Nesser, Håkan

Ett nattligt telefonsamtal. Under normala omständigheter hade Judith Bendler inte svarat, men något får henne att lyfta luren. "Det är Tom" säger rösten i den andra änden och frågar om de kan träffas. Kort efter bryts samtalet. Hon räknar efter och finner att det har gått tjugotvå år och två månader. Är han plötsligt tillbaka efter all denna tid? Judith har anledning att tvivla på hans identitet och anar att mannen som utger sig för att vara hennes styvson är en bedragare. Men varför? Vad är han ute efter?

A H

2019-04-13

Klurig bok.

Bianca Kallai

2018-12-04

2016-01-04

Snyggt skriven kort berättelse. Riktigt obehaglig, där finns mycket lömskhet vilket gör det svårt att känna sympati för karaktärerna.

2015-03-26

Välskriven och engagerande kortroman med en oväntad och spännande vändning på slutet. Dessutom väldigt väl uppläst av Kristina Adolphson & Kim Anderzon! Stark 4:a i betyg från mig!

2014-12-06

Liten, kort, "trevlig" finurlighet. Som en utbyggd novell som både roar och överraskar.

E H

2014-04-29

Mästerlig liten bok med stor handling! Min första bok jag läst av Nesser.

Maritha .

2014-04-09

Kort, intensiv, smart.

erik .

2013-07-11

Intressant upplägg med brevväxlingen. Det här är mn favorit bland Nessers alster. 4 i bokform, minst 6 när Nesser själv läser den!

Marie Hvall

2013-01-06

Jag blev lite besviken när jag läste den här boken. Den har stått på min läslista ett tag och jag trodde länge att detta skulle bli min första bok av Nesser. Men jag tyckte att den var tråkig, händelselös. Slutet var oväntat men jag hade svårigheter att hålla intresset uppe innan det.

Marc Moore

2012-11-05

En lyckat läskig novel.

Carolina E

2012-06-11

Agnes och Henny är barndomsvänner,
som små liknade de mer systrar,
men på de senaste åren har de inte haft kontakt.

Det är inte förrän Agnes make dör
och de ser varandra på begravningen
som en viss form av kontakt återupptas,
Henny skriver ett brev till Agnes
och hon har ett motiv bakom.

De börjar planera ett mord tillsammans.

Boken växlar mellan brevkorrespondensen,
historien om de båda kvinnorna
och vad som sker i nutid.

Det är en väldigt kort
men ganska trevlig bok,
lättsmält om inte annat.

Det enda jag har att invända på
är språkbruket i breven, det känns
som de själva faktiskt skriver
som om de är närmare åttio än de verkliga fyrtio.

Sedan hade jag nog faktiskt givit boken
ett högre betyg om den hade varit längre.
Sidorna ger inte historien rättvisa,
jag vill att mer spänning ska byggas upp
inför det raffinerade slutet.

Emelie

2011-10-03

Liten och nätt bok, med fina ord och en rolig vändning. Jag gillar den, den är läsvärd!

Anna Dybeck

2011-07-18

En stabil insats av mästaren Nesser!

Lotta Berling

2010-06-15

En snabbläst historia som passar bra som avkopplande semesterläsning när man inte känner för alltför mycket motstånd. Det störde mig lite i början att karaktärerna uttryckte sig på ett sätt som fick dem att verka äldre än de skulle vara (70 i stället för 40). Och efter att ha läst baksidestexten väntade jag mig lite mer överraskande vändningar.

Jonna Österlund

2009-12-04

En riktig liten pärla! Annorlunda!

Joachim Lindberg

2009-09-11

En personlig favorit. Klurig med oväntade vändningar och ett suveränt dramatiskt slut.

Linda Lindblom

2009-08-16

En bok som är uppbyggd på brevväxling på ett helt fenomenalt sätt. Rekommenderar den starkt.

Carina Persson

2009-06-11

Vilken skön liten bok! Företagsamma damer Agnes och Henny. Undrade under läsandets gång om det fanns någon ond alternativt god dam. Men jag vet inte.... Klurig historia!

Karin D

2009-06-09

En nätt liten bok, finurligt komponerad, så full av känslor och tragik.