Tjockdrottningen

Herngren, Moa

| 2017

Annie Ek väger över 200 kilo och tillbringar sina dagar med att äta och drömma sig bort i andras liv på Facebook och Instagram. Så blir hon kontaktad av tv-redaktören Camilla Willdow som lyckas övertala henne att medverka i bantningsserien Du är vad du väger. Annie blir Tjockdrottningen med hela svenska folket. Programmet leds av Johanna Broman som desperat vill slå igenom och gör allt för att hålla uppe bilden av framgång fast hon sitter djupt i skuldfällan. Hon dövar sin ångest med sms-lån och shopping på nätet. Annie dras med i mediehypen och kändiseriet. Plötsligt vill alla vara hennes vänner. Inuti känner hon sig fortfarande som en 200-kilosklump som världen ser på med avsmak, men så småningom hittar hon sig själv och den stora kärleken visar sig där hon minst anar det. Tjockdrottningen är en svart komedi om jakten på lycka, status och kärlek i dokusåpornas värld som präglas av cynism...

Therese

2020-12-26

Underhållande, rolig och tragisk på en och samma gång. Karaktärerna känns trovärdiga och mångbottnade, alla med sina egna strider att kämpa med.

2019-07-11

Helt ok, men inget som jag kommer att minnas en längre tid.

Sarah

2019-02-01

Nä fy, inte min stil alls

Hillevi Wahl

2018-01-14

Tjockdrottningen är Moa Herngrens senaste roman. Om en biggest-loser-liknande historia med många vilsna själar (jag var konstant hungrig när jag läste).
Moa Herngren du är ett geni! Och en arbetsmyra. Och ibland tror jag att du har levt nio liv. Du fattar så mycket om hur det är att vara människa. Köp! Läs! Och ge bort!

Kim M. Kimselius

2018-01-12

När jag började lyssna på den här boken tänkte "Nej, vad är det här för något..." Men jag gav den en chans och lyssnade vidare. De starka personporträtten fängslade mig och jag ville veta mer om personerna boken handlade om. Inte bara huvudpersonen Annie, utan alla personerna runt henne.

Det slutade med att jag tyckte riktigt bra om boken och kände saknad när den var slut. Hur gick det sedan för Annie? tänkte jag. Men det får jag förmodligen aldrig svar på. Jag hoppas att hon "levde lycklig i alla sina dar med sin prins".

En bok som inte bara handlar om bantning, hetsätning och anorexi, utan om känslor och om att allt inte är som det ser ut som på ytan. Läs den!

2017-09-19

Betyg: 4,5 av 5.

Tjockdrottningen är Moa Herngrens sjunde roman. Jag har läst alla hennes sex tidigare böcker, och tyckt mycket om dom alla. Tycker att hon skriver väldigt bra. Böckerna är alltid lättlästa, men ändå djupa, och handlar alltid mycket om känslor och relationer. Här är länkar till mina recensioner av hennes tidigare böcker: Allt är bara bra, tack. Jag ska bara fixa en grej i köket. Jag skulle aldrig ljuga för dig. Homecoming Queen. Hon hette Jennie. Ni kommer sakna mig.

Och Moas nya bok, Tjockdrottningen, gjorde mig absolut inte besviken, för den var precis lika bra som hennes tidigare böcker.

Jag tycker att den här beskrivningen på boken, från bokförlaget, är så bra: ”Tjockdrottningen är en svart komedi om jakten på lycka, status och kärlek i dokusåpornas värld som präglas av cynism och människoförakt. Moa Herngrens roman landar rätt i samtiden där alla kämpar med sitt förflutna, sina fasader och den ständiga jakten på bekräftelse.”

Rekommenderar verkligen boken, som är mycket, mycket läsvärd. Och jag rekommenderar också alla Moas tidigare böcker. Ser även fram mot hennes kommande produktion.

2017-09-18

Livet i sociala medier i fokus, och vad man är beredd att göra för att leva upp till den glassiga världsbild man tror att alla andra lever. Rolig och tragisk. Men för mig når den inte riktigt fram för jag känner att jag inte känner för Annie. Hon berör mig inte. Jag hade hellre sett och läst mer om Johanna.

Gripande, underhållande och fantastisk!

2017-08-30

Trots att boken är 409 sidor lång så hade den gärna fått vara 200 sidor längre för mig. Boken är fantastiskt bra. Välskriven, engagerande, tårdrypande och även rolig. Jag tog speciellt snabbt till mig karaktärerna Annie och Johanna som trots sina olikheter på det rent fysiska planet- egentligen kändes ganska lika på det mer inre planet. Med osäkerhet och dålig självkänsla. Jag gillar speciellt det faktum att boken här bevisar att man inte behöver bli mer lycklig av pengar och ett vackert utseende, om samtidigt den inre självkänslan är låg. Boken är modern och härligt rappt skriven. Jag blir verkligen nyfiken på att läsa mer av Moa Herngren! Jag hoppas nästan att det kommer en fortsättning på Tjockdrottningen där vi som läsare får reda på hur det egentligen gick för Annie och Johanna, och även för Camilla, Jarmo och Björne.
Mitt slutbetyg blir en mycket stark, 5:a! Kan riktigt varmt rekommendera boken!