Toalettpapperskungen

Ernestam, Maria

Han kunde verkligen konsten att bunkra! Möt Ejnar Svensson ? den lille tjänstemannen som på grund av ett räknefel blev Toalettpapperskungen med hela svenska folket. I Maria Ernestams fenomenala kortroman vänds ett skamfyllt misstag till en seger för hela kommunen. Allt tolkat och berättat av Vallerås starke man ? kommunfullmäktiges ordförande själv - inläst av Morgan Alling. Men hur långt går det att pressa en ofrivillig hjälte på hans toalettpappersbeströdda hyllningsfärd? Och vad händer om det tar stopp? En oerhört charmfull berättelse om mänsklig fåfänga, den lilla människan och livets oväntade vändningar.

2022-08-30

Jag brukar uppskatta Maria Ernestams böcker.
Men den här upplevde jag enbart som fånig. Den är kort, men det är knappt att jag ändå orkar lyssna klart.
Slutbetyg, en 2:a!

Rolig, charmig & skickligt skriven!

2020-05-06

Maria Ernestam har givit ut över tio böcker, men jag har bara läst två av dom tidigare, Caipirinha och döden och Öga för öga, tass för tass, och dom två tyckte jag om.

Nu har jag läst den lilla kortromanen Toalettpapperskungen av henne. Och jag tyckte att det var en bra liten berättelse. Lättläst, smårolig, tänkvärd, och fin liten kortroman.

Boken handlar om Ejnar som bor i Vallerås. Han är tjänsteman inom kommunen och har av misstag beställt lite för mycket toalettpapper - 4 paket blev 4 lastbilar. Till en början försöker han dölja sitt misstag men efter hand så blir han hyllad inte bara av invånarna i Vallerås utan av hela världen för hans smarta inköp då han besparat kommunen pengar. Boken är charmig, humoristisk men har även en ton av allvar. Jag gillade att läsa/lyssna på Ejnar historia om hur hans misstag blev en succé och hur det påverkade honom personligen. En passande bok om toalettpappershamstring i dessa Corona tider - Klockren!