Tolv veckor med dig

Linnéa har alltid gått sin egen väg. På dagarna jobbar hon för en välgörenhetsorganisation och på kvällarna Tinderdejtar hon killar i tjugoårsåldern. Killar som är lika rädda för att binda sig som hon själv är, trots att hon passerat trettio. Jacob är affärsjurist på en av Sveriges mest prestigefyllda byråer, och har siktet fast inställt på att bli delägare innan han fyller fyrtio. Stressen över jobbet är lika hög som den över att kollegornas skrivbord fylls av familjefoton medan hans eget gapar tomt. Jacob och Linnéa träffas på ett bröllop som ingen av dem egentligen vill gå på. Trots deras uppenbara olikheter får de en överraskande het natt tillsammans. Båda återvänder hem med inställningen att de aldrig kommer att ses igen. Men några veckor senare upptäcker Linnéa att hon är gravid. De bestämmer sig för att flytta ihop på prov, för att ta reda på om de vill bli föräldrar...

Jag ÄLSKAR den här boken, vill inte att den ska ta slut och jag vill inte heller sluta läsa! Johanna är grym på att skildra vardagen, att berätta ur ett vardagsperspektiv. Det märks även att Johanna kan sina karaktärer, hon känner dem väl och därför känns det som att jag är med, mitt i handlingen när jag läser boken. Det är lätt att se handlingen framför sig.
Jag började läsa och så släppte jag inte boken förrän den var slut. Det är en lättläst bok som är lätt att ta till sig, men den har ett djup som biter sig kvar.
Språket är rappt, träffsäkert och humoristiskt. Jag skrattar högt flera gånger under läsningen men blir även berörd av berättelsen. Det är en riktigt bra berättelse om vänskap, kärlek, abort, förväntningar på sig själv och andra. Men det är även kulturkrock när två människor som nog egentligen kanske inte passar ihop faller för varandra och börjar lära känna både varandra och sig själva. Tolv veckor med dig är en bok som jag gärna skulle läsa en fortsättning av, jag är inte klar med karaktärerna!

Underbar bok!

Härlig, underhållande & gripande!