Tolv p det trettonde

Myrdal, Jan

| 1989

En storartad barndomsskildring om ett barn p vg in i vuxenvrlden. En av de mest omtalade fascinerande bckerna i Jan Myrdals frfattarskap.

Elisabeth Jnsson

2012-09-22

P ett litet antikvariat i den sknska staden Hssleholm inhadlade jag boken Barndom av Jan Myrdal. Jan var son till Alva och Gunnar Myrdal som ju p sin tid var ngot av ikoner nr det kom till frgor som barnuppfostran, befolkningsfrgan mm. Alva blev bland annat rektor fr socialpedagogiska seminariet och arbetade sjlv med utbildning av frskollrare.Gunnar Myrdal hade flera olika engagemang och taganden inom den socialdemokratiska regeringen. Inom familjens vggar sg allt annorlunda ut. Det som p ytan var s vlpolerat upplevdes av barnet, Jan Myrdal, helt annorlunda. S nr boken slpptes, slpptes samtidigt en bomb.1982, samma r som hans mamma Alva Myrdal fick Nobels fredspris, kom hans bok "Barndom" ut dr han ppet kritiserar sina frldrar fr bland annat deras uppfostringsmetoder.
Han brt all kontakt med sin mamma redan 1967 och de tersg efter detta aldrig varandra.

Kenneth Olausson

2012-01-11

Glimtar frn ett intelligent och sensibelt barns barndom, som den vuxne mannen kommer ihg dom. Eller vljer att komma hg dom. Med ndvndighet rapsodiska. Vlskrivna. En bok som mnga av oss skulle kunna skrivit, dvs i den meningen att vi skert kan dela mnga av minnena, bde de som satt bittra spr och de andra. Men vi hade lyckligtvis inte haft ett efternamn som skymt sikten fr en del lsare, framfrallt nr den kom ute fr trettio r sedan..

Man knner med honom.