Toktanten

Bergin, Birgitta

Vad händer när ett litet samhälle tas över av en person som inte skyr några medel för att få sin vilja igenom? Och hur långt är en människa beredd att gå för att få makt att härska över andra?Äntligen har semestern börjat och Lena och Fredrik är tillbaka i sommarhuset, glada att få lämna vardagslivet i Paris. De har sett fram emot att ha familjen samlad, grilla tillsammans på kvällarna, träffa grannar på ett glas vin eller två och njuta av västkustens salta stänk. Men det blir inte så. De har fått en ny granne, och hon tycks vilja göra allt för att förstöra deras idyll. Plötsligt är det inte längre självklart var tomtgränsen går eller vilka stigar till stranden som är tillåtna att promenera på. Frågorna bland grannarna hopar sig. Vad hände egentligen med Maria och Peters lilla hund? Varför går den nya grannen alltid runt med en stor skruvmejsel i handen? Och vad är det...

Jag har tidigare inte tyckt om Bergins böcker, men den här...… sååå bra!

Pendlar mellan en 2:a och en 4:a för mig. När den är bra är den riktigt träffsäker, småspännande och roligt med en hel del svart humor. Bitvis fann jag den extremt irriterande med den j*vla grannkärringen och var nära att stänga av innan boken var slut. Men jag fortsatte att lyssna. Slutet dock tycker jag inte om. Jag ville ha ett ordentligt slut där kärringeländet fick sig ett ordentligt straff, om det nu inte kommer en fortsättning förstås? Hoppas nästan det, för jag blev riktigt besviken över slutet som sådan.
Bra uppläsning av Maria Lyckow.
Slutbetyg, en medel 3:a eftersom det finns partier som både är riktigt bra och desto mindre bra.

En underhållande bok som jag läste med stor behållning och hade småroligt åt hela tiden. Men tänk vilken mardröm om det här hade varit i verkliga livet. Fy för såna som Toktanten.

Mycket dåligt skriven...fjantig rent ut sagt!

En lysande bok som är lättläst och fångar mig som läsare direkt. Birgitta beskriver personerna och miljöerna så verkliga så att det känns som om jag tittar på en film. Jag skrattar en del till denna galna historia samtidigt som jag blir arg och irriterad på denna granne ”tortant”, är tacksam att jag inte har någon sådan granne. Samtidigt väcker den funderingar på varför toktanten beter sig som hon gör, är det ilska, ensamhet....

Mycket bra bok! Varje författare har en period i sin karriär där de toppar och Bergin är mitt inne i sin höjdarperiod just nu. Allt sedan hennes "Ett brev på posten" 2016 har hon levererat det ena mästerverket efter det andra och "Toktanten" är inget undantag. Detta är en bok som får en att skratta, att bli frustrerad och att känna igen sig. Vi har väl alla någon gång i livet stött på en toktant? Fullständigt lysande!

2019-05-06

Lövudden är ett mysigt och idylliskt litet område med sommarstugor. Åtminstone var det så innan grannen från hell flyttar in och börjar ställa till problem. Toktanten är en riktigt underhållande roman om allas värsta mardröm till granne. Jag småfnissar flera gånger åt toktantens stora likheter med min svärfar. Det är nästan så jag tror att Birgitta använt honom som förebild till denna galna och jobbiga granne. Han bråkar likadant med precis alla grannar runtomkring och tror sig kunna styra alla, även om det inte gått till riktigt samma ytterligheter som i boken. Än i alla fall... Författaren lyckas hålla tempot och intresset uppe genom hela boken och den går otroligt fort att läsa. Författaren är otroligt bra på att beskriva karaktärerna och miljön, så bra att jag ser allt tydligt framför mig. Toktanten är en roande bladvändare om en hämndgalen rättshaverist!

Underhållande, galen & välskriven!

Jenny Schultz

2019-04-29

En lättlyssnad bok. Lite galen men man kan inte sluta lyssna för man undrar vad hon ska hitta på härnäst.

Pia Gummesson

2019-04-21

Jag gillade boken om den tokiga tanten som förpestar hela samhället!Fantasin flödar i Författaren Birgitta Bergin,och hon skriver den mycket bra!

2019-04-18

Nu så😬 Man kan INTE bli mindre ARG på den J**** TOKTANTEN 🤯🙄😬😳😱🤯

Lollos Bokhörna

2019-04-17

Den här boken gillar jag! ”Toktanten” av Birgitta Bergin handlar om en granne som inte skyr några medel för att få som hon vill.

Det riktigt kryper i mig när jag läser boken, jag blir galen på denna Greta Lilja och jag funderar på hur jag skulle reagera om jag bodde granne med denna mycket märkliga kvinna. Boken är jättebra, Birgitta är bra på att fånga läsaren med sin historia. Hon skriver och jag kan förställa mig miljöerna och personerna. När boken är klar känner jag mig lättad att det var en påhittad historia och inte en verklighet. ”Toktanten” är en lättläst bok, en bok du fastnar i och tar till dig. Alla har vi någongång haft en märklig granne, en granne som vi inte riktigt dragit jämt med. Men aldrig av den kalibern som dessa människor råkar ut för. Tack och lov!

2019-04-14

Toktanten är Birgitta Bergins nionde bok, och jag har läst dom alla. Jag länkar här till mina recensioner av alla dom tidigare åtta böckerna, i den ordning som dom har kommit ut, och med mina betyg i parentes efter varje bok. Tre veckor (3,5), Fångad i Marbella (3,0), Ett oemotståndligt förslag (4,0), En oemotståndlig affär (4,0), Ett oemotståndligt begär (4,0), Som ett brev på posten (5,0), Något du inte vet att jag vet (4,5), och Holländarn (4,5). (Dom två första böckerna hör ihop. Sen så hör dom nästkommande tre böckerna ihop. Och därefter dom två efter dom. Holländarn är helt fristående. Och likaså Toktanten.) (Och om någon känner för att testa att läsa något av Birgitta Bergin, så kan jag rekommendera att börja med hennes två absolut bästa böcker, enligt mig, som hänger ihop, och båda finns i pocket, Som ett brev på posten och Något du inte vet att jag vet.

Men nu ska jag ju recensera Birgitta Bergins nya bok, den nionde i ordningen, Toktanten. Den är, som jag har skrivit förut, helt fristående från hennes tidigare böcker. Men den är, precis som alla hennes böcker, bra, välskriven, och underhållande.

Så här står det om boken: ”Vad händer när ett litet samhälle tas över av en person som inte skyr några medel för att få sin vilja igenom? Och hur långt är en människa beredd att gå för att få makt att härska över andra?” Och det tycker jag är en bra liten beskrivning av boken.

För det är en liten historia om vad en ”Toktant” kan göra med ett litet idylliskt område. Och jag kan varmt rekommendera boken, som var lättläst och riktigt bra.