Tom Sawyers äventyr

Twain, Mark

| 2002

En av världens mest lästa ungdomsböcker i ny, lättläst version! Den föräldralöse Tom, som bor hos sin moster, är full av påhitt och äventyrslust. Han råkar ofta i slagsmål och umgås gärna med Huckleberry Finn, stans värsta buspojke. De leker sjörövare, och folk tror att de har drunknat. De försöker bota vårtor med en död katt och går vilse inne i ett berg. Men det värsta är nog när de råkar bli vittnen till ett mord på kyrkogården... Illustrationer av Nils-Petter Ekvall. Från 8 år.

Maritha .

2013-10-09

Det här är en underbar bok som framkallar många roade leenden på läpparna. Men den tog slut alldeles för fort! :-)

Alexandra Svensson

2012-05-19

Boken jag läste var rätt så lättläst, men jag tyckte att den var jättebra. En riktig äventyrsklassiker.

Maria Blomkvist

2011-01-04

Jag tycker att en av sakerna som gör en bok till en klassiker är, att trots tiden som går, finns det fortfarande beröringspunkter. Författaren gör ett riktigt bra jobb med att fånga sinnet hos några trettonåriga pojkar och tankegångarna och känslorna går med största säkerhet att hitta i de allra flesta unga pojkar även idag. Dock blir boken stundtals lite långrandig och hade kunnat kortats ner något.

Jenny Li

2010-12-07

Den här boken var en gammal klassiker redan när jag var barn och läste den första gången. Och det är en självklarhet att det märks att den utspelas i en helt annan tid - men det är befriande! Satt i relation till en modern barndom tycker jag att det här är en bok om en förlorad frihet. Förutom en rad spännande äventyr, skildrade med enorm ordglädje, förstås!

Eyez Only

2010-10-01

Bra uppläsning av Lars Ekborg, men det här är tydligen en nedkortad version, jämfört med den inbundna eftersom flera stycken saknas, och jag gillar inte när böcker stympas.