Toffs bok : med kommentarer av Muham Bentson

Dixelius, Kalle

| 2009

Toffs bok utspelar sig i ett Sverige som inte finns än. Det är ett Sverige där Stockholm, förlåt, Ståkkålm, mestadels bebos av förtryckta trashankar som hostar lungorna ur sig i dragiga ruiner. I detta Ståkkålm bor Toff ensam med sin mamma i ett stenhus i Hornschtull. Han är 25 år och han längtar efter något som han inte riktigt kan fånga. Hans hjärta är stort och hans huvud är fullt av ännu större drömmar. En dag tar han upp en penna och börjar skriva. Om livet, staden och kärleken. Han vet inte varför, men det känns rätt. Så han fortsätter trevande att skriva, trots att det är förbjudet och trots att han riskerar allt. Två hundra år senare, år 2460, hittas Toffs manuskript. Det blir snart en av den svenska historiens viktigaste texter. Ett av de fåtal dokument från den kanske mest gåtfulla och sägenomspunna tiden i vår historia den mörka tiden. Toffs bok blir en självklar...

2020-03-25

Förutom en klassisk dystopi är denna bok även en kärleksyttring till litteraturen. Den andas av tilltron till att kunskap och tillskanskande av litteratur förhöjer människor. Men jag hade otroligt svårt för att läsa om den här ytterst brutala världen, särskilt om våldtäkter och där barn blir utsatta för våld. Jag mådde väldigt dåligt av de skildringarna och det gav ett visst motstånd mot att läsa vidare. Dessutom ändrade de sista raderna allt men det kändes inte helr logiskt vilket gjorde att det för mig inte var på ett positivt sätt.

2019-01-15

Annorlunda dystopi.

Z

Zara Andersson

2017-07-11

En bok som jag har haft stående i bokhyllan i flera år. När jag väl tog mig an den lästes den slut på några timmar. Jag gillar egentligen inte science-fiction, men den här dystopin är något annat. Tänkvärd och i allra högsta grad aktuell, för vad skulle hända med oss om vår demokrati, frihet och välfärd ryktes i från oss? Men jag vill ha en fortsättning. Kan inte sluta tänka på Toff

Lilja Sköld

2013-06-26

Wow! Fastnade direkt för den här boken och sträckläste den från början till slut. Den är annorlunda och bra.

Ullis N

2012-11-19

Framtidsböcker är inte min cup of tea, men efter lång övertalning av en vän läste jag den ändå.
Jag ångrar mig inte. Riktigt roligt grepp och kul att se vår samtid i backspegelsreflekioner.

Mimmi Thorneus

2011-07-12

Det tog sin lilla tid för mig att komma in i den här boken - att vänja sig vid språket och komma in i historian. Men när jag väl kommit in i den var den inte så pjåkig, trots allt. En bok som växer.

Anders Bergqvist

2010-10-17

Så har man läst en science-fictionbok fast man inte ens gillar genren. Vuxensagor tillhör inte den viktigaste litteraturen för mig. Boken är ändå tänkvärd. Vad skulle hända med den mänskliga moralen om den stora katastrofen inträffade? Tillbakablickarna på vår egen tid känns lite malplacerade ibland och som en förevändning för att kommentera olika nutidsfenomen och författare som intresserar Kalle Dixelius.

Linda Åslund

2010-08-26

I den här boken finns ett slags charm, som växer ...

Sofia Cedvén

2010-07-15

Vad händer med våra Star Wars-hjältar i framtiden egentligen? Hur skulle deras öden kunna återberättas under ett dystopiskt 2200-tal? Vad skulle vardagens visklek gjort av denna saga i outer space? Berättelsen om "Lok och Leja" är ett sådant tankeexperiment - en liten pärla ur Toffs bok, en personlig favorit:

"I ett land långt, långt borta för länge, länge sen, bodde en snubbe som hette Lok. Han levde med sina päron i ett litet hus. Det var ett varmt land, så varmt att ingenting växte där. På dagarna hjälpte han sin farsa med att skyffla skrot och sälja det till de små blattarna. I landet där han bodde fick alla skyffla skrot, och det fanns ingen fullmäktige.
En dag när de sålde sitt skrot till blattarna, fick de syn på en liten maskin. Den pep på ett roligt sätt, och eftersom det var Loks födelsedag köpte hans farsa den. Loks farsa var bra. Han söp inte, och han knegade varje dag. Lok döpte maskinen till Artodito."

Hur kommer vår samtid att förstås och beskrivas i framtiden? Vilka redskap och nycklar till denna förståelse kommer att finnas tillgängliga? Hur skulle det kunna gå till i en framtid där skriftspråket länge motarbetats och förbjudits? Tänk om några enstaka bevarade skönlitterära rester från vår samtid kom att utgöra grunden för framtida analyser. Tänk om man skulle hänvisas till en bok som "Om en pojke" av Nick Hornby... Befängd tanke?

Angela Alvarez

2010-07-11

Idén är fantastisk, utförandet krafsar moloket i dyn. Men protagonisten är ändå såpass charmerande i all sin självanalys och sina omvärldsvärderingar att man faller lite, ändå.

Renée Göthberg

2010-07-07

Tankeväckande bok som tappar på slutet.

Anchi L

2010-05-28

Wow vilken bok! Att den bara fått en 4 beror på slutet som jag inte var nöjd med men annars en kanonbok.