Tjrdalen

Lidman, Sara

| 1998

Sara Lidmans klassiksa debut frn 1953.Denna frttade och vlskrivna roman handlar om en by i Vsterbotten, dr en man brnner en tjrdal. Men den ger honom aldrig den vntade lnen. Ett illdd ? som inte hr skall avsljas ? kommer i vgen och tjrdalen blir anledning till stora konflikter i byn. I centrum str Petrus, en man med andra frutsttningar och ideal n de flesta av byborna. Hans frsk att driva igenom en hgre moral n byns primitiva ? och hans svrigheter att sjlv leva efter den, nr han sjlv strax drp stts p prov ? r bokens viktigaste tema."En bok som frndrade den svenska litteraturen." - Dagens Nyheter 2003?Man blir fngslad intill sista ordet p sista raden, vckt och skakad eftert... hr kommer ju en ny frfattare med ptaglig substans, med omissknnligt egen ton och med viktiga ting p hjrtat? Ivar Harrie i Expressen?En debut av sllsynt...

Nina Gustafsson

2024-01-11

Hrlig lsning p Vsterbottensbondska . Hade varit kul att lyssna p. Historien om den saboterade tjrdalen och hur byborna handskas med situationen och varandra r intressant lsning ven idag.

2024-01-08

Fantastisk, ven om jag inte riktigt hngde med i alla formuleringar och skeenden.

greger andersson

2013-07-16

Hanterar man dialekten s ger denna bok helt klart en stor lsupplevelse. Grnsar till hgre betyg men saknar lite tempo

Jakob Groth

2013-06-19

Mycket tnkvrd berttelse och ett alldeles fantastiskt sprk nr man vl har kommit in i det. En frdel om man kan lite vsterbottniska dialektuttryck fr att frst allt.