To the Lighthouse

Woolf, Virginia

| 2000

A pioneering work of modernist fiction, using her unique stream-of-consciousness technique to explore the inner lives of her characters, Virginia Woolf's To the Lighthouse is widely regarded as one of the greatest artistic achievements of the twentieth century. This Penguin Classics edition is edited by Stella McNichol, with an introduction and notes by Hermione Lee.To the Lighthouse is at once a vivid impressionistic depiction of a family holiday, and a meditation on marriage, on parenthood and childhood, on grief, tyranny and bitterness. For years now the Ramsays have spent every summer in their holiday home in Scotland, and they expect these summers will go on forever; but as the First World War looms, the integrity of family and society will be fatally challenged. With a psychologically introspective mode, the use of memory, reminiscence and shifting perspectives gives the novel an intimate,...

Benjamin Elfors

2017-04-16

Förstår intellektuellt att Woolf har skarp psykologisk blick och att hennes berättande är skickligt. Tyvärr sugs jag aldrig in i vare sig språk eller personporträtt. Känns som att andra gjort det här bättre, inte minst Proust.

Sanna Carlborg

2016-08-10

Två med ett minus i betyg. Ärligt talat var det inte mycket jag lyckades ta till mig. Problemet är att den dels är skriven på ett knepigt sätt med toklånga meningar och snabba växlingar mellan karaktärernas tankar PLUS att det som faktiskt skildras är så vardagligt och långtråkigt. Jag hade så svårt att hålla koncentrationen i längden att jag kanske missat det som eventuellt var briljant med den här boken. Kanske måste man läsa om den. Oavsett skulle den aldrig bli en favorit. Kan dock inte med att ge den etta då den var en fin present från en älskad person.

Jesper Svensson

2015-02-03

Klassiker

Maria Eriksson

2014-07-26

Fantastiskt fint skriven bok om en familj på sitt sommarnöje. Hon var skarpögd och kunde skildra psykologiska skeenden mellan människor som ingen annan.

Camilla Nilsson

2013-01-16

En sån där bok som jag både vill sträckläsa för att den är så bra och samtidigt ta god tid på mig för att fortsätta njuta av att den är så vackert skriven, i all oändlighet helst. Jag älskar de inre monologerna och känslan av att fast det inte händer särskilt mycket så får jag med mig så otroligt många insikter. Woolf är mästerlig helt enkelt.

eva arkelid

2012-05-02

Vilken berättare hon var det är så underbart att läsa hennes böcker. Det är också igenkännande hennes romanfigurer finns i ens närhet.

Caroline Adolfsson

2011-06-29

Kurslitteratur. Annars vete sjutton om jag hade läst ut den...

Charlotta CG

2010-11-30

Jag tvekade kring om jag skulle ge boken fyra stjärnor men till slut blev det tre. Det finns en hel del fantastiska iakttagelser över livet här - t.ex. beskrivs de abstrakta känslor vi människor har på ett lysande sätt - hur man känner sig när man betraktar saker i världen. Även komplexa människors pendlande mellan glädje och ilska är ett stort ämne liksom hur närstående handskas med detta. Väldigt stora saker som här känns helt naturliga. Jag önskar bara att varje mening slapp ha femton kommatecken så att jag hade fått koncentrera mig mer på vem som skildrades för det går från en person till en annan i samma långa mening. Samtidigt gjorde detta att jag läste långsamt och kanske därmed tog in skeendena bättre (och detta hade inte att göra med att jag läste den på engelska eftersom jag huvudsakligen läser på engelska sedan flera år tillbaka - den är en lika stor utmaning på svenska säger min mor som varit svensklärare). Dock saknade jag lite mer bakgrund till varför herr Ramsay var så komplicerad och hade så dåligt självförtroende kring sina böcker. Det blev svårt att fatta tycke för någon av karaktärerna - jag uppfattade dem alla som lite bleka helt enkelt samtidigt som det kändes som om detta var meningen för att man skulle se att livet inte är svart eller vitt.
En bok jag läste för att Woolf spenderade sin barndom i den del av Cornwall som jag älskar och där verklighetens fyr står även om handlingen utspelar sig i Skottland. Jag är glad att jag gjorde det men också att boken var kort för jag hade inte orkat en mastodontbok i det här formatet.

Anders Wik

2010-08-18

Lyssnade på den som ljudbok (engelska). Förstod ganska litet, måste nog läsa om den för att göra den rättvisa.

Adrien Combier Hogg

2010-07-07

"Svårbedömt" är det första som slår mig då jag försöker samla mina intryck efter att ha tagit ett första steg in i Woolfs litterära värld. Ömsom översköljs jag av ett bländande språk och knivskarpa psykologiska beskrivningar, omsöm tycks flera partier sakna just denna träffsäkerhet. Vissa passager är nämligen alldeles för högtravande och rent ut sagt långtråkiga. Eller är det måhända jag själv som inte orkar ta till mig MF's mångbottnade och starkt symboliska budskap? Möjligen. En sak är säker: visionen och insikten finns där, någonstans band bokstäverna, orden och meningarna. Men för att fullkomligt vaska fram dessa guldkorn krävs tålamod, koncentration och - kanske framförallt - ett antal omläsningar.

ninaemilia *

2010-05-24

Vissa strofer och stycken var så innehållsrika och klarsynta att jag häpnade och läste om. Det var svårt att hänga med på vad som egentligen skedde, var de stod och relationerna. Växer säkert på att läsas igen. Men själva fragmenteringen av handlingen, upplösandet av systemet, upphöjde de inre dialogerna till att bli oerhört krispiga, nästan magiska.

FranZone c

2010-02-15

Svepande penseldrag med mycket salt stänk! Krävande spretiga meningar med mycket "tuggmotstånd" som belönar!

Engelska Väninnan

2010-02-12

Jag blev så uttråkad av denna inre monolog om nästan ingenting.

Christian Rydberg

2009-08-17

Lite väl lågt betyg måhända, men jag hade förväntat mig så mycket mer. Stundtals är det riktigt stort för att i nästa stycke helt gå vilse i sin egen prakt. Jag är rädd att det var just mina förväntningar som förstörde. det och en för mig för spretig rollista störde mer än de finflätade tankegångarna, utvecklande monologerna och lysande symboliken fick ta plats.