Tolv på det trettonde

Myrdal, Jan

| 1990

En storartad barndomsskildring om ett barn på väg in i vuxenvärlden. En av de mest omtalade fascinerande böckerna i Jan Myrdals författarskap. Författaruppläsning Speltid ca 6 tim

Elisabeth Jönsson

2012-09-22

På ett litet antikvariat i den skånska staden Hässleholm inhadlade jag boken Barndom av Jan Myrdal. Jan var son till Alva och Gunnar Myrdal som ju på sin tid var något av ikoner när det kom till frågor som barnuppfostran, befolkningsfrågan mm. Alva blev bland annat rektor för socialpedagogiska seminariet och arbetade själv med utbildning av förskollärare.Gunnar Myrdal hade flera olika engagemang och åtaganden inom den socialdemokratiska regeringen. Inom familjens väggar såg allt annorlunda ut. Det som på ytan var så välpolerat upplevdes av barnet, Jan Myrdal, helt annorlunda. Så när boken släpptes, släpptes samtidigt en bomb.1982, samma år som hans mamma Alva Myrdal fick Nobels fredspris, kom hans bok "Barndom" ut där han öppet kritiserar sina föräldrar för bland annat deras uppfostringsmetoder.
Han bröt all kontakt med sin mamma redan 1967 och de återsåg efter detta aldrig varandra.

Kenneth Olausson

2012-01-11

Glimtar från ett intelligent och sensibelt barns barndom, som den vuxne mannen kommer ihåg dom. Eller väljer att komma håg dom. Med nödvändighet rapsodiska. Välskrivna. En bok som många av oss skulle kunna skrivit, dvs i den meningen att vi säkert kan dela många av minnena, både de som satt bittra spår och de andra. Men vi hade lyckligtvis inte haft ett efternamn som skymt sikten för en del läsare, framförallt när den kom ute för trettio år sedan..

Man känner med honom.