Together (TPB)

Nicholls, David

| 2014

David Nicholls brings to bear all the wit and intelligence that graced ONE DAY in this brilliant, bittersweet novel about love and family, husbands and wives, parents and children. Longlisted for the Man Booker Prize for Fiction 2014. 'I was looking forward to us growing old together. Me and you, growing old and dying together.' 'Douglas, who in their right mind would look forward to that?' Douglas Petersen understands his wife's need to 'rediscover herself' now that their son is leaving home. He just thought they'd be doing their rediscovering together. So when Connie announces that she will be leaving, too, he resolves to make their last family holiday into the trip of a lifetime: one that will draw the three of them closer, and win the respect of his son. One that will make Connie fall in love with him all over again. The hotels are booked, the tickets bought, the itinerary planned...

Erika E

2019-07-07

M E

2019-01-06

Underfundig. Kände igen mig i mycket. Bra skrivet och man kunde inte lista ut slutet!!

Tindra Jansson

2018-05-26

En helt okej bok.

Den var inte så pass dålig att man ville sluta läsa den, men handlingen kändes inte välgenomtänkt och språket var inte särskilt fängslande.

Anna Hedenstedt

2018-01-04

Trevlig jullovsläsning! Roligt och känslosamt i en fin balans.

2017-03-31

Välskriven och plågsam berättelse. Lätt att leva sig in i och lätt att bli upprörd på. Bra relationsroman som känns verklighetstrogen istället för rosenskimrande rakt igenom.

Hanna Johansson

2017-02-02

Så sorglig, så rolig, så bra!

2016-11-08

En stark trea. Hade kunnat vara en fyra men det började lite för trögt för det. Smårolig, ganska störig och lite vemodig.

Emma

2016-04-17

En trevlig lättsam bok som ändå handlar om ett djupt ämne. Douglas är en känslomässigt hämmad man som börjar reflektera över sitt liv för första gången när hans fru säger att hon tror att hon vill lämna honom. De ska åka på en sista lång semester tillsammans genom Europas städer innan deras son kommer flytta hemifrån. Om man har rest är det en helt underbar del av boken att man får vara tillbaka i Amsterdam, Italien, Barcelona etc. Douglas har en komplicerad relation till sin son Albie och känner sig på något sätt utanför i sin egen familj. I Douglas värld har hans son aldrig tyckt om honom som han tycker om sin mamma eller sett upp till honom så som han hoppats på eftersom de har helt olika intressen, men när Douglas börjar reflektera inser han att han kanske heller inte varit den bästa pappan även om han försökt vara något bättre än sin egen. Han gör allt för att försöka reparera detta även om han inte riktigt vet vad han ska ta sig till. Jätteintressant tema om far-och-son-relation, men som sagt det är en lättsam bok så den skrapar mest på ytan. Ville i alla fall hela tiden fortsätta läsa om familjen Petersen och den är liksom smårolig och lite sorgsen samtidigt. Jag tycker om att Douglas som från början ville göra allt för att rädda sitt äktenskap inser att det inte är det som är det viktigaste, utan det är trots allt Albie.

Matilda Krig

2016-02-17

Även om andra halvan av boken var jättebra kan jag inte ge mer än tre, eftersom jag tyckte första halvan av boken var skittråkig...

Emma Hortlund

2015-12-06

Boken är bitvis smårolig, men hela tiden med underliggande tragik. Jag tycker också att den efter ett tag känns ganska töntig och tröttsam. Och jag tycker att den är så pass olik En dag att det skulle kunna vara två olika författare.

Carina B

2015-09-02

Underbar i början men långdragen i slutet. Nichols är så grym på att beskriva relationer med en klick humor! Mysig bok å feelgood!

Helt okej, men långt ifrån hans bästa.

2015-05-28

Nominerad till Booker Priset 2015. Verkligen?

Irene Malmeling

2015-03-23

Tyckte mycket om den här boken. Den torre, men humoristiske och trofaste Douglas är en huvudperson som väcker sympati.

Lena ss

2015-02-07

Nutidshistorien är bra, familjens resa genom Europa fångar. Däremot skulle historien varit bättre utan kapitlen med tillbakablickar. Historien tappar tempo o intresse.

Kim M. Kimselius

2015-01-29

"Jag såg fram emot att vi skulle bli gamla tillsammans. Du och jag, att vi skulle åldras och sedan dö tillsammans."

"Men Douglas, vilken normal människa skulle se fram emot det?"

Conny säger att hon funderar på att skiljas, samtidigt vill hon göra den där efterlängtade resan runt om i Europa, tillsammans med deras tonåriga son. Douglas inser att detta är hans sista chans att göra allt rätt, att få henne att fortsätta vilja vara gift med honom.

Men det är inte så lätt att alltid vara någon till lags, speciellt inte när hustrun och den uppstudsige tonårssonen gaddar sig samman.

En charmig bok om äktenskap, föräldraskap och om konsten att leva sitt liv.

Kim M. Kimselius

2015-01-29

"Men Douglas, vilken normal människa skulle se fram emot det?"

En charmig bok om äktenskap, föräldraskap och om konsten att leva sitt liv.

Merja A

2015-01-16

Vad skulle kunna gå fel på den perfekta familjesemestern? En hel del, visar det sig och man riktigt lider med huvudpersonen som bara menar väl....I handlingen i nutid ska sonen snart börja på College och Douglas fru hotar med skilsmässa. Den parallella berättelsen är en väldigt vacker kärlekssaga mellan två människor som är varandras totala motsatser. David Nicholls personskildringar, tillsammans med det humoristiska sättet han skriver på, är behållningen med hans: "VI".

Nicholls förra bok, En dag, tyckte jag också om även om slutet faktiskt förstörde min läsupplevelse rejält. Jag kände mig lurad, som om Nicholls brutit mot sitt avtal med mig som läsare. Inte heller slutet i Vi är given men när den väl kommer är den logisk. Vägen dit är gropig för stackars Douglas som innehar huvudrollen; hustrun Connie vill kanske skiljas och den 17-åriga sonen Albie står inte ut med sin far. Att då göra en resa tillsammans ... Men trots att Douglas har en enerverande personlighet har han min fulla sympati och jag lider verkligen med honom, står på hans sida även när han beter sig märkligt. Nicholls är en mästare på att mejsla fram sina karaktärer. Han skriver dessutom mycket bra, gestaltar allt, gör intelligenta reflektioner, balanserar på gränsen till att ibland skriva buskis men lyckas alltid hålla sig på rätt sida. Det blir tragikomiskt och roligt och sorgligt och underbart underhållande.
Mitt betyg kan inte bli annat än en 5:a för denna roman.

Malin H

2014-11-12

en fullkomligt snäll och trevlig och bitvis rolig bok om livet och åldrande och relationer. fina personporträtt men i stort sätt harmlöst. även om nog många medelklasspar känner igen sig.