Tjuvarnas marknad

Guillou, Jan

| 2004

CD-bok Innehåller: 12 CD Speltid ca 15,5 timmar Uppläsare: Tomas Bolme Huvudstaden drabbas av en rad ovanliga men mästerliga inbrott. De synnerligen initierade tjuvarna stjäl endast extremt värdefulla föremål. Det dröjer dock innan man inser att detta är en brottsserie med samma gärningsmän. Men till slut tillsätts en polisutredning bestående av erfarna och kunniga poliser som till sin förvåning plötsligt finner sig ingå i jakten på något så ointressant som vanliga tjuvar. Och någon utredning hade inte ens kommit till stånd om det inte vore för de enorma värden den nya överklassen förgyllt sina bostäder med. Medan polisen mödosamt arbetar med att förhöra och kartlägga, säkra tekniska bevis och samla dokumentation pågår i en annan del av staden en helt annan tillvaro med en helt annan vardag. Företagsledaren Henric Gundell lever ett bekymmerslöst liv bakom...

Erik Malm

2023-01-19

Nja sisådär. Vill ha mer spänning som i andra av hans böcker

Anders S

2019-10-19

Bra story med flera parallella spår som knyts samman på ett naturligt sätt. Bra övertygande karaktärer.

Malin Sundman

2016-06-19

Gillade den bättre än Arnserien men det händer ju inte så hemskt mycket direkt..

D

David H

2014-05-26

Intressant och spännande skildring av polisarbete. Både uttalad och subtil kritik av förutsättningar för polisens jobb samt överklassens leverne. Läste som ljudbok. Bra inläsning av Bolme.

Katarina Nord

2013-10-16

Lättläst och medryckande bok.

Mathilda Flood

2013-09-01

Hög irritationsfaktor på nyrika ungdomar. Men man kunde förutse slutet lite för tidigt.

Lars Willfors

2013-07-31

En av Guillous bättre, vilket kanske säger mer om honom som författare än om boken i fråga. Habil ekonomithriller vars stora behållning är skildringen av sturpanbratsen.

Elin Nilsson

2013-07-05

Guillous böcker alltid vettiga, om än lite ytliga och platta. Schablonmässiga men möjligen fullt realistiska "brats"?

Ulf Pettersson

2013-04-22

inte speciellt bra, illa genomtänkt, nästan som om han bara skrev ner det han just då tänkte

Ciccis bokblogg

2012-02-16

Till min egen förvåning är det här är min första bekantskap med Jan Guillou i bokform och i detta fall ljudbok. Jag har tidigare sett en del filmatiseringar av hans böcker och givitvis inte kunnat undgå honom i media. Guillou är en skicklig berättare men jag tycker mig känna hans närvaro i det mesta, t.ex. den detaljerade beskrivningen om jakt och en hel del politiska åsikter och det stör mig lite men i övrigt en bra berättelse. Att lyssna på Tomas Bolme är en fröjd, en helt otroligt bra uppläsare.

2012-02-10

En medioker deckare av en medioker författare. Boken har sina poänger och det kan vara riktigt underhållande ibland. Intrigen är dock förutsägbar och ger ingen riktig inlevelse. kanske beror det till största delen på JG´s personporträtt som är så schabloniserade och stereotypa att det är skrattretande. Det finns många författare som är samhällskritiska och gör det fulländat. JG´s vänsterdravel är så överdrivet och övertydligt att det bara retar mig. Ok underhållning men inte mer.?

Carolina E

2012-01-15

Här kan man hitta en kortfattad recension: http://romeoandjuliet.blogg.se/2012/january/tjuvarnas-marknad.html#comment

Fredrik Andersson

2011-04-26

Bra bok. Kul modus!

Björn Scheidmann

2011-03-26

Läste den under semester på kanarieholmarna, vet inte om det kan ha påverkat betyget posetivt, för jag kan inte direkt peka på vad som gjorde boken i sig så pass bra

Bengt Månsson

2010-04-04

En ganska enkel kriminalberättelse men framförallt en lysnade drift med nyrika och med kapitalismen.

Jag gillar inte författarens böcker i övrigt men denna är vansinningt intressant. Han berättar hur det går till i fastighetsbranchen, olagliga affärer, fina herrgårdar och annat om bla. överklassungar . Aha tänker jag..det är så här allt går till. Säger bara en sak...läs den!!!

Kenneth Olausson

2009-12-01

Ett hafsverk av G. Han behövde kanske lite pengar för att köpa mer vin till de pizzor han ser ut att käka varje dag numera?

Nedhal Pirababi

2009-12-01

Har läst den. Om överklass ungdomar på Östermalm. Huvudpersonen är en kvinnlig polis. Guillou vill säga oss att han kan välja kvinnor som hjältar också.

Gunvi Lundqvist

2009-11-22

Denhär boken gillade jag verkligen är det sen en stark fyra el rent av en femma kvittar. För mig är det vinsorterna som blev intressanrta och folket både ungdomarna och deras föräldrar är väldigt skickligt personifierad. JG spänner över ett brett register i sina böcker.

Nenne N

2009-09-26

Jag tycker att den är boken är underbar! Så roligt skriven att jag faktiskt skrattade högt emellanåt då jag läste den!!

Lady Flanders

2009-06-18

Okej tidsfördriv, men knappast god litteratur.