Tjockare än vatten

Gerhardsen, Carin

| 2014

Vinnare av Stora Ljudbokspriset 2014! Hon lämnade dörren på glänt och steg - fortfarande med en obestämd känsla av obehag och en påtaglig känsla av övergivenhet - över kanten och satte fötterna i det varma vattnet. Hon satte sig på huk, grep tag om kanterna och gled sedan försiktigt ner i badkaret för att låta huden vänja sig vid den höga temperaturen. Drog ett djupt andetag och slöt ögonen en stund medan smärtan vek undan. När hon slog upp dem igen var det för att det klickade i låset. Mellan henne och den stängda dörren stod plötsligt en äldre version av henne själv. Den svartklädda kvinnan med det långa grå håret tog ett steg i hennes riktning. Nu började tankarna klarna. Hon skulle dö. Ingen i kriminalkommissarie Conny Sjöbergs team har en aning om vad som väntar dem. Petra Westman njuter av islossning på fler än ett plan och ser en ny vår i annalkande. Jamal Hamad ligger i sjuksängen...

2020-08-20

Lite långsökt emellanåt men visst är det spännande som vanligt tillsammans med Hammarby polisen.

ElinsBokhylla

2019-10-31

Tjockare Än Vatten är sjunde delen i Carin Gerhardsens Hammarbyserie och tyvärr måste jag säga att jag inte riktigt uppskattade denna bok lika mycket som sjätte delen och några av de andra i serien.
Detta är nog den första boken i serien som jag känner är väldigt långsökt, jag hade svårt att acceptera vissa saker i boken och tyckte att en del händelser var överdrivna och inte så trovärdiga som de har varit i de tidigare böckerna.

Bokens handling är väldigt komplicerad, det är många olika element, karaktärer och ställen som för mig är lite förvirrande och svårt att hänga med i. Jag har överlag svårt med böcker som har många tillbakablickar, som så denna bok även hade. För mig blir det väldigt rörigt och jag tröttnar lätt efter ett tag. Jag vill att det ska vara lätt att läsa och följa med i bokens handling och text, inte förvirrande och rörigt.

Det kändes som att Carin Gerhardsen ville få in lite för många saker och händelser i boken att det bara blev rörigt och för många olika riktningar.

Med det sagt så måste jag säga att bokens slut hade en knorr som man inte riktigt var beredd på, det är alltid trevligt i en deckare. Dock var boken överlag väldigt bra och inte riktigt lika förutsägbar som en del av Gerhardsens tidigare böcker har varit och det gillade jag verkligen!

Tjockare Än Vatten av Carin Gerhardsen är en väldigt bra och detaljerad bok, varje kapitel är välskrivna precis som alltid. Även om vissa saker inte riktigt kändes realistiska eller trovärdiga så var det helt klart en läsvärd och bra bok!

Jennie W

2019-04-01

Den här delen känns mindre trovärdig jämfört med de andra, men ändå var den riktigt spännande och välskriven.

Johanna Åberg

2019-03-11

En fantastiskt bra bok som är spännande från första till sista sidan!! En riktig bladvändare!!! Minst lika bra som förra boken i serien! Nu återstår 8:e och sista delen om Hammarbypolisen och jag har stora förhoppningar om att den är lika spännande!!

Karin Johansson

2018-03-28

Helt klartt läsvärd!

2017-06-21

Carin Gerhardsen är en av Sveriges bästa deckarförfattare. Tycker jag. Med en liten, liten besvikelse på förra delen i serien i minnet så tog jag mig an denna näst sista del i Hammarbyserien, en aning orolig, men med tillförsikt. Det var ju dessutom en del trådar som jag var nyfiken på vad som skulle hända med. Läs mer på min blogg

Marléne S

2016-06-20

Småtråkigt slut

2016-05-20

Inte särskilt realistisk men otroligt spännande pusseldeckare med tvära kast och intressanta karaktärer. Mycket irritation och sorg som djurvän gällande de torterade katterna och polisens inställning till dem dock. Även svartvit syn hos poliserna ibland - men det kanske inte är så orealistiskt utifrån hur dagens samhälle ser ut. Ska bli spännande att läsa nästa bok i serien.

Therése Lönneberg

2016-04-17

Fortfarande spännande och samma klass som de tidigare böckerna i Hammarby-serien!

Pernilla Nilsson

2015-12-29

En stark fyra. Och nu med Sauk som uppläsare = alltid lika bra!

Helena Rasmusson

2015-06-01

Gerhardsen fortsätter att leverera! Spännande

Mycket bra bok ser fram emot nästa del =)

Inger Jonsson

2015-03-21

Hade lite svårt att komma in i boken, men efter ett tag lossnade det. Flera oväntade vändningar som gjorde läsningen intressant.

Jessica Appelqvist

2014-12-25

Handlingen var lite för spretig. För mycket på gång samtidigt.

2014-12-22

Inte någon av de bättre Gerhardsen. Lite för rörig och lite för mycket händelser som på slutet knyts ihop till en lösning på allt som hänt.

Marita Ryen

2014-11-23

Bok nr 7 i Hammarbyserien. Betyg 4+. Spännande och bra. Lösa trådar från de tidigare böckerna knyts ihop. Knappt 400 sidor.

Patrik Gärdenäs

2014-10-25

Utan tvekan den bästa boken i denna serie med ett driv i handlingen och en intrig som hela tiden byter skepnad. Borta är de oändliga analyserna från de tidigare böckerna som fick handlingen att helt stanna upp.
Jag ser verkligen fram mot nästa bok i serien!

E H

2014-09-17

Gerhardsens bästa bok hittills. Spännande story och läsningen flöt på bra. Bra tempo för boken blev inte långtråkig någonstans.

Katarina Nord

2014-09-12

Lösa trådar från äldre böcker i serien vävs skickligt ihop. Stefan Sauk är en fantastisk uppläsare. Jag vill bara fortsätta lyssna och få veta hur det går, kommer ihåg att
Mamma, pappa, barn var på samma sätt. Min nattsömn blev under vissa nätter väldigt kort, men det var det värt! Antar att slutet på boken är en bra cliffhanger till nästa bok, hur går det för Lina?

Tindra K

2014-09-11

Älskar den här författaren. Bäst i Sverige! ;)

Ursula Stålhandske

2014-08-05

Klurig intrig och med författarens, som vanligt, skickliga sätt att fånga läsaren. Längtar efter hennes nästa bok!

A H

2014-08-01

Riktigt bra! Rekommenderas!!

Denna tror jag är Gerhardsens bästa. Spännande från början till slut, även om det sker många ganska osannolika sammanträffanden. Inte så mycket barn- och barnbarnsgulligull som i de tidigare böckerna vilket jag tycker är bra. Det som lyfter det hela ännu mer är min absoluta favorituppläsare Stefan Sauk!

Maria Larsson

2014-07-07

Det gäller att ha tungan rätt i munnen om man ska hänga med i svängarna i Carin Gerhardsens senaste bok i Hammarbyserien, "Tjockare än vatten". Här händer det saker. Hela tiden.

Det må låta som en fördel när det gäller deckargenren. Men dessvärre påminner det här mer om en tårta med sjutton olika lager av fyllningar. Det blir kaka på kaka, så överdrivet att det till slut bara blir surrealistiskt och på gränsen till skrattretande.

Att sammanfatta handlingen är till och med svårt men jag kan avslöja att katter, dränkning och vatten spelar stora roller i boken. Samt allt ältande om gamla händelser i tidigare böcker. Förstås.

Nej, inte heller med den här boken lyckas Gerhardsen komma tillbaka i den form hon hade i sina första tre böcker. Hon vill så mycket i "Tjockare än vatten" men resultatet blir bara en överdriven märklig sörja. Förstå mig rätt nu: fiktiva böcker får gärna vara orealistiska. Men inom vissa gränser. Man vill inte gärna tro att det är science fiction man håller i handen.

Men fördelen är att boken är väldigt underhållande och perfekt läsning i sommartider. Den är lättläst, språket simpelt och man behöver bara en dag på stranden för att läsa ut den. Man behöver inte heller ha läst Gerhardsens tidigare böcker för att hänga med i handlingen: det ältas duktigt om tidigare händelser som berör huvudrollsinnehavarna.

Jag ger Gerhardsen godkänt den här gången. Mest för att jag är imponerad över hur man kan skruva till intrigen till den milda grad.

Maria Larsson

2014-07-07

Överdriven på gränsen till surrealistisk. Men underhållande en dag på stranden. Simpelt språk och lättläst.

Boken är oerhört spännande från början till slut, jag tycker dessutom hon får till en bra story som är trovärdig och inte flyger ut i hundra sidospår.
Jag tycker dessutom om Carins balans mellan polisernas privatliv och kriminalhistorien. Dock av förklarliga skäl var det mycket privathistoria i denna, men det förtog inte spänningen alls. Uppläsare här var Stefan Sauk och visst gör han det bra men nu hade man vant sig vid Ewerlöf. Så att byta mitt i en serie kan vara lite dumt. Dessutom tycker jag man får kolla vad uppläsaren passar till och denna är nog mer Ewerlöf än Sauk.

2014-06-27

En av de bättre i serien och rekommenderar verkligen att läsa böckerna i ordning för i den här nystas några gamla trådar ut.

2014-06-16

Betyg: 4,5 av 5.

Det här är den sjunde delen i Hammarbyserien. Böckerna är fristående, men störst behållning av dom får man ju helt klart om man läser dom i ordning.

Jag har läst alla böckerna i serien, och jag tycker mycket, mycket om dom.

Tycker att Carin Gerhardsen har fått till poliskaraktärerna väldigt bra. Dom känns så levande, och jag tycker mycket om dom alla.

Gillar också hur utvecklingen går framåt med personerna, bok för bok.

Miljöerna i böckerna är så härligt beskrivna, och jag tycker om att nästan alltid känna igen mig, eftersom böckerna till stor del utspelar sig i den södra delen av Stockholm, där jag bor och är uppväxt.

I ?Tjockare än vatten? så är det en mycket invecklad och komplicerad historia. Jag hade inte en aning om hur boken skulle sluta, men jag tyckte att författaren fick ihop det bra på slutet.

Jag trodde flera gånger att jag förstod hur det var, men jag hade fel varje gång. Kul med böcker som överraskar och som inte är förutsägbara.

Boken handlar mycket om hur svårt det är att bli kvitt sitt förflutna. Att det mesta finns kvar, och har betydelse längre fram i livet.

Jag rekommenderar verkligen boken till alla som tycker om den här genren. Och läs helst hela Hammarbyserien från början.

My.loved.books

2014-06-15

Ännu en Fantastisk deckare av Gerhardsen!!

Jenny Hjärtberg

2014-06-10

Vet inte vad som var bäst, storyn eller Stefan Sauks inläsning. Kombon var toppen! Rekommenderas varmt.

Jennifer Tydén

2014-06-02

Riktigt bra och spännande läsning! Gillar Gerhardsen!

Rasmusmatte .

2014-05-30

Lika spännande som alla hennes böcker