Tomma luften

Cleeves, Ann

Det r midsommar p Shetlandsarna, en tid av ljusa ntter och gckande dimma. Polly, Caroline och Eleanor r vnner sedan universitetstiden och har tillsammans med sina partners lmnat Londons larm och stress fr en lnghelg p Unst, Shetlands nordligaste . De r dr fr att enligt den shetlndska traditionen fira Carolines gifterml med bon Lowrie. Sent p kvllen efter brllopsfesten frsvinner pltsligt Eleanor. Dagen drp upptcker Polly ett mejl frn henne, som ser ut som ett sjlvmordsbrev. Men det r ngot som inte stmmer med brevet, och nr Eleanors kropp hittas nra den dramatiska klippkanten ttnar mysteriet.Kriminalarna Jimmy Perez och Willow Reeves fr uppdraget att resa till Unst fr att utreda fallet. Innan Eleanor frsvann pstod hon att hon sett spket efter en liten flicka som drunknat p n p tjugotalet. Enligt Eleanors vnner hade hennes intresse fr spket...

2022-08-27

Det r inte klokt vad tiden gr fort. Till min stora frvning s upptckte jag att det var (nstan exakt) fem r sedan jag lste frra delen i den hr serien. Jag vet egentligen inte varfr jag inte har fortsatt lsa, det finns ingen anledning alls. Jag tyckte i alla fall att serien var ett klassiskt fall fr min Finish That Series-utmaning i r och nu har jag ntligen kommit till den och det var dags att lsa Tomma luften.

Nog fr att detta r en deckare, men det r nstan lika mycket en mysig bok. Tempot r mycket lngsamt, typ noll action och inget blod verhuvudtaget. Hr r det mnniskorna och deras relationer som r det viktiga. Och vad som driver dem. Det r hgintressant. En liten slng av gammal folktro och mystik blir det ocks. Den frodas bra dr ute p arna, tror jag. Den biten r i alla fall bde spnnande och intressant. ven om just denna spkhistorien kanske inte r sann.

Tomma luften r ungefr lika bra som sina fregngare. Kanske r jag inte s imponerad av sjlva gtan eller upplsningen, men det r mysigt att hnga p Shetlandsarna. Eftersom serien r med i min avsluta serier-utmaning s kommer det inte att drja fem r tills jag lser nsta del, som redan r inplanerad. Kanske hjlper det till ocks.

OBS! Detta r en kraftigt frkortad text. Hela finns p min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/08/bok-tomma-luften-av-ann-cleeves.html

2021-05-11

ter igen en vlskriven deckare av Cleeves. Typiskt engelskt lugn atmosfr och tempo.

Henrik Johansson

2020-08-13

Tv-serien stkar till det i huvudet men en rtt ok deckare

janne lindh

2020-05-30

En bra historia i intressant milj, men boken blir vldigt pratig mot slutet.

Marc Moore

2019-01-08

Nej nu fr de rcka med Ann Cleeves, knns som om hon bygger hela sitt frfattarskap p att beskriva atmosfren p Shetland arna...

2018-03-05

Serien fortstter att hlla stilen, och kvaliteten. Vnskap, brllopsfest och ett och annat mord. Frgan om varfr bestr vldigt lnge genom boken.

2016-07-12

Trivsamt mysterium och trivsam milj.

Inger Jonsson

2016-07-07

Inga svackor i berttelsen. Riktigt bra.