Tjuven

Tunström, Göran

I Sunne i Värmland möter den tjocka Ida Pripp den late Fredrik Jonson Lök och blir förtrollad, förförd och förnedrad. Tolv barn blir det i det torftiga huset på Torvnäs. Men Tjuven är främst berättelsen om Johan, den trettonde ungen i huset, och hans livsresa till kunskapens och ensamhetens Uppsala och till Ravenna på jakt efter Silverbibelns gåta. Och om den livslånga kärlek till kusinen Hedvig som för honom långt bort, i tiden och rummet, men ändå inte leder honom vilse.Göran Tunström föddes i Värmland 1937 och avled år 2000. Han betraktas sedan länge som en av 1900-talets största svenska berättare. Tjuven (1986) är en av hans främsta romaner, här i en efterlängtad nyutgåva.

Evert Nilsson

2010-11-25

Jag har bott en stor och viktig del av mitt liv i det Sunne som Tunström är uppväxt och så fabulerande fantastiskt beskriver i Tjuven. Synd bara att Tunström aldrig förmådde hålla stilen hela boken ut. Speciellt de Fryksdalska avsnitten om Sunne är bland de bästa lokalbeskrivningar som gjorts i Sverige!

Bengt Månsson

2010-04-04

Silverbibeln i fara...

123 Linnea

2010-03-08

Jo, den var bra... men seg.

Var länge sen jag läste och jag tyckte då att det var ett spännande uppslag, men lite trögläst