Tjänarinnans berättelse

Atwood, Margaret

| 1986

Tjänarinnans berättelse som både tematiskt och litterärt kan liknas vid en anglosaxisk "Kallocain" utspelar sin i en inte avlägsen framtid. Scenen bär starka yttre drag av det USA vi känner idag, men stora förändringar har skett. Den härskande regimen intar en aggressivt fördömande attityd till det nära förflutna och i synnerhet till den tid då relativ sexuell frihet rådde, d v s under de allra sista decennierna av 1900-talet. I den förtvivlade kampen mot sjunkande födelsetal - resultatet av fri abort och sexuellt överförda sjukdomar på "den gamla onda tiden" - rekryteras kvinnor i fruktsam ålder, med "produktiva äggstockar", hänsynslöst som Tjänarinnor. Dessa indoktrineras i sin roll som staliga föderskor, de lever under strikt övervakning, deras barn får endast avlas av utvalda män ur den nya härskarklassen, vilkas hustrur är ofruktsamma. Berätterskan i Atwoods roman heter...

Kerstin Kolm

2023-12-17

Speciell bok. Dystopi- eller..?

Helena Rasmusson

2023-09-29

Väldigt speciell bok! Dyster och hemsk, utan hopp! Men ändå, jag vill läsa mer, veta vad som händer och varför det blivit så?! Känns på något sätt skrämmande aktuell! Vi måste värna om vår frihet och demokrati! Jobbig att läsa, men viktigt! Glad att jag läst den.

Isabella Lindegård

2022-07-07

Förstår varför denna blev serie. Obeskrivligt bra. Läste tyvärr boken efter att jag kollat serien, men blev minst lika imponerad för det.

Readwithamila

2022-06-13

Boken var, enligt mig, överlag bra, men den var inte lika bra som första boken och någonting med den skavde. Jag upplevde Gileads döttrar väldigt annorlunda i jämförelse med Tjänarinnans berättelse och tyckte nästan att det kändes som att den var skriven av en annan författare. En författare som gör sig bra som Margaret Atwood men ändå inte är hon.

Till skillnad frånTjänarinnans berättelse är Gileads döttrar inte lika poetiskt skriven. Språket i den här romanen är fortfarande vackert, stilen är säker, men utförandet känns något avslaget, likt porträtteringen av Gilead. Det som var nerven i Tjänarinnans berättelse blir här bara ett lätt kittlande. Jag ville ha den Atwoodska avgrunden. Den som känns långt in i magen och som skaver av obehag, men den uteblev.

En annan sak som inte stämde med dess föregångare var att den här romanen är mer hoppfull och optimistisk, men samtidigt också mindre realistisk. Atwood är här för angelägen om att behaga oss och allt blir lite väl tillrättalagt. Varför skulle den starka staten bara falla sönder? Svaret är för att den goda sidan alltid segrar till slut?! Fint men lite naivt. Dock vet jag inte vilket annat avslut jag hade räknat med, kanske skulle Atwood inte skrivit en uppföljare alls?!

Anledningen till att jag faktisk läser vidare är Tant Lydia. Agnes och Daisys vittnesmål är intressanta, men ingenting som de berättar leder till någon revolution. Det kunde lika väl ha berättats av romanens starkaste karaktär, mogna och ambivalenta Tant Lydia. Det är hon som är den övertygande rösten och hennes vittnesmål är de mest fängslande och häpnadsväckande. Det hon avslöjar är vidrigt samtidigt som det kan röja eliten i Gilead. Ordens makt ändå. Vem hade trott att jag skulle komma att hylla den kvinna som jag har avskytt i serien.

Gileads döttrar är en roman som lyfter fram många av våra samhällsproblem. Förutom kvinnofrågorna lyfter Atwood här upp bristen på empati och solidaritet. Det är en mörk värld som skildras men med en ljus utgång. Jag tror dock att den som älskade Tjänarinnans berättelse kommer att tycka mindre om den här och vice versa, då de inte vänder sig till samma publik. Den ena oroar och den andra behagar.

Läs hela recensionen på: https://www.readwithamila.com/gileads-dottrar-margret-atwood

D

Daniella Andersson

2022-03-15

Svar på de frågor man haft efter Tjänarinnan och TV-serien.

Lars Ankersten

2022-03-08

Klassiker. Fantastiskt bra.

Linnéa G

2021-10-06

Jag såg fram emot att läsa denna bok eftersom serien kan vara den bästa serie jag sett. (Med undantag från säsong 3 som var en besvikelse.) Om man redan älskar serien är denna bok såklart lockande men i mitt tycke kommer man inte att komma in djupare av att läsa boken. Ofta är filmatiseringar mer statiska och mycket missar man men här är det tvärtom i mitt tycke. Serien är poetisk på många sätt och detta är något jag saknar i boken. Man känner igen många tänkvärda och slående citat som tagits direkt från boken men i boken är det mer rakt upp och ner och det man vilar inte länge i det som skrivs vilket gör att det tappar tyngd. Karaktärerna blommar ut och är mer komplexa i serien tack vare grymma skådisar. Läs boken om du vill eftersom historian i sig är viktig men är det för att du tyckt om serien så - förvänta dig inte att känna mycket mer av boken än att känna igen en hel del text och citat tyvärr.

Monia Kristiansson

2021-06-22

Stark

Agnetha Svensson

2020-11-02

Boken var lika bra som serien även om serien har fördelen att vara längre och mer detaljerad. Omslaget tycker jag inte matchar bokens innehåll som är klart läsvärt och som påminner en om vad som faktiskt kan hända om man inte slår vakt om sin frihet. Spännande, mörk och helt klart läsvärd.

Maria B

2020-07-28

Skrämmande och påtagligt lik samhällets utveckling. Stundvis svår att hänga med i tyckte jag, det märks att boken inte är skriven i nutid.

Lovisa Ståtenhag

2020-07-19

Fängslande dystopi om livet efter ett odemokratiskt maktövertagande i USA. Klimatförändringar och minskande fertilitet har lett till ett tungt kontrollerat samhälle där kvinnor utnyttjas som Tjänarinnor (barnaföderskor) till människor i samhällets toppskikt när de inte lyckas få barn på egen hand.

Atwood skriver i inledningen att hon låtit regimen nyttja bibliska symboler och förtecken, eftersom det är vad ”en auktoritär regim efter ett maktövertagande i Amerika tveklöst skulle göra, för den skulle inte vara kommunistisk eller muslimsk”. Detta gör, enligt mig, boken oerhört intressant i vår samtid där vi ser hur en respektlös, populistiskt driven affärsman som Donald Trump kan bli president med starkt stöd från evangelikala amerikaner. Det påminner mig mycket om att amerikanska evangelikaler (men även svenska frikyrkliga) behöver en nyorientering i sin övertygelse och vad som är att agera med Jesus som förebild i vår tid. Att rösta på någon som säger sig stå för kristna värderingar är inte nödvändigtvis att göra vad Jesus skulle ha gjort. I Gilead ser det på ytan ut som att kristna ideal skulle råda, men egentligen är det extrema tolkningar och bibelord tagna ur sina sammanhang utan en exegetisk läsning, som används som underlag för regimens idéer.

Vi kan konstatera att amerikanska evangelikaler (och en hel del frikyrkokristna) behöver nutida profeter som kan peka på en väg där Donald Trump inte är lösningen, där påståenden om en kristen tro inte helgar medlen i en kamp där kommunism och islamism målats upp som viktigaste fiender. Det är få jag tänker så ofta på, som på evangelikaler när jag läser Jesu ord: ”Fader förlåt dem, för de vet inte vad de gör”.

Boken innehåller förstås alla extrema exempel på omänskliga handlingar och är också en viktig påminnelse om att mänskliga rättigheter, och kvinnors i synnerhet, inte är en självklarhet, inte i historien, och tyvärr inte heller nu.

Det här är skickligt skriven litteratur. Jag är beredd att försvara ett Nobelpris till Atwood.

Eva Boktokig

2020-04-14

Jag har tidigare läst Tjänarinnans berättelse. Nu när jag läste Gileads döttrar var det många saker som dök upp till ytan igen i mina tankar, men även nya saker.

Jag funderade till exempel över det här med att inte låta folket lära sig läsa och skriva, vilket effektivt vapen det är till att få människor att underordna sig. Jag tänker mycket på vårt samhälle idag. Det är elakt smart att begränsa tillgång till bibliotekets tjänster för de som behöver det mest. Ju okunnigare man gör ett folk, desto lättare är det att lura dom.

Överhuvudtaget får boken mig att tänka mycket på samhället nu och i framtiden. Jag älskar att läsa dystopier, men de gör mig också rädd. Tjänarinnans berättelse och Gileads döttrar är nog de läskigaste dystopierna jag läst.

Det är en bra bokcirkelbok, för det finns mycket man kan prata om.

Catrin ....

2020-03-24

Alice

2020-02-29

Otrolig otäck bok men underbar läsupplevelse. Tycker nästan den är bättre än den första men det kan bero på att man har sett tv serien som gör att man kan visualisera sig allt bättre.

Solveig Andersson

2020-02-27

talbok, storytel
Bokcirkeln, feb-20. Inläserorskna räddar en skaplig skröna från att fallera. Atwood har skrivit bättre romaner än dessa två delar.

Ellinor

2020-02-21

Fastän det är en dystopi är händelserna faktiskt av sådan art att de i någon form hänt tidigare i vår historia eller fortfarande händer runt om i världen. Därför är det en så viktig bok - för att minnas, veta och för att inte ta rättigheter för givet.

Ger den en fyra eftersom den är ganska hoppig, skulle föredra mer fokus på en viss stund och plats och inte hela tiden hoppa från en tid till en annan mitt i berättandet.

Nina Gustafsson

2020-01-30

Eftersom Tjänstekvinnans berättelse varit en favoritbok så undrar man såklart hur det ska gå att skriva en fortsättning så här långt efteråt. Det visade sig att det gick utmärkt för med hjälp av ett par berättarröster så får vi andra perspektiv av vad det blivit av Gilead. Särskilt intressant är det att få en bakgrund till Tant Lydia. Nästan toppbetyg men den andra är svårslagen.

Katarina Strid

2020-01-08

Jag har sett tv-serien innan och tycker den ger en bättre bild. Boken är lite hoppig, jag vet inte vad jag skulle tyckt om jag inte sett serien.

Gripande, fängslande & stark!

Therese

2019-10-13

Atwood har ett fantastiskt språk. Berättelsen flödar och är samtidigt underlig, udda oh dystopisk.

malinbooknerd

2019-09-17

Det här är första gången jag läser Tjänarinnans berättelse. Självklart har jag känt till den och visste i stort vad den handlade om, men inte mer än så. Det som är skrämmande är hur läsupplevelsen skiljer sig från 1985 och 2019. 1985 tyckte läsarna att det var en allt för overklig och otrolig beskrivning av ett framtida samhälle. 2019 tycker jag nog att det finns många likheter med verkligheten vi lever i.

Vi måste göra något åt det.

2019-07-11

Frågan är vilket betyg jag hade gett den om jag inte sett tv-serien innan.

Charlotta CG

2019-03-25

Ämnet, om kvinnors frihet, är tyvärr ständigt aktuellt och en klar fempoängare. Tyvärr tyckte jag väl inte att jag fick veta all bakgrund. Hade velat ha mycket mer samhällsfakta helt enkelt. Hur gick det så snett? Likaså snuddar boken bara vid de miljöproblem som skapat all infertilitet i bokens värld. Folk skickas till en nedsmutsad ö som straff och kan bara köpa viss mat men vad har hänt? Visst kan jag själv fantisera om det men jag vill ha det i författarens sammanhang för nu är det både religiösa fanatiker (eller de som låtsas vara det för att driva ett sådant här samhälle) och det där miljöproblemet som jag inte får ihop med den religiösa biten. Ett plus för Offreds alla tankar och känslor och konflikterna i henne som är fint beskrivna.

Bästa jag läst på länge, som att ta sig an Kallocain på nytt. Språk och form, med rytmisk mollton, är sammangjutna med romanens tema.
Ibland känns vissa aspekter av det dystopiska framtidssamhällets normer som mindre trovärdiga. Det är inte säkert att det är en brist hos romanen. Diktaturer bär alltid starka drag av obegriplighet.

Alexandra Coard

2018-07-05

Atwood skriver med en sådan självsäkerhet och låter de små sinnesförnimmelserna hos huvudpersonen ta plats och föra historien framåt, vilket gör att denna dystopi upplevs som mycket övertygande och trovärdig. Inte konstigt att den har blivit så aktuel i det rådande samhällsklimatet.

Helt okej 😊
Ska bli intressant att se hela serien på tv,n som går nu 😊

Henrik Johansson

2017-10-25

Både högt och lågt tycker jag. Stundtals relevant för att ni nästa stund kännas som ett ytligt plagiat..

Zack Simone

2017-10-13

Likheterna med Ishiguros Never Let Me Go är extremt många. SF light, kvinnoperspektiv och "återhållsamhet med fakta". Atwood vinner på generell överlägsenhet. Inte bara ett fett språk utan även sinnrika formuleringar. Jag bryr mig om karaktärerna trots ett till stora delar kargt språk, men inte i Ishiguros alter bok.

Anna Hedenstedt

2017-10-11

En skrämmande läsupplevelse! Nu får man väl se serien också.

Nina Gustafsson

2016-06-27

Atwood gör en aldrig besviken! Huvudpersonens tragiska berättelse om livet som Handmaid berör på djupet. Läs den!

Jenny Majgren

2015-12-14

Tråkig. Seg och jag tror inte att jag fick en ordentlig förklaring till hur samhället fungerade.
Finns många andra, mycket bättre, böcker i samma genre och med liknade situationer.

Edwin Cole

2015-10-21

Smart slut

2015-08-13

En skrämmande och välskriven dystopi om ett framtida USA där någon religiös sekt tagit makten (låter som Tea party rörelsen för mig.) Det som för mig är mest skrämmande är att scenariot utspelar sig i många länder idag.

G Anna G

2013-10-14

Det var lite segt i början - som om författarinnan vill hålla läsaren på sträckbänken innan hon förklarar, men då får man gissa själv och det är lite kul. Väldigt dyster framtidsvision, men jag gillar att slutet - dunkelt som det är - lämnar ändå utrymme för tanken att i denna kärlekslösa samhälle fick kärleken vinna i alla fall ett litet slag. Inte ett lyckligt slut, precis, men man släpper in lite optimism.

Dan Bestman

2013-05-24

Oj så seg. Läs hellre 1984 om du vill ha en bra dystopistory med intressanta idéer.

Karin Larsson

2013-01-16

Jag har svårt att tycka om boken. Den är långsam och ganska upprepande, vilket är trist eftersom jag ofta älskar denna typ av böcker.

Emma Lundahl

2012-11-01

En av förnämsta dystopier jag läst. En skrämmande framtid där kontroll och klasskillnader gått för långt.

Camilla Nilsson

2012-08-25

Väldigt bra, stark fyra! På ett skrämmande sätt, trots att det är fiktion och väldigt dystopiskt, så lyckas Atwood ändå ingjuta en känsla hos mig att en framtida stor backlash gentemot kvinnor inte skulle vara helt osannolik, särskilt med det antifeministiska klimat som börjar bli allt mer synligt. För mig påminner boken om hur villkorad kvinnors frihet och rättigheter är, och hur totalt nödvändig feminism alltid kommer att vara.

Hanna Bragberg

2012-08-05

Ansluter mig till den lyriska kören: fantastiskt bra, otäck, spännande och välskriven. Lääänge sedan jag hade en sådan här läsupplevelse: brände knattarnas fiskpinnar på kuppen.

Liza Bolin

2012-07-31

jag vill skriva uppsats om den! ooh, riktigt bra. tyvärr så lyssnade jag på den som ljudbok med alldeles för dramatisk uppläsning, så jag kanske får ta mig tid att textläsa den också. daaamn!

Elisabeth Karlberg

2012-05-26

En bok jag inte kunde släppa men ändå var lite tveksam inför. Epilogen i slutet höjde dock betyget till en 4 :-)

Evelina M

2011-12-11

En av de bästa dystopierna jag läst. Mot slutet kunde jag inte lägga den ifrån mig. Handlar om ett USA där kvinnor fråntagits sina mänskliga rättigheter och deras värde helt reducerats till deras förmåga att föda barn. Berätterskan tillhör den grupp kvinnor som tvingats in i rollen som surrogatmamma åt ett ofruktsamt heteropar från härskarklassen. I fortsättningen kommer jag bli mer obehaglig till mods än vanligt om någon beklagar sig över sjunkande födelsetal...

Jenny Stenberg

2010-10-06

Jag är inte så imponerad av denna bok även om den drar med mig i berättelsen. Dock vill jag hela tiden att den ska ta slut för jag vill veta vad som händer mer än jag vill läsa vidare.

Anders B

2010-02-20

Otroligt välskriven bok, men den övertydliga epilogen tycker jag kunde ha utelämnats.

Elisabeth E

2009-09-24

En av de bästa böcker jag läst i år! Så himla bra. Jag är helt lyrisk!