To søstre

Seierstad, Åsne

| 2017

Flag from da

Den norske journalist og forfatter Åsne Seierstads enestående evne til at komme helt tæt de personer, hun portrætterer, og samtidig beskrive en af samtidens store konflikter, foldes atter ud - nu i bogen TO SØSTRE. I den har Åsne Seierstad på nærmeste hold fulgt en norsk-somalisk families opløsning, da de to søstre i familien lader sig hverve som Jihad-brude i Kalifatet. En oktoberdag i 2013 forlader søstrene Ayan og Leila deres hjem i en lille norsk by. Da det sent om aftenen går op for familien, at døtrene ikke kommer hjem fra skole, er det for sent. Pigerne er på vej til Syrien. Deres far rejser efter pigerne i en desperat jagt på at finde dem. To søstre er en stærk familiefortælling om at prøve at finde sin egen identitet i en anden kultur. Det er samtidig et globalt samtidsportræt, hvor verdens kulturelle- og religiøse sammenstød mere og mere insisterende banker på døren, også i en...

Bokdjungeln

2021-09-06

Denna bok är absolut både intressant och detaljerad. Men jag kan känna att den är lite för detaljrik emellanåt. Vissa delar känns enbart som utfyllnad och jag tycker inte det bidrar till svaren om varför två systrar väljer att frivilligt bege sig till krigets Syrien och Isis.
I stort tycker jag dock att boken är bra och jag tror att det kan vara bra för en del människor att få se hur vägen till radikalisering kan gå till. Jag uppskattar även att läsa om hur det är att stå där som förälder och inte kunna göra något. Hur får man hem ett barn som inte vill? Hemskt.
Historien grep tag i mig och jag hade gärna fått veta hur det gått för systrarna nu när det gått några år sedan boken skrevs. Men detta är verkligen en intressant bok som jag tror kan uppskattas hos flera.

2020-02-08

Det är skrämmande läsning men intressant och lärorikt. Tyvärr är det ju sant och denna religiösa fanatism är ju mer aktuell än någonsin. Svag 4:a

Hanna Stolpe

2019-07-29

En väldigt stark och fängslande bok som tyvärr är en sann berättelse.

Maria Nordström

2019-02-18

Mycket intressant.

Ann Simonsson

2018-11-03

Boken blev alldeles för lång.

Åse Bandling

2018-04-22

Intressant skildring men känns något för lång

Therese A

2017-11-24

Viktig läsning för alla som arbetar med barn och ungdomar!

Therese Olsson

2017-05-05

Boken var väldigt lärorik och fick en att få en insyn och tankar om hur ISIS/Daesh fungerar med sin propaganda och rekrytering (till en viss del). Det kunde absolut ha blivit en stark 4a från mig men jag anser att man kan uppfatta innehållet som väldigt rörigt, många namn och många arabiska ord plus att boken kunde ha varit kortare men ändå lika lärorik.

2016-12-25

Skrämmande läsning, men ändå intressant. Kan förstå flickorna, de har sin tro och åker dit de känner sig hemma ( kan tycka att fler kunde göra det) Däremot är det synd om föräldrarna och brodern som ska försöka handskas med detta. Att systrarna ansluter sig till IS och försvarar deras inställning kan inte vara lätt att ta in.

Erika Granholm

2016-12-06

Intressant bok på det hela taget, men Seierstad hade kunnat redigera lite hårdare i materialet eftersom den blir lite lång ibland.