friskt avbrott när det blir mycket kring Sara. Jag gillar också Sara, även om jag får störa mig lite ibland. Jag gillar att hon tar ett beslut som passar henne och att hon försöker anpassa sig, sitt liv och sina känslor efter den situationen som uppkommit.

Det är väldigt roligt att följa med i graviditetsresan för det ger ganska många tillbakablickar till ens egen upplevelse. När profylaxdelen kom var jag tvungen att läsa högt för min sambo, eftersom ingen av oss riktigt fick någon nytta av någon profylaxkurs då det akutsnittades båda gångerna.

Som feelgood kan man känna på sig att det kommer sluta på ett visst sätt, och det är ju också en av fördelarna med boken för mig som läsare. Jag gillar lite att "veta" vad som kommer att hända, men överraskas av resan dit, och det gör jag.

Språket är bra känns igen från tidigare del i serien.