Tända stjärnor

Olsson, Anneli

| 2022

Tända stjärnor är en varm berättelse om vänskap, att övervinna svårigheter och att våga satsa på sin stora dröm.  Vid nio års ålder har Karins livsdröm redan tagit form: hon vill bli astronaut och ge sig ut i rymden. Tjugofem år senare jobbar hon som robotingenjör på ett företag som samarbetar med både NASA och ESA. Hon är nära - men inte tillräckligt nära. Kommer tillfället någonsin att dyka upp?  När den europeiska rymdorganisationen plötsligt går ut med att de behöver tre nya astronauter tvekar Karin inte en sekund. Ivrigt påhejad av bästa vännen Emil och sin familj påbörjar hon den långa, och svåra, ansökningsprocessen. Men vad ska hon göra om allt faller redan på läkarundersökningen? Kan det ligga henne i fatet att hennes pappa tampas med psykisk ohälsa? Hon är bara en utav tiotusentals som vill åt de eftertraktade platserna. Ändå kan hon inte låta bli att hoppas. För kanske,...

Karin har drömt om att bli astronaut sedan hon var en nioåring.. Att åka ut i rymden, till det oändliga och se jorden uppifrån, vore fantastiskt. Tjugofem år senare har hon inte förverkligat drömmen men tagit sig så långt att hon arbetar som robotingenjör på ett företag som samarbetar med de stora rymdorganistationerna. Men nära skjuter ingen hare. När ESA går ut med att de söker tre nya astronauter skickar hon in sin ansökan och får sedan beskedet om att hon ska få påbörja ansökningsprocessen. En process som kommer bli lång och svår, och där många åker ut varje gång. Vad ska hon göra om hon åker ut längs vägen? Om drömmen som hon nästan kan smaka på inte blir sann?

Tända stjärnor är första delen av tre planerade i feelgoodserien Gravitationsserien. Och visst är det feelgood. Det är den här varma filten där man kan ana vad som hände i slutet men att det är resan dit som är det viktiga. Jag tycker om Karin som huvudperson, för hon är inte svartvit. Hon har problem, hon har bekymmer och hon har osäkerheter samtidigt som hon är självsäker, oerhört kapabel och vågar följa sina drömmar. Jag tycker om det kompisgäng hon får runt sig och hur de stöttar varandra och jag tycker om vägen hon följer för att nå sina drömmars mål. Det är också fint att se hur familjen stöttar runt om henne och hur pappans psykiska ohälsa inte viftas bort

En bok om att inte sluta hoppas på att nå sina drömmar, men också att det faktiskt inte bara räcker med att ha drömmer, utan att man också måste arbeta hårt för att få den att förverkligas. Och kanske händer det inte ens då.

Språket är bra och fungerar utmärkt, det är en lättläst bok där sidorna bara fladdrar förbi innan det helt plötsligt bara är slut. Jag ser fram emot att läsa flera delar av den här serien.

Rosita Söderström

2022-09-16

En stark berättelse om att följa sin dröm, genom hårt arbete och övervinna svårigheter, genom att tro på sig själv och vara modig. Det är också en varm relationsroman med psykisk ohälsa nära i familjen, som präglat huvudpersonen Karins uppväxt.

Tända stjärnor är första delen i Gravitationsserien, Det märks att Anneli gjort ett gediget researcharbete. Framförallt vad gäller astronaututbildningen och alla tester en antagen måste utsättas för och ta sig igenom. Inte utan att undran gav sig tillkänna till om Karin rent av är författarinnan?
Mycket trovärdigt gestaltat med andra ord :-)

Annelis berättarglädje genomsyrar hela berättelsen och det gör att boken aldrig blir tung, även om den också berör flera mörka skärvor av livet.

Ser fram emot att följa utvecklingen i del två…

Tack Anneli, för att du tänder stjärnor!

Per aspera ad astra

2022-08-10

Missa inte den här underbara och nördiga boken! Den är superfin! ”Tända stjärnor” är en charmig berättelse om Karin som sedan hon var liten har älskar rymden och stjärnorna. Hennes dröm om att bli astronaut har också alltid funnits där genom livet och nu i vuxen ålder har hon utbildat sig och arbetar nu som robotingenjör. Så en dag finns det en möjlighet, en möjlighet att söka till den europeiska rymdorganisationen ESA.

Det här är en underbar berättelse att läsa! ”Tända stjärnor” är en berättelse om att ha en dröm och att göra allt man kan för att nå den drömmen. Anneli skriver bra och hon är påläst kring hela processen kring hur man kan bli astronaut och jag lär mig massor av saker jag inte kunde!

Men det är också en berättelse om hur viktig både vänskap och familj kan vara. Det finns även ett stråk av svärta som gör boken ännu mer berörande.

”Tända stjärnor” är en svårsläppt och charmig bok som jag hoppas hittar till många läsare. Det är den värd! Dessutom är det del ett i Gravitationsserien, så fler delar är att vänta! Hurra!