Tjuvdrottningen

Rundberg, Johan

| 2021

"Den här trilogin är svinbra"Johanna Lindbäck, ExpressenVåren har väckt staden till liv och på Norrbro flockas åskådarna runt en populär knivkastarföreställning. Men på Allmänna barnhuset har Mika annat att tänka på. Två av de föräldralösa barnen skolkar från skolan och konstapel Valdemar Hoff kommer med en oväntad anklagelse. Snart inser Mika att barnen är in blandade i något mycket farligare än de själva förstår. För att rädda dem måste hon sätta sitt eget liv på spel. Tjuvdrottningen är den andra delen i serien om Månvind & Hoff, en spännande och hisnande välskriven trilogi om barn på samhällets botten i 1800-talets Stockholm.

Ulla Englund

2022-05-17

Tjuvdrottningen var superspännande.
Den handlar om ett barnhusbarn på 1900 talet.

Jag var verkligen inne i den här boken. /Olle

Nytorpsskolan 4

2021-10-11

Det är en drottning som stall saker från människor och där satt hon och tittade på knivkastarföreställning.

Gullis lästips

2021-09-22

”Tjuvdrottningen” är en spännande och otroligt välskriven bok om föräldralösa barn på samhällets botten i 1800-talets Stockholm.

Det här är den andra delen i den historiskt spännande deckartrilogin ”Månvind och Hoff”. Där första boken heter ”Nattkorpen”.

”Utanför det allmänna barnhuset har våren börja väcka Stockholm till liv igen, men den föräldralösa flickan Mika har annat att tänka på en körsbärsblomning och intressanta gatuartister. För plötsligt börjar två barn att smita från barnhemmet, deras ansvar och skolan, en mystisk kvinna verkar locka barnen med löften om ett nytt liv, men vad är hennes egentliga avsikter?

Mika och konstapel Hoff som Mika tidigare har hjälpt börjar luska i kvinnans otroliga löften om guld och gröna skogar, och snart inser Mika att barnen är inblandade i något mycket farligt en de själva förstår. För att rädda dem måste hon sätta sitt egna liv på spel.”

Det här är en bok med historiskt fängslande handling med högt tempo där de händer farliga saker i oväntade miljöer med fascinerad karaktärer och spännande livsöden samt om föräldralösa barn på samhällets botten som löser farliga och läskiga mysterium.

Trilogin ”Månvind och Hoff”
är som en blandning av ”Oliver Twist” och ”Sherlock Holmes”, men om en envis föräldralös flicka som är en riktig överlevare och har ett öga för detaljer. Egenskaper som hjälper henna att nysta i hennes egna förflutna och hjälpa till att lösa olika mysterium.

I trilogin ”Månvind och Hoff” får läsarna ta del av otroliga miljöbeskrivningar från samhällets baksida där man känner av de kliande betten från lopporna, stanken från utedassen, känner smaken av den utspädda och smaklösa gröten, hör ljuden från hästars hovar klapprandes på kullerstenarna, synen av det flackande ljuset av gaslyktor och känslan av den värkande och gnagande hungern.

Ett tips är att gå en stadsvandring i Stockholm och besöka de olika historiska platserna som utspelar sig i trilogin ”Månvind och Hoff”, men de passar bäst när du läst alla tre böckerna ”Nattkorpen”, ”Tjuvdrottningen” och ”Dödsängeln”.

Att läsa Tjuvdrottningen av Johan Rundberg blir ett härligt återseende! I denna del två om Mika Månvind och Valdemar Hoff hamnar jag redan på första sidan i en berättelse som är ruskigt spännande och omöjlig att släppa. Jag får komma tillbaka till de levande beskrivningarna av ett Stockholm från förr som luktar och låter illa men som förstärker handlingen och gör den ännu mer spännande.
Det är vår i Stockholm och människorna njuter av att bli underhållna ute på gatorna. Samtidigt är Vegaexpeditionen under ledning av Adolf Erik Nordenskiöld på väg tillbaka mot staden. Mika anar att allt inte är vad det ser ut att vara och att det finns ett samband med att några av barnen på barnhemmet hemlighetsfullt håller sig undan. Med sin osvikliga förmåga att hitta sanningar blir hon både hotad och ifrågasatt av dem hon litar mest på. Upplösningen är en riktig nagelbitare och inte förrän i det allra sista kan man vara säker på vad som är sant, vad som kommer hända.
Samtidigt som Tjuvdrottningen är en otroligt spännande äventyrsberättelse är det också en realistisk skildring av utsattheten i att vara ett ensamt, fattigt barn i Stockholm på 1880-talet. Spänningen är stundtals krypande psykologisk och boken visar hur dåliga människor kan spela på utsatta barns längtan efter trygghet för att få dem att göra som de vill.
Min personliga favorit Tekla och murarsmäckorna återkommer från den första boken och presenterar också en ny, spännande bekantskap från den undre världen.
Valdemar Hoff visar sig ha ett förflutet som väcker en lust att veta mer. Hemligheterna kring rosenbanden och Mikas ursprung finns också kvar. Små bitar av berättelsen får vi reda på men den stora frågan kvarstår. Frågan om Mikas ursprung.
Till hösten kommer Dödsängeln, den tredje delen om Månvind & Hoff. Jag är lika nyfiken på att läsa mer om Mika som jag är ledsen över att det sägs vara den avslutande delen i den här trilogin. De här människorna och miljöerna hade jag gärna läst mycket mer om!

AC (mamma):
Ska du bara läsa en bok i sommar tycker jag att du ska läsa en av Johan Rudbergs böcker. Du kommer INTE att ångra dig. De är välskrivna, spännande böcker man längtar till. När barnen ber om att få lägga sig tidigare för att läsa boken då vet man att den är riktigt bra i deras ögon.

Tjuvdrottningen är en fristående bok och det går bra att läsa den utan att ni läst första boken men vi rekommenderar starkt att ni läser Nattkorpen först och sedan denna. Båda böckerna är fantastiskt bra. När vi hade läst första boken längtade vi efter att få läsa andra boken och det är samma känsla nu när man läst andra boken. Vi längtar efter tredje boken samtidigt som vi nog vill suga på karamellen ett tag.

Boken är välskriven, du är i storyn, du känner det barnen känner och du är i miljön. Det känns i hjärtat när man läser om Mikas kärlek för barnen på Allmäna barnhuset, hur hon tar hand om lilla undernärda Nora, hur Mika också har en längtan om att vara önskad och älskad. Jag fullkomligt njöt av att läsa denna bok!

Passar lika bra hemma som i klassrummet.

Gustav 11 år:
Mamma tjuvläste när vi läste boken så hon tyckte nog att den var riktigt spännande. Det tyckte jag också. Det är en bra bok och det blir spännande att se om nästa bok kan vara lika bra.

Det var nog inte så roligt att leva på den tiden i Stockholm. Det verkade ganska tufft och fattigt. Jag tycker lite synd om barnen också. Att de inte har föräldrar som tar hand om dem.

Mika verkar vara en smart tjej. Hon köper det mesta. Det är ganska spännande.