Toktanten

Bergin, Birgitta

Vad händer när ett litet samhälle tas över av en person som inte skyr några medel för att få sin vilja igenom? Och hur långt är en människa beredd att gå för att få makt att härska över andra?Äntligen har semestern börjat och Lena och Fredrik är tillbaka i sommarhuset, glada att få lämna vardagslivet i Paris. De har sett fram emot att ha familjen samlad, grilla tillsammans på kvällarna, träffa grannar på ett glas vin eller två och njuta av västkustens salta stänk. Men det blir inte så. De har fått en ny granne, och hon tycks vilja göra allt för att förstöra deras idyll. Plötsligt är det inte längre självklart var tomtgränsen går eller vilka stigar till stranden som är tillåtna att promenera på. Frågorna bland grannarna hopar sig. Vad hände egentligen med Maria och Peters lilla hund? Varför går den nya grannen alltid runt med en stor skruvmejsel i handen? Och vad är det...

ElinsBokhylla

2020-03-24

Bokens handling kändes först som en ny och annorlunda handling, en handling som man kanske inte läser om i så många böcker. Ett litet samhället där grannar bråkar och ställer till det för varandra, där stämningen inte alltid är grillfest och party hos varandra, utan där det är lite mer rivalitet och bråk. Lite uppfriskande att läsa en lite lättare bok men som ändå hade en udda handling och till en början var den rätt så bra. Men efter cirka 100 sidor spårade den ur för mig och jag tappade intresset helt men gav inte upp, utan tänkte att den kunde bli bättre. Men nej, för mig blev handlingen overklig, överdriven och emellanåt även osammanhängande.

Efter halva boken började jag tröttna riktigt ordentligt, det som toktanten gjorde mot de olika grannarna blev överdrivna och helt enkelt inte trovärdiga. Jag har svårt för mig att se att en person i verkligheten beter sig som toktanten gör i boken med samma namn. Det var händelser som var så kunde ha varit passande och bra men sen följde författaren upp händelsen med något överdrivet och jag tappade intresset.
Jag hade sett fram emot att läsa en bok om en liten smått galen och tokig tant, en tant som gör lite tokigheter och stör grannarna lite då och då. Men tyvärr blev det en bok om en tant som för mig inte kändes verklig eller trovärdig, dessutom var slutet en stor besvikelse för mig. Jag hade velat läsa ett mer avslutande slut av boken, nu var det många frågor som inte blev besvarade. Varför betedde sig toktanten som hon gjorde, vad startade allting, vart tog hon vägen och vem var hon egentligen?

Trots att jag inte uppskattade bokens handling så mycket, så tyckte jag att Birgitta Bergin skrev väldigt bra. Det var välskrivna och detaljerade kapitel, karaktärsbeskrivningarna var detaljerade och bra vilket jag uppskattade.

Toktanten av Birgitta Bergin är en välskriven bok med många detaljer och bra miljöbeskrivningar. Även om handling var väldigt dålig enligt mig så gillar jag sättet Bergin skriver på, det var lätt att följa med i texten och läsningen flöt på riktigt bra.

Eva Möller

2020-01-07

En mycket lockande titel på en bok, men tyckte nog att det tippade över från tokig till galen. Jag hade önskat mig att få båda sidorna av konflikten och handlingen blev väldig ensidig. Jag var helt slut efter att ha läst färdigt boken men då är jag ingen fan av grannfejden heller. Bara en massa bråk blev upplevelsen för mig. Som läsare sitter man kvar med många frågetecken. Vem var denna tokiga/galna tant. Vad tänkte hon? Hur levde hon? Hur blev hon som hon blev? BBs beskrivning av tantens utseende och av miljön som är riktigt bra på höjer betyget från 1 till 2.

Evasbokhylla

2019-11-29

En riktigt galen toktant men välskriven och strålande miljöbeskrivningar.

Caroline Johansson

2019-11-09

Boken är bra i sig, men slutet drog ner det hela. Varför betedde hon sig på det sättet? Vart tog hon vägen? Och vad hände sen?

Caroline Johansson

2019-11-09

Jennifer Johansson

2019-10-03

Tack så mycket Bokfabriken för ett recensionsexemplar av Toktanten!

I det idylliska området Lövudden bor ett flertal familjer och har det supermysigt varje sommar. Det är det perfekta sommarställena - ett ställe som man både kan ha stuga och bo i året runt. Vi får följa fyra familjer och en tant, vars namn är Greta Lilja. Och hon är inte som vilken tant som helst, hon tror att allt hon tycker är rätt och bidrar till att skapa osämja grannarna emellan och gör allt för att försöka få som hon vill. Den idylliska atmosfären i Lövudden ändras drastiskt till något helt annat, när hon vidtar allt mer farliga åtgärder.

För mig fungerade inte den här boken. Jag tyckte att bokens plot aldrig riktigt peakade, utan det drevs på mer och mer och man blev alltmer irriterad på både grannarna och toktanten. Jag hade svårt att hålla koll på alla karaktärer, då jag tyckte att de bara spelade en plats i boken då toktanten gjorde entré, vilket gjorde det genast svårare att känna medlidande och ilska tillsammans med karaktärerna. Toktanten i sig tyckte jag var en väldigt intressant karaktär, men var tråkigt att man aldrig fick veta varför hon var som hon var, vilket jag tycker hade förbättrat boken avsevärt. Nu var hon enbart en konstig tant som ville ha det som hon ville, vilket i vissa fall gjorde boken löjlig eftersom det inte fanns någon bakgrund till hennes beteende. Hade önskat en bättre diskussion kring detta och en anledning till varför hon beter sig - och kanske rentutav lyfta ifall det är en psykisk sjukdom som nu toktanten lider av, och diskutera denne och på något sätt reda ut all osämja.

Det jag tycker författaren lyckas bra med är att spegla känslorna som karaktärerna känner när de blir varse om toktanten, samt att skriva på ett sätt som är lätt att följa med och du ser allting som en film framför dig. Jag tycker väldigt mycket om när det är så pass bra beskrivningar över hur miljöer ser ut, men inte för mycket heller och den balansen har verkligen Birgitta Bergin hittat i denna bok.

Även om denna bok inte var något för mig tror jag att du som gillar att läsa lite mer lustiga böcker med svårtolkade karaktärer och ett skrivsätt som målas upp fantastiskt, tror jag du skulle gilla denna. Plus för den fina kartan över området som hjälpte mig att sära på de olika karaktärerna flera gånger!

Ingrid Svantesson

2019-08-22

Retar upp mig rejält att ingen gör nåt åt den galna tanten!!

2019-07-11

Jag har tidigare inte tyckt om Bergins böcker, men den här...… sååå bra!

2019-07-05

Pendlar mellan en 2:a och en 4:a för mig. När den är bra är den riktigt träffsäker, småspännande och roligt med en hel del svart humor. Bitvis fann jag den extremt irriterande med den j*vla grannkärringen och var nära att stänga av innan boken var slut. Men jag fortsatte att lyssna. Slutet dock tycker jag inte om. Jag ville ha ett ordentligt slut där kärringeländet fick sig ett ordentligt straff, om det nu inte kommer en fortsättning förstås? Hoppas nästan det, för jag blev riktigt besviken över slutet som sådan.
Bra uppläsning av Maria Lyckow.
Slutbetyg, en medel 3:a eftersom det finns partier som både är riktigt bra och desto mindre bra.

villa-freja.se

2019-06-28

En underhållande bok som jag läste med stor behållning och hade småroligt åt hela tiden. Men tänk vilken mardröm om det här hade varit i verkliga livet. Fy för såna som Toktanten.

Per-Åke Andersson

2019-06-26

Mycket dåligt skriven...fjantig rent ut sagt!

En lysande bok som är lättläst och fångar mig som läsare direkt. Birgitta beskriver personerna och miljöerna så verkliga så att det känns som om jag tittar på en film. Jag skrattar en del till denna galna historia samtidigt som jag blir arg och irriterad på denna granne ”tortant”, är tacksam att jag inte har någon sådan granne. Samtidigt väcker den funderingar på varför toktanten beter sig som hon gör, är det ilska, ensamhet....

Jan Banan

2019-05-26

Mycket bra bok! Varje författare har en period i sin karriär där de toppar och Bergin är mitt inne i sin höjdarperiod just nu. Allt sedan hennes "Ett brev på posten" 2016 har hon levererat det ena mästerverket efter det andra och "Toktanten" är inget undantag. Detta är en bok som får en att skratta, att bli frustrerad och att känna igen sig. Vi har väl alla någon gång i livet stött på en toktant? Fullständigt lysande!

Underhållande, galen & välskriven!

Jenny Schultz

2019-04-29

En lättlyssnad bok. Lite galen men man kan inte sluta lyssna för man undrar vad hon ska hitta på härnäst.

Pia Gummesson

2019-04-21

Jag gillade boken om den tokiga tanten som förpestar hela samhället!Fantasin flödar i Författaren Birgitta Bergin,och hon skriver den mycket bra!

Nu så😬 Man kan INTE bli mindre ARG på den J**** TOKTANTEN 🤯🙄😬😳😱🤯

2019-04-17

Den här boken gillar jag! ”Toktanten” av Birgitta Bergin handlar om en granne som inte skyr några medel för att få som hon vill.

Det riktigt kryper i mig när jag läser boken, jag blir galen på denna Greta Lilja och jag funderar på hur jag skulle reagera om jag bodde granne med denna mycket märkliga kvinna. Boken är jättebra, Birgitta är bra på att fånga läsaren med sin historia. Hon skriver och jag kan förställa mig miljöerna och personerna. När boken är klar känner jag mig lättad att det var en påhittad historia och inte en verklighet. ”Toktanten” är en lättläst bok, en bok du fastnar i och tar till dig. Alla har vi någongång haft en märklig granne, en granne som vi inte riktigt dragit jämt med. Men aldrig av den kalibern som dessa människor råkar ut för. Tack och lov!

2019-04-14

Toktanten är Birgitta Bergins nionde bok, och jag har läst dom alla. Jag länkar här till mina recensioner av alla dom tidigare åtta böckerna, i den ordning som dom har kommit ut, och med mina betyg i parentes efter varje bok. Tre veckor (3,5), Fångad i Marbella (3,0), Ett oemotståndligt förslag (4,0), En oemotståndlig affär (4,0), Ett oemotståndligt begär (4,0), Som ett brev på posten (5,0), Något du inte vet att jag vet (4,5), och Holländarn (4,5). (Dom två första böckerna hör ihop. Sen så hör dom nästkommande tre böckerna ihop. Och därefter dom två efter dom. Holländarn är helt fristående. Och likaså Toktanten.) (Och om någon känner för att testa att läsa något av Birgitta Bergin, så kan jag rekommendera att börja med hennes två absolut bästa böcker, enligt mig, som hänger ihop, och båda finns i pocket, Som ett brev på posten och Något du inte vet att jag vet.

Men nu ska jag ju recensera Birgitta Bergins nya bok, den nionde i ordningen, Toktanten. Den är, som jag har skrivit förut, helt fristående från hennes tidigare böcker. Men den är, precis som alla hennes böcker, bra, välskriven, och underhållande.

Så här står det om boken: ”Vad händer när ett litet samhälle tas över av en person som inte skyr några medel för att få sin vilja igenom? Och hur långt är en människa beredd att gå för att få makt att härska över andra?” Och det tycker jag är en bra liten beskrivning av boken.

För det är en liten historia om vad en ”Toktant” kan göra med ett litet idylliskt område. Och jag kan varmt rekommendera boken, som var lättläst och riktigt bra.