Tjänarinnans berättelse

Atwood, Margaret

I en nära framtid i det som en gång var USA men som nu är den kristet fundamentalistiska republiken Gilead lever Tjänarinnan Offred. Offred har precis som många andra kvinnor från början levt ett vanligt liv med man och barn men har nu blivit statlig fånge eftersom hon är fertil. Miljöförstöring och promiskuitet har nämligen gjort att antalet fertila kvinnor i Gilead minskat kraftigt och man har utsett de fruktsamma till att bli Tjänarinnor, som genom sina samlag med härskarklassens män, Anförarna, ska säkra människorasens framtid. Tjänarinnorna står under ständig bevakning eftersom det inte saknas statsfiender i Gilead. Muslimer och svarta har redan deporterats till apartheidliknande områden. De Tjänarinnor som passerat fertil ålder och Okvinnorna, de som inte kan få barn, skickas till Kolonierna. Där får de ta hand om de döda och det giftiga och radioaktiva avfallet på sophögarna. Med jämna...

Frågan är vilket betyg jag hade gett den om jag inte sett tv-serien innan.

Charlotta CG

2019-03-25

Ämnet, om kvinnors frihet, är tyvärr ständigt aktuellt och en klar fempoängare. Tyvärr tyckte jag väl inte att jag fick veta all bakgrund. Hade velat ha mycket mer samhällsfakta helt enkelt. Hur gick det så snett? Likaså snuddar boken bara vid de miljöproblem som skapat all infertilitet i bokens värld. Folk skickas till en nedsmutsad ö som straff och kan bara köpa viss mat men vad har hänt? Visst kan jag själv fantisera om det men jag vill ha det i författarens sammanhang för nu är det både religiösa fanatiker (eller de som låtsas vara det för att driva ett sådant här samhälle) och det där miljöproblemet som jag inte får ihop med den religiösa biten. Ett plus för Offreds alla tankar och känslor och konflikterna i henne som är fint beskrivna.

Bästa jag läst på länge, som att ta sig an Kallocain på nytt. Språk och form, med rytmisk mollton, är sammangjutna med romanens tema.
Ibland känns vissa aspekter av det dystopiska framtidssamhällets normer som mindre trovärdiga. Det är inte säkert att det är en brist hos romanen. Diktaturer bär alltid starka drag av obegriplighet.

Alexandra Coard

2018-07-05

Atwood skriver med en sådan självsäkerhet och låter de små sinnesförnimmelserna hos huvudpersonen ta plats och föra historien framåt, vilket gör att denna dystopi upplevs som mycket övertygande och trovärdig. Inte konstigt att den har blivit så aktuel i det rådande samhällsklimatet.

2018-04-26

Helt okej 😊
Ska bli intressant att se hela serien på tv,n som går nu 😊

Henrik Johansson

2017-10-25

Både högt och lågt tycker jag. Stundtals relevant för att ni nästa stund kännas som ett ytligt plagiat..

Zack Simone

2017-10-13

Likheterna med Ishiguros Never Let Me Go är extremt många. SF light, kvinnoperspektiv och "återhållsamhet med fakta". Atwood vinner på generell överlägsenhet. Inte bara ett fett språk utan även sinnrika formuleringar. Jag bryr mig om karaktärerna trots ett till stora delar kargt språk, men inte i Ishiguros alter bok.

Anna Hedenstedt

2017-10-11

En skrämmande läsupplevelse! Nu får man väl se serien också.

Nina Gustafsson

2016-06-27

Atwood gör en aldrig besviken! Huvudpersonens tragiska berättelse om livet som Handmaid berör på djupet. Läs den!

Jenny Majgren

2015-12-14

Tråkig. Seg och jag tror inte att jag fick en ordentlig förklaring till hur samhället fungerade.
Finns många andra, mycket bättre, böcker i samma genre och med liknade situationer.

Edwin Cole

2015-10-21

Smart slut

2015-08-13

En skrämmande och välskriven dystopi om ett framtida USA där någon religiös sekt tagit makten (låter som Tea party rörelsen för mig.) Det som för mig är mest skrämmande är att scenariot utspelar sig i många länder idag.

G Anna G

2013-10-14

Det var lite segt i början - som om författarinnan vill hålla läsaren på sträckbänken innan hon förklarar, men då får man gissa själv och det är lite kul. Väldigt dyster framtidsvision, men jag gillar att slutet - dunkelt som det är - lämnar ändå utrymme för tanken att i denna kärlekslösa samhälle fick kärleken vinna i alla fall ett litet slag. Inte ett lyckligt slut, precis, men man släpper in lite optimism.

Dan Bestman

2013-05-24

Oj så seg. Läs hellre 1984 om du vill ha en bra dystopistory med intressanta idéer.

Karin Larsson

2013-01-16

Jag har svårt att tycka om boken. Den är långsam och ganska upprepande, vilket är trist eftersom jag ofta älskar denna typ av böcker.

Emma Lundahl

2012-11-01

En av förnämsta dystopier jag läst. En skrämmande framtid där kontroll och klasskillnader gått för långt.

Camilla Nilsson

2012-08-25

Väldigt bra, stark fyra! På ett skrämmande sätt, trots att det är fiktion och väldigt dystopiskt, så lyckas Atwood ändå ingjuta en känsla hos mig att en framtida stor backlash gentemot kvinnor inte skulle vara helt osannolik, särskilt med det antifeministiska klimat som börjar bli allt mer synligt. För mig påminner boken om hur villkorad kvinnors frihet och rättigheter är, och hur totalt nödvändig feminism alltid kommer att vara.

Hanna Bragberg

2012-08-05

Ansluter mig till den lyriska kören: fantastiskt bra, otäck, spännande och välskriven. Lääänge sedan jag hade en sådan här läsupplevelse: brände knattarnas fiskpinnar på kuppen.

Liza Bolin

2012-07-31

jag vill skriva uppsats om den! ooh, riktigt bra. tyvärr så lyssnade jag på den som ljudbok med alldeles för dramatisk uppläsning, så jag kanske får ta mig tid att textläsa den också. daaamn!

Elisabeth Karlberg

2012-05-26

En bok jag inte kunde släppa men ändå var lite tveksam inför. Epilogen i slutet höjde dock betyget till en 4 :-)

Evelina M

2011-12-11

En av de bästa dystopierna jag läst. Mot slutet kunde jag inte lägga den ifrån mig. Handlar om ett USA där kvinnor fråntagits sina mänskliga rättigheter och deras värde helt reducerats till deras förmåga att föda barn. Berätterskan tillhör den grupp kvinnor som tvingats in i rollen som surrogatmamma åt ett ofruktsamt heteropar från härskarklassen. I fortsättningen kommer jag bli mer obehaglig till mods än vanligt om någon beklagar sig över sjunkande födelsetal...

Jenny Stenberg

2010-10-06

Jag är inte så imponerad av denna bok även om den drar med mig i berättelsen. Dock vill jag hela tiden att den ska ta slut för jag vill veta vad som händer mer än jag vill läsa vidare.

Anders B

2010-02-20

Otroligt välskriven bok, men den övertydliga epilogen tycker jag kunde ha utelämnats.

Elisabeth E

2009-09-24

En av de bästa böcker jag läst i år! Så himla bra. Jag är helt lyrisk!