Tjockdrottningen

Herngren, Moa

Annie Ek väger över 200 kilo och tillbringar sina dagar med att äta och drömma sig bort i andras liv på Facebook och Instagram. Så blir hon kontaktad av tv-redaktören Camilla Willdow som lyckas övertala henne att medverka i bantningsserien Du är vad du väger. Annie blir Tjockdrottningen med hela svenska folket. Programmet leds av Johanna Broman som desperat vill slå igenom och gör allt för att hålla uppe bilden av framgång fast hon sitter djupt i skuldfällan. Hon dövar sin ångest med sms-lån och shopping på nätet. Annie dras med i mediehypen och kändiseriet. Plötsligt vill alla vara hennes vänner. Inuti känner hon sig fortfarande som en 200-kilosklump som världen ser på med avsmak, men så småningom hittar hon sig själv och den stora kärleken visar sig där hon minst anar det. Tjockdrottningen är en svart komedi om jakten på lycka, status och kärlek i dokusåpornas värld som präglas av cynism...

2017-09-23

Annie väger över 200 kg, dagarna tillbringar hon i sin lägenhet drömmandes bort på Facebook och Instagram. Programledaren Johanna jobbar hårt med att hålla uppe sin bild av framgång, trots att verkligheten är något helt annat. Snart kommer deras vägar korsas i nya programmet Du är vad du väger.
Jag har tidigare läst alla Moas skönlitterära böcker. Gillar hennes böcker mycket då hon har en fantastisk förmåga att skildra vardagen och verkligheten så bra. Var väldigt taggad på att läsa Tjockdrottningen och hade höga förväntningar på den. Den levde upp till förväntningarna, jag gillade även den mycket. Tjockdrottningen påminner så mycket om livet idag, då många försöker leva upp till en annan bild av sig själva för att framstå i bättre dager. Fast under utan är det ett annat liv som längtar. Man kan verkligen känna hur Annie mår, det förmedlas så äkta, inte bara hennes liv känns äkta, utan allas, alla har sitt eget att kämpa med. Man kan känna vissa vibbar i bokens tv-program med ett annat som går på tv, där människor ska förändra sitt liv med träning och annan kost. Kunde inte undvika att dra paralleller med det. Boken är en riktig sträckläsarbok om relationer och livet som är svår att lägga ner. Den är välskriven, stark, lite tragisk och så på pricken. En mycket bra bok!

2017-09-19

Betyg: 4,5 av 5.

Tjockdrottningen är Moa Herngrens sjunde roman. Jag har läst alla hennes sex tidigare böcker, och tyckt mycket om dom alla. Tycker att hon skriver väldigt bra. Böckerna är alltid lättlästa, men ändå djupa, och handlar alltid mycket om känslor och relationer. Här är länkar till mina recensioner av hennes tidigare böcker: Allt är bara bra, tack. Jag ska bara fixa en grej i köket. Jag skulle aldrig ljuga för dig. Homecoming Queen. Hon hette Jennie. Ni kommer sakna mig.

Och Moas nya bok, Tjockdrottningen, gjorde mig absolut inte besviken, för den var precis lika bra som hennes tidigare böcker.

Jag tycker att den här beskrivningen på boken, från bokförlaget, är så bra: ”Tjockdrottningen är en svart komedi om jakten på lycka, status och kärlek i dokusåpornas värld som präglas av cynism och människoförakt. Moa Herngrens roman landar rätt i samtiden där alla kämpar med sitt förflutna, sina fasader och den ständiga jakten på bekräftelse.”

Rekommenderar verkligen boken, som är mycket, mycket läsvärd. Och jag rekommenderar också alla Moas tidigare böcker. Ser även fram mot hennes kommande produktion.

2017-09-18

Livet i sociala medier i fokus, och vad man är beredd att göra för att leva upp till den glassiga världsbild man tror att alla andra lever. Rolig och tragisk. Men för mig når den inte riktigt fram för jag känner att jag inte känner för Annie. Hon berör mig inte. Jag hade hellre sett och läst mer om Johanna.

Gripande, underhållande och fantastisk!

2017-08-30

Trots att boken är 409 sidor lång så hade den gärna fått vara 200 sidor längre för mig. Boken är fantastiskt bra. Välskriven, engagerande, tårdrypande och även rolig. Jag tog speciellt snabbt till mig karaktärerna Annie och Johanna som trots sina olikheter på det rent fysiska planet- egentligen kändes ganska lika på det mer inre planet. Med osäkerhet och dålig självkänsla. Jag gillar speciellt det faktum att boken här bevisar att man inte behöver bli mer lycklig av pengar och ett vackert utseende, om samtidigt den inre självkänslan är låg. Boken är modern och härligt rappt skriven. Jag blir verkligen nyfiken på att läsa mer av Moa Herngren! Jag hoppas nästan att det kommer en fortsättning på Tjockdrottningen där vi som läsare får reda på hur det egentligen gick för Annie och Johanna, och även för Camilla, Jarmo och Björne.
Mitt slutbetyg blir en mycket stark, 5:a! Kan riktigt varmt rekommendera boken!