Tokstressad: hur du hanterar sjukt stressade vuxna

Bergh, Annika

Har du en sjukt stressad vuxen? Det har vi med. Eller två faktiskt. Mamma kan inte längre spela spel, hon förstår inte reglerna hur många gånger hon än läser. Pappa lägger kalsonger i kylen och prickig korv i legolådan. Det går inte att fråga när maten är klar, då börjar det nästan ryka ur öronen på dem. Det verkar som att de helst vill gömma sig under en filt, inte gå till simhallen eller fixa barnkalas. Att förstå ett utmattningssyndrom kan vara svårt som vuxen, hur är det då i barnens ögon? Familjen Bergh bestämde sig för att dela med sig av fakta, kärlek, tips och tricks. Tillsammans har de skrivit boken TOKSTRESSAD ? hur du hanterar sjukt stressade vuxna.Det finns något som är extra viktigt att förmedla i boken ? Det är aldrig ditt fel att din vuxen är sjuk och hen älskar dig fortfarande lika mycket!Stress är den vanligaste orsaken till sjukskrivning i Sverige....

Ninas bokhylla

2019-10-16

Nu har den landat i min brevlåda! 👍🏼📚 ”Tokstressad” skriven och illustrerad av Annika Berg med idéer från Oscar, Filippa och Maximilian Berg. 📚
Jag och barnen var sugna på att läsa direkt! Barnen tycker fortfarande att det kommer lite för många vuxenböcker och alldeles för få barnböcker, så vi bestämde oss för att läsa denna direkt!
Tokstressad är skriven för barn som har ”sjukt stressade vuxna” hemma, eller någonstans i deras närhet. Visst kan vi väl alla lite till mans vara ganska stressade ibland. Då är det riktigt bra för barn att veta vad det är som egentligen händer med oss vuxna!
Boken är otroligt pedagogisk och börjar med att förklara vad stress är. Hur fungerar kroppen vid stress? Vad är det egentligen som händer. Det är utförliga förklaringar både i text och bild!
Det finns också på flera ställen i boken små korta texter där barnen får förklarat för sig att det ALDRIG är deras fel att den vuxna är stressad och att de vuxna älskar sina barn precis lika mycket även om de är stressade, arga eller har ”noll koll kokosboll” ibland 😉
Barnen skrattar gott när vi läser att det ibland kan ryka ur öronen på stressade vuxna, eller att de kan lägga kalsonger i kylen eller prickig korv i legolådan, och säger att det aldrig hänt hemma hos dem, vilket vi då konstaterar är skönt!
De lovar mig att kolla mamma och pappas öron någon gång då de är arga 😂 (Hoppas barnen förklarar detta hemma och de kan skratta åt det tillsammans då 😉) Längst bak i boken kommer små tips att göra för sina stressade föräldrar.
Vi valde direkt att tillverka små hemliga lappar som barnen fick ta med sig hem och lägga på något fiffigt ställe hemma för att glädja föräldrarna.
Varför gör vi inte alla det till våra nära och kära? Tänk att i matlådan hitta en lapp där det står ”Du är pärfekt” (citat från boken) . Hur bra skulle inte den eftermiddagen då bli? 👍🏼
Detta är en bok jag skulle rekommendera alla barn som har stressade föräldrar att läsa.