To søstre

Vinner av Brageprisen 2016 for Sakprosa. Historien om to ungjenter fra Bærum som reiser til Syria og en desperat far som forsøker å finne dem. En oktoberdag i 2013 kommer ikke de to tenåringsjentene, Ayan og Leila, hjem til vanlig tid. Senere på kvelden kommer sjokkmeldingen: De er på vei til Syria. På jakt etter døtrene tar faren seg inn i det borgerkrigsherjede landet, en reise som skal føre ham inn i områder kontrollert av Den islamske staten (IS). Dette er bare starten. I "To søstre" går Åsne Seierstad, den bestselgende og kritikerroste forfatteren av "Bokhandleren i Kabul" og "En av oss", løs på et av de viktigste og mest kompliserte spørsmål i vår tid. Hvorfor radikaliseres muslimsk ungdom oppvokst i Vesten? Hva førte de to søstrene fra Kolsås til Kalifatet? Hvem er Ayan og Leila? Som få andre makter Åsne Seierstad å komme tett på personene hun skriver om. "To...

Maria Nordström

2019-02-18

Mycket intressant.

Ann Simonsson

2018-11-03

Boken blev alldeles för lång.

Åse Bandling

2018-04-22

Intressant skildring men känns något för lång

Therese A

2017-11-24

Viktig läsning för alla som arbetar med barn och ungdomar!

Therese Olsson

2017-05-05

Boken var väldigt lärorik och fick en att få en insyn och tankar om hur ISIS/Daesh fungerar med sin propaganda och rekrytering (till en viss del). Det kunde absolut ha blivit en stark 4a från mig men jag anser att man kan uppfatta innehållet som väldigt rörigt, många namn och många arabiska ord plus att boken kunde ha varit kortare men ändå lika lärorik.

2016-12-25

Skrämmande läsning, men ändå intressant. Kan förstå flickorna, de har sin tro och åker dit de känner sig hemma ( kan tycka att fler kunde göra det) Däremot är det synd om föräldrarna och brodern som ska försöka handskas med detta. Att systrarna ansluter sig till IS och försvarar deras inställning kan inte vara lätt att ta in.

Erika Granholm

2016-12-06

Intressant bok på det hela taget, men Seierstad hade kunnat redigera lite hårdare i materialet eftersom den blir lite lång ibland.