To søstre

Vinner av Brageprisen 2016 for Sakprosa. Historien om to ungjenter fra Bærum som reiser til Syria og en desperat far som forsøker å finne dem. En oktoberdag i 2013 kommer ikke de to tenåringsjentene, Ayan og Leila, hjem til vanlig tid. Senere på kvelden kommer sjokkmeldingen: De er på vei til Syria. På jakt etter døtrene tar faren seg inn i det borgerkrigsherjede landet, en reise som skal føre ham inn i områder kontrollert av Den islamske staten (IS). Dette er bare starten. I "To søstre" går Åsne Seierstad, den bestselgende og kritikerroste forfatteren av "Bokhandleren i Kabul" og "En av oss", løs på et av de viktigste og mest kompliserte spørsmål i vår tid. Hvorfor radikaliseres muslimsk ungdom oppvokst i Vesten? Hva førte de to søstrene fra Kolsås til Kalifatet? Hvem er Ayan og Leila? Som få andre makter Åsne Seierstad å komme tett på personene hun skriver om. "To...

Bokdjungeln

2021-09-06

Denna bok är absolut både intressant och detaljerad. Men jag kan känna att den är lite för detaljrik emellanåt. Vissa delar känns enbart som utfyllnad och jag tycker inte det bidrar till svaren om varför två systrar väljer att frivilligt bege sig till krigets Syrien och Isis.
I stort tycker jag dock att boken är bra och jag tror att det kan vara bra för en del människor att få se hur vägen till radikalisering kan gå till. Jag uppskattar även att läsa om hur det är att stå där som förälder och inte kunna göra något. Hur får man hem ett barn som inte vill? Hemskt.
Historien grep tag i mig och jag hade gärna fått veta hur det gått för systrarna nu när det gått några år sedan boken skrevs. Men detta är verkligen en intressant bok som jag tror kan uppskattas hos flera.

2020-02-08

Det är skrämmande läsning men intressant och lärorikt. Tyvärr är det ju sant och denna religiösa fanatism är ju mer aktuell än någonsin. Svag 4:a

Hanna Stolpe

2019-07-29

En väldigt stark och fängslande bok som tyvärr är en sann berättelse.

Maria Nordström

2019-02-18

Mycket intressant.

Åse Bandling

2018-04-22

Intressant skildring men känns något för lång

Therese A

2017-11-24

Viktig läsning för alla som arbetar med barn och ungdomar!

Therese Olsson

2017-05-05

Boken var väldigt lärorik och fick en att få en insyn och tankar om hur ISIS/Daesh fungerar med sin propaganda och rekrytering (till en viss del). Det kunde absolut ha blivit en stark 4a från mig men jag anser att man kan uppfatta innehållet som väldigt rörigt, många namn och många arabiska ord plus att boken kunde ha varit kortare men ändå lika lärorik.

2016-12-25

Skrämmande läsning, men ändå intressant. Kan förstå flickorna, de har sin tro och åker dit de känner sig hemma ( kan tycka att fler kunde göra det) Däremot är det synd om föräldrarna och brodern som ska försöka handskas med detta. Att systrarna ansluter sig till IS och försvarar deras inställning kan inte vara lätt att ta in.

Erika Granholm

2016-12-06

Intressant bok på det hela taget, men Seierstad hade kunnat redigera lite hårdare i materialet eftersom den blir lite lång ibland.