Tjockare n vatten

Gerhardsen, Carin

| 2014

Hon lmnade drren p glnt och steg - fortfarande med en obestmd knsla av obehag och en ptaglig knsla av vergivenhet - ver kanten och satte ftterna i det varma vattnet. Hon satte sig p huk, grep tag om kanterna och gled sedan frsiktigt ner i badkaret fr att lta huden vnja sig vid den hga temperaturen. Drog ett djupt andetag och slt gonen en stund medan smrtan vek undan. Nr hon slog upp dem igen var det fr att det klickade i lset. Mellan henne och den stngda drren stod pltsligt en ldre version av henne sjlv. Den svartkldda kvinnan med det lnga gr hret tog ett steg i hennes riktning. Nu brjade tankarna klarna. Hon skulle d. Ingen i kriminalkommissarie Conny Sjbergs team har en aning om vad som vntar dem. Petra Westman njuter av islossning p fler n ett plan och ser en ny vr i annalkande. Jamal Hamad ligger i sjuksngen och hoppas och tror att mardrmmen...

2017-06-21

Carin Gerhardsen r en av Sveriges bsta deckarfrfattare. Tycker jag. Med en liten, liten besvikelse p frra delen i serien i minnet s tog jag mig an denna nst sista del i Hammarbyserien, en aning orolig, men med tillfrsikt. Det var ju dessutom en del trdar som jag var nyfiken p vad som skulle hnda med. Ls mer p min blogg

Marlne S

2016-06-20

Smtrkigt slut

2016-05-20

Inte srskilt realistisk men otroligt spnnande pusseldeckare med tvra kast och intressanta karaktrer. Mycket irritation och sorg som djurvn gllande de torterade katterna och polisens instllning till dem dock. ven svartvit syn hos poliserna ibland - men det kanske inte r s orealistiskt utifrn hur dagens samhlle ser ut. Ska bli spnnande att lsa nsta bok i serien.

Therse Lnneberg

2016-04-17

Fortfarande spnnande och samma klass som de tidigare bckerna i Hammarby-serien!

Pernilla Nilsson

2015-12-29

En stark fyra. Och nu med Sauk som upplsare = alltid lika bra!

Helena Rasmusson

2015-06-01

Gerhardsen fortstter att leverera! Spnnande

2015-04-05

Mycket bra bok ser fram emot nsta del =)

Inger Jonsson

2015-03-21

Hade lite svrt att komma in i boken, men efter ett tag lossnade det. Flera ovntade vndningar som gjorde lsningen intressant.

Jessica Appelqvist

2014-12-25

Handlingen var lite fr spretig. Fr mycket p gng samtidigt.

2014-12-22

Inte ngon av de bttre Gerhardsen. Lite fr rrig och lite fr mycket hndelser som p slutet knyts ihop till en lsning p allt som hnt.

Marita Ryen

2014-11-23

Bok nr 7 i Hammarbyserien. Betyg 4+. Spnnande och bra. Lsa trdar frn de tidigare bckerna knyts ihop. Knappt 400 sidor.

Patrik Grdens

2014-10-25

Utan tvekan den bsta boken i denna serie med ett driv i handlingen och en intrig som hela tiden byter skepnad. Borta r de ondliga analyserna frn de tidigare bckerna som fick handlingen att helt stanna upp.
Jag ser verkligen fram mot nsta bok i serien!

E H

2014-09-17

Gerhardsens bsta bok hittills. Spnnande story och lsningen flt p bra. Bra tempo fr boken blev inte lngtrkig ngonstans.

Katarina Nord

2014-09-12

Lsa trdar frn ldre bcker i serien vvs skickligt ihop. Stefan Sauk r en fantastisk upplsare. Jag vill bara fortstta lyssna och f veta hur det gr, kommer ihg att
Mamma, pappa, barn var p samma stt. Min nattsmn blev under vissa ntter vldigt kort, men det var det vrt! Antar att slutet p boken r en bra cliffhanger till nsta bok, hur gr det fr Lina?

Tindra K

2014-09-11

lskar den hr frfattaren. Bst i Sverige! ;)

Ursula Stlhandske

2014-08-05

Klurig intrig och med frfattarens, som vanligt, skickliga stt att fnga lsaren. Lngtar efter hennes nsta bok!

Anita H

2014-08-01

Riktigt bra! Rekommenderas!!

Andromeda Stjrnljus

2014-07-08

Denna tror jag är Gerhardsens bästa. Spännande från början till slut, även om det sker många ganska osannolika sammanträffanden. Inte så mycket barn- och barnbarnsgulligull som i de tidigare böckerna vilket jag tycker är bra. Det som lyfter det hela ännu mer är min absoluta favorituppläsare Stefan Sauk!

Maria Larsson

2014-07-07

Det gller att ha tungan rtt i munnen om man ska hnga med i svngarna i Carin Gerhardsens senaste bok i Hammarbyserien, "Tjockare n vatten". Hr hnder det saker. Hela tiden.

Det m lta som en frdel nr det gller deckargenren. Men dessvrre pminner det hr mer om en trta med sjutton olika lager av fyllningar. Det blir kaka p kaka, s verdrivet att det till slut bara blir surrealistiskt och p grnsen till skrattretande.

Att sammanfatta handlingen r till och med svrt men jag kan avslja att katter, drnkning och vatten spelar stora roller i boken. Samt allt ltande om gamla hndelser i tidigare bcker. Frsts.

Nej, inte heller med den hr boken lyckas Gerhardsen komma tillbaka i den form hon hade i sina frsta tre bcker. Hon vill s mycket i "Tjockare n vatten" men resultatet blir bara en verdriven mrklig srja. Frst mig rtt nu: fiktiva bcker fr grna vara orealistiska. Men inom vissa grnser. Man vill inte grna tro att det r science fiction man hller i handen.

Men frdelen r att boken r vldigt underhllande och perfekt lsning i sommartider. Den r lttlst, sprket simpelt och man behver bara en dag p stranden fr att lsa ut den. Man behver inte heller ha lst Gerhardsens tidigare bcker fr att hnga med i handlingen: det ltas duktigt om tidigare hndelser som berr huvudrollsinnehavarna.

Jag ger Gerhardsen godknt den hr gngen. Mest fr att jag r imponerad ver hur man kan skruva till intrigen till den milda grad.

Maria Larsson

2014-07-07

verdriven p grnsen till surrealistisk. Men underhllande en dag p stranden. Simpelt sprk och lttlst.

Boken r oerhrt spnnande frn brjan till slut, jag tycker dessutom hon fr till en bra story som r trovrdig och inte flyger ut i hundra sidospr.
Jag tycker dessutom om Carins balans mellan polisernas privatliv och kriminalhistorien. Dock av frklarliga skl var det mycket privathistoria i denna, men det frtog inte spnningen alls. Upplsare hr var Stefan Sauk och visst gr han det bra men nu hade man vant sig vid Ewerlf. S att byta mitt i en serie kan vara lite dumt. Dessutom tycker jag man fr kolla vad upplsaren passar till och denna r nog mer Ewerlf n Sauk.

2014-06-27

En av de bttre i serien och rekommenderar verkligen att lsa bckerna i ordning fr i den hr nystas ngra gamla trdar ut.

2014-06-16

Betyg: 4,5 av 5.

Det hr r den sjunde delen i Hammarbyserien. Bckerna r fristende, men strst behllning av dom fr man ju helt klart om man lser dom i ordning.

Jag har lst alla bckerna i serien, och jag tycker mycket, mycket om dom.

Tycker att Carin Gerhardsen har ftt till poliskaraktrerna vldigt bra. Dom knns s levande, och jag tycker mycket om dom alla.

Gillar ocks hur utvecklingen gr framt med personerna, bok fr bok.

Miljerna i bckerna r s hrligt beskrivna, och jag tycker om att nstan alltid knna igen mig, eftersom bckerna till stor del utspelar sig i den sdra delen av Stockholm, dr jag bor och r uppvxt.

I ?Tjockare n vatten? s r det en mycket invecklad och komplicerad historia. Jag hade inte en aning om hur boken skulle sluta, men jag tyckte att frfattaren fick ihop det bra p slutet.

Jag trodde flera gnger att jag frstod hur det var, men jag hade fel varje gng. Kul med bcker som verraskar och som inte r frutsgbara.

Boken handlar mycket om hur svrt det r att bli kvitt sitt frflutna. Att det mesta finns kvar, och har betydelse lngre fram i livet.

Jag rekommenderar verkligen boken till alla som tycker om den hr genren. Och ls helst hela Hammarbyserien frn brjan.

Books I love

2014-06-15

nnu en Fantastisk deckare av Gerhardsen!!

Jenny Hjrtberg

2014-06-10

Vet inte vad som var bst, storyn eller Stefan Sauks inlsning. Kombon var toppen! Rekommenderas varmt.

Jennifer Tydn

2014-06-02

Riktigt bra och spnnande lsning! Gillar Gerhardsen!

Rasmusmatte .

2014-05-30

Lika spnnande som alla hennes bcker