Tomma luften

Cleeves, Ann

| 2016

Vad döljer sig i dimman? Det är midsommar på Shetlandsöarna, en tid av ljusa nätter och gäckande dimma. Polly, Caroline och Eleanor är vänner sedan universitetstiden och har tillsammans med sina partners lämnat Londons larm och stress för en långhelg på Unst, Shetlands nordligaste ö. De är där för att enligt den shetländska traditionen fira Carolines giftermål med öbon Lowrie. Sent på kvällen efter bröllopsfesten försvinner plötsligt Eleanor. Dagen därpå upptäcker Polly ett mejl från henne, som ser ut som ett självmordsbrev. Men det är något som inte stämmer med brevet, och när Eleanors kropp hittas nära den dramatiska klippkanten tätnar mysteriet. Kriminalarna Jimmy Perez och Willow Reeves får uppdraget att resa till Unst för att utreda fallet. Innan Eleanor försvann påstod hon att hon sett spöket efter en liten flicka som drunknat på ön på tjugotalet. Enligt Eleanors vänner hade...

2022-08-27

Det är inte klokt vad tiden går fort. Till min stora förvåning så upptäckte jag att det var (nästan exakt) fem år sedan jag läste förra delen i den här serien. Jag vet egentligen inte varför jag inte har fortsatt läsa, det finns ingen anledning alls. Jag tyckte i alla fall att serien var ett klassiskt fall för min Finish That Series-utmaning i år och nu har jag äntligen kommit till den och det var dags att läsa Tomma luften.

Nog för att detta är en deckare, men det är nästan lika mycket en mysig bok. Tempot är mycket långsamt, typ noll action och inget blod överhuvudtaget. Här är det människorna och deras relationer som är det viktiga. Och vad som driver dem. Det är högintressant. En liten släng av gammal folktro och mystik blir det också. Den frodas bra där ute på öarna, tror jag. Den biten är i alla fall både spännande och intressant. Även om just denna spökhistorien kanske inte är sann.

Tomma luften är ungefär lika bra som sina föregångare. Kanske är jag inte så imponerad av själva gåtan eller upplösningen, men det är mysigt att hänga på Shetlandsöarna. Eftersom serien är med i min avsluta serier-utmaning så kommer det inte att dröja fem år tills jag läser nästa del, som redan är inplanerad. Kanske hjälper det till också.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/08/bok-tomma-luften-av-ann-cleeves.html

2021-05-11

Åter igen en välskriven deckare av Cleeves. Typiskt engelskt lugn atmosfär och tempo.

Henrik Johansson

2020-08-13

Tv-serien stökar till det i huvudet men en rätt ok deckare

janne lindh

2020-05-30

En bra historia i intressant miljö, men boken blir väldigt pratig mot slutet.

Marc Moore

2019-01-08

Nej nu får de räcka med Ann Cleeves, känns som om hon bygger hela sitt författarskap på att beskriva atmosfären på Shetland öarna...

2018-03-05

Serien fortsätter att hålla stilen, och kvaliteten. Vänskap, bröllopsfest och ett och annat mord. Frågan om varför består väldigt länge genom boken.

2016-07-12

Trivsamt mysterium och trivsam miljö.

Inger Jonsson

2016-07-07

Inga svackor i berättelsen. Riktigt bra.