Tjärven

Det skulle bli en så trevlig midsommarafton. Fyra män och tre kvinnor som gick i samma gymnasieklass anordnar en återträff tjugofem år efter studenten. En snabb båt bär dem till den avlägsna fyrön Tjärven där de ska grilla och dricka öl, prata minnen. Men deras båt tas ifrån dem tillsammans med alla deras mobiltelefoner. Strandsatta på den lilla ön vid gränsen till Ålands hav försöker de göra det bästa av situationen. Alkoholen har de kvar, och blandbandet med Modern Talking. Men det är den speciella dag på året då solen står som högst på himlen. Den dag då de som för evigt fryser kan söka sig till ljuset och värmen. De drunknade stiger upp ur havet. Och de är hungriga. Tjärven är John Ajvide Lindqvists bidrag till genren Överlevnadsskräck. En skoningslös och blodig historia om en grupp människor som kämpar för att klara livhanken mot hopplösa odds. De drunknade...

John C

2016-01-02

Avgångsklass 1986 har sammankallats för att fira jubileum. En av de mer välbeställda i gänget har ordnat så att de ska åka båt ut till ön Tjärven på Ålands hav för att festa. De åker dit och sätter igång firandet. Efter inte så lång tid dyker tre män upp och rånar dem på allt de äger samt båten. När de är borta upptäcker de en annan person på ön, och sedan händer ofattbara ting.
Vill minnas att jag tyckte denna var helt ok när jag läste den första gången. Nu gillar jag den desto mer - kan det bero på att jag inte varit riktigt nöjd med de två senaste böckerna?

Helt okej zombie-bagatell. En del av Ajvides klassiska karaktärsbyggen, men visst märks det att den är något av ett experiment. Hans svagaste bok.

Det hade ju inte heller skadat att veta att "Pappan och havet" är förkunskapskrav. Och en karta hade varit bra. Det nämns bara typ tre platser, men jag hade ändå svårt att föreställa mig deras inbördes placering när de gick från en plats till en annan.

Nadja Kämpe

2014-04-13

Bra zombiestory, inte så lång.

Stefan Grip

2013-11-28

För mycket blod och slem och för lite av psykologi.

Helena S

2013-07-24

Lite besviken på en författare som jag annars brukar gilla. Ett blandat gäng människor åker ut i Stockholms skärgård på klassåterträff på midsommarafton, och blir attackerade av havs-zombies. Mitt största problem med detta är att enda förklaringen till att zombies uppstår är att det är midsommar. Det känns inte riktigt tillräckligt. Varför blir inte varenda Stockholmare som åker ut till skärgården på midsommar då uppätna av zombies? Med en snyggare mytologi hade det kunnat vara skrämmande.

Elisabeth E

2013-02-21

Lindqvist har skrivit bättre böcker. Visserligen intressant att läsa om zombier i svensk skärgårdsmiljö men det blir aldrig så där bra som "Lilla stjärna" och "Låt den rätte komma in" var.

Lyssnade på hela boken i ett svep i onsdags medan jag planterade om och sådde i sju timmar.

Frida Simonsson

2012-03-11

Inte hans bästa men ändå bra.

Björn Engqvist

2012-02-20

Ajvide har tappat stinget. Först svaga Lilla stjärna och nu Tjärven. Tråkigt.

Malin H

2012-02-04

som en zombiefilm fast i bokform - det är spänningen i vem som ska överleva (om någon) som driver läsningen snarare än språkliga finesser eller intressanta karaktärer, något jag uppskattat i hans andra böcker. men som underhållning betraktat håller det!

Jakob Nylin

2011-12-03

Duglig underhållning. Vidrigt otäckt under de timmar det tar att läsa boken.

Julia Björk

2011-11-17

En spännande och mycket äcklig historia. En utmärkt ljudbok för mörka höstpromenader!

Emelie Lindberg

2011-10-07

Helt okej! Intressanta karaktärer och jag gillar att Ajvides böcker utspelar sig i Sverige, skräcken blir lite mer påträngande och verklig då.

Anne M

2011-09-15

Lyssnade på den i ett svep. Författaren läser själv, vilket han gör med bravur. Har i vanliga fall lätt för att tappa intresset eller bli irriterad på upplästa böcker men inte denna gång. Skulle egentligen vilja sätta 3,5 i betyg.

Ulla Olsson

2011-08-23

Bara äcklig

Rasmusmatte .

2011-07-26

Inte så bra som John Ajvides tidigare böcker

Rasmusmatte .

2011-07-10

En riktigt kletig zombiebok. Dock gillar jag John Ajvide Lindqvist så det blir en trea. Han har dock skrivit betydligt bättre böcker än denna.

Denna bok gillar jag, jag hade svårt att släppa den i från mig så den slukades i ett nafs. Det är en mycket bra bok av Ajvide tycker jag.

Torbjörn Nilsson

2011-06-02

Inte Ajvides bästa alster precis, men man är ju inte direkt bortskämd med zombiesar i skärgårdsmiljö så jag får rekommendera den trots allt.

Anna Nyman

2011-05-19

Han säger att han ville skriva en enkel zombiehistoria och han gör det verkligen med den äran! Samtidigt finns mycket kvar från hans psykologiskt mer komplexa romaner: nutidskänslan och det skickliga persongalleriet.

2011-05-11

et här är John Ajvide Lindqvists sjunde bok. Jag har älskat alla dom sex tidigare böckerna.

"Tjärven" är en kort bok, endast 123 sidor. Och den ges inte ut som en "vanlig bok", utan bara som ljudbok och som e-bok.

Jag har läst den som e-bok, och jag läste den i min iPhone.

Boken var, (som Johns böcker alltid är), fantastiskt bra. En riktigt härlig liten historia om zombies som är hungriga och ute efter sju vänner på en öde ö.

Och som vanligt så är den skriven otroligt bra. Karaktärerna och relationerna är som alltid mycket väl beskrivna.

Jag kan verkligen rekommendera boken till alla.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )