Too close to home

Barclay, Linwood

| 2008

When the Cutter family's next-door-neighbours, the Langleys, are gunned down in their house one hot August night, the Cutters' world is turned upside down. That violent death should have come so close to them is shocking enough in suburban Promise Falls, but at least the Cutters can console themselves with the thought that lightning is unlikely to strike twice in the same place. Unless, of course, the killers went to the wrong house...To find out who killed the Langleys and why, everybody's secrets are going to have to come out. But the final secret - the secret that could save them or destroy them - is in the one place nobody would ever think of looking...

2019-07-15

Perfekt underhllning en regnig dag! En riktig bladvndare, lttsamt och rappt skriven och med en intrig som vrider och vnder p sig mest hela tiden.

2014-09-24

Vldigt bra:-)

Maddes Bokblogg

2014-02-23

Spnnande karaktrer och en bra historia. Dock inte lika bra som frfattarens andra bcker.

Elisabet --

2013-12-27

Helt ok, enkel story.Utan ett ord r klart hans bsta anser jag.

Heln Lundstrm

2013-03-19

Boken brjar med hg adrenalinniv fr att sedan lugna ner tempot innan allt brakar loss igen. Strcklste boken p tre dagar. Klart lsvrd!

Maria Larsson

2013-01-17

Torftigt, banalt sprk. Barclay vrider intrigen fjorton varv fr mycket och mynnar ut i en skrattretande srja.

emmakicki

2013-01-12

Inte alls lika bra som hans tidigare bok Utan ett ord. Spnningen saknas, den knns taffligt skriven och ven om man vill veta hur det gr s knns det ganska oengagerat.
En svag tva blir det.

Sussie S

2012-10-28

En vl sammanvvd historia. En bok som jag bara tog p mf frn bibliotekshyllan, men jag r tacksam ver att ha hittat en ny favoritfrfattare, lser grna fler. Enda minuset var isfall att jag lyckades rkna ut sakerna lite fr lngt i frvg, men jag lskade den satiriska humorn.

2012-06-23

Spnnande och intensiv thriller med mnga hemligheter och ett stort underliggande samspel mellan olika hndelser. Berttelsen byggs skickligt upp med historier frn det frflutna som r av vikt fr nutiden. Trots att jag relativt tidigt kunde lista ut motiv och grningsman pverkade det inte min lsupplevelse negativt.

Thommy Stenstrm

2012-05-25

En mycket bra bok ven denna. Linwood Barclay har blivit ngot av en favorit frfattare.

Skiljer sig lite frn dom andra 2 bckerna. D denna inte handlar om ngot frsvinnande.
Tog dessutom lite lngre tid att komma in i n dom andra. Men nr man vl kom in i den s var ven denna svr att lgga ifrn sig.
Hll till och med p att komma fr sent till jobbet. Och det r ett bra betyg. Eller ocks sger det ngot om mitt jobb. Haha!

2012-02-08

Alltfr nra knns alltfr tillknglad och hr r s mnga (o)lyckliga sammantrffanden att det faktiskt nstan blir lite ljligt. Och motivet knns vldigt krystat och lngskt. Samtidigt vet jag ju att det finns mnniskor som tycker att ingenting r deras fel, utan allt som gr fel beror p alla andra.
Ls resten p http://bokslut.blogspot.com/2012/02/alltfor-nara-av-linwood-barclay.html

Inte riktigt lika bra som dom andra jag lst av samma frfattare men nd en bladvndare som inte gr att lgga ifrn sig!

Elisabeth E

2011-09-18

Nja, "Utan ett ord" var mycket bttre. Den hr kndes aldrig riktigt spnnande.

Maria Johnson

2011-08-29

En helt ok bok, bra tempo och spnnande. Tyvrr lite frutsgbart slut.

Louise A

2011-07-31

Spnning och ovntade vndningar. Helt ok.

alkb bokblogg

2011-07-16

I brjan av Alltfr nra av Linwood Barclay ekade Fridas (phittade njen) sgning i mitt medvetande. Som tur var frsvann rsten tmligen omgende s att jag med liv och lust kunde uppslukas av en verklighetsflykt fr en stund.

Derek och Adam r kompisar och bor dessutom grannar. Nr Adam r p vg att ka ivg en vecka tillsammans med sina frlrar r Derek dr fr att sga hej d. Vad ingen vet r att Derek har planerat att utnyttja det tomma huset som krleksnste tillsammans med sin flickvn Penny under tiden som de r borta. S fort de ser ut att ntligen komma sig ivg gr Derek mot bakdrren och lter familjen tro att han har lmnat huset nr han i sjlva verket har sprungit ner i kllaren och gmt sig i en skrubb.

Ngra minuter efter att familjen har kt kryper han ut frn sitt gmstlle och brjar spankulera omkring i huset i vntan p Penny. Efter ngon timme hr han till sin fasa hur familjen kommer tillbaka och i vild panik springer han tillbaka till sitt gmstlle. Familjen hinner knappt komma in i huset innan det ringer p drren. Kort drefter hr Derek tre pistolskott och sedan blir det alldeles tyst

Alltfr nra r den tredje boken jag lser av Barclay och ven om han inte har tagit steget upp till min lista ver favoritfrfattare s r hans bcker nd tillrckligt bra fr att jag ska fortstta att lsa dem.

Tempo, bra sprk och intressanta karaktrer r de tre viktigaste bestndsdelarna fr att en bok verkligen ska g hem hos mig. Om dessa dessutom kryddas med en spnnande intrig r lyckan fullstndig. Alltfr nra uppfyller tv av dessa och det r fullt tillrckligt fr att ge en bok ett godknt betyg.

Sprket r ojmnt och det frvnar mig med tanke p att Barclay borde ha hittat sin berttarrst vid det hr laget (sger jag som inte har en susning om frfattarskap i egentlig mening). Han blandar och ger med vlskrivna partier fr att helt pltsligt g ver till partier dr han antingen berttar mer n vad han visar eller anvnder sig av en mindre avvgd interpunktion (det sistnmnda kan i och fr sig ha med versttningen att gra).

Det r framfr allt tre karaktrer som sticker ut mer n de andra: Ellen, borgmstare Finley och Conrad Chase.

Ellen r den frljugna frun till bokens jag-karaktr Jim och hur grna jag n vill kan jag inte frlika mig med hennes handlingar. Borgmstare Finley r en karrirkt Wannabie som med pengar och makt kommer undan med allt han fretar sig. Om jag skulle rka ut fr en sdan som Conrad Chase s kan jag inte lova att jag skulle hlla mig inom lagens rmrken.

Tempot hade kunnat vara hgre och det hade inte bara gett lsningen en hgre dimension utan det hade ocks spetsat till den intrig som i dess nuvarande form endast kan kategoriseras som hyfsat spnnande.

Torbjrn Nilsson

2011-05-05

Denna var lite bttre n den frra boken (Utan ett ord). Klassisk spnning som passar bra i sommar.

Charlotta Rylander

2011-04-18

Bra historia. Ny favorit tror jag

Gunilla Jnsson

2011-02-28

En stark trea. Inte lika bra som fregngaren, men helt klart lsvrd.

2010-12-05

I somras lste jag boken "Utan ett ord" av Linwood Barclay. Jag tyckte den var vldigt, vldigt bra, och blev glad nr jag fick hans andra bok "Alltfr nra" som recensionsbok. Det r bara dom tv bckerna som finns versatta till svenska. Jag gav "Utan ett ord" en 4 i betyg, och nu ger jag faktiskt "Alltfr nra" 4,5 i betyg.

Linwood har skrivit flera bcker, och jag hoppas p att dom ocks blir versatta snart.

Jag tycker mycket om Linwoods stt att skriva. Boken fngade mig helt, och jag hade svrt att sluta att lsa. Mnga cliffhangers i slutet av kapiteln, och det gillar jag. Oerhrt lttlst med ett sknt flyt i texten. Lttlst, spnnande, och absolut inte frutsgbar. Och det r ocks en hrlig humor i boken.

S jag kan verkligen helt klart rekommendera "Alltfr nra" till alla som gillar spnnande thrillers. Och s klart ven hans frsta bok, "Utan ett ord", som ven finns i pocket.

( Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )

Marianne Strandberg

2010-12-05

Bra frn brjan, men blev seg, rrig och frutsgbar.

BoelMaria *

2010-10-26

Vldigt lttlst. Underhllande. Thriller? ja kanske.

Jonna sterlund

2010-06-22

Spnnande frn frsta sidan! Snabblst. Tyvrr fattade jag hela grejen drygt 100 sidor fr tidigt, jag hade fredragit att bli verraskad p slutet. Men den rekommenderas nd!