Tjänarinnans berättelse

Atwood, Margaret

| 1986

Tjänarinnans berättelse som både tematiskt och litterärt kan liknas vid en anglosaxisk "Kallocain" utspelar sin i en inte avlägsen framtid. Scenen bär starka yttre drag av det USA vi känner idag, men stora förändringar har skett. Den härskande regimen intar en aggressivt fördömande attityd till det nära förflutna och i synnerhet till den tid då relativ sexuell frihet rådde, d v s under de allra sista decennierna av 1900-talet. I den förtvivlade kampen mot sjunkande födelsetal - resultatet av fri abort och sexuellt överförda sjukdomar på "den gamla onda tiden" - rekryteras kvinnor i fruktsam ålder, med "produktiva äggstockar", hänsynslöst som Tjänarinnor. Dessa indoktrineras i sin roll som staliga föderskor, de lever under strikt övervakning, deras barn får endast avlas av utvalda män ur den nya härskarklassen, vilkas hustrur är ofruktsamma. Berätterskan i Atwoods roman heter...

Atwood har ett fantastiskt språk. Berättelsen flödar och är samtidigt underlig, udda oh dystopisk.

malinbooknerd

2019-09-17

Det här är första gången jag läser Tjänarinnans berättelse. Självklart har jag känt till den och visste i stort vad den handlade om, men inte mer än så. Det som är skrämmande är hur läsupplevelsen skiljer sig från 1985 och 2019. 1985 tyckte läsarna att det var en allt för overklig och otrolig beskrivning av ett framtida samhälle. 2019 tycker jag nog att det finns många likheter med verkligheten vi lever i.

Vi måste göra något åt det.

2019-07-11

Frågan är vilket betyg jag hade gett den om jag inte sett tv-serien innan.

Charlotta CG

2019-03-25

Ämnet, om kvinnors frihet, är tyvärr ständigt aktuellt och en klar fempoängare. Tyvärr tyckte jag väl inte att jag fick veta all bakgrund. Hade velat ha mycket mer samhällsfakta helt enkelt. Hur gick det så snett? Likaså snuddar boken bara vid de miljöproblem som skapat all infertilitet i bokens värld. Folk skickas till en nedsmutsad ö som straff och kan bara köpa viss mat men vad har hänt? Visst kan jag själv fantisera om det men jag vill ha det i författarens sammanhang för nu är det både religiösa fanatiker (eller de som låtsas vara det för att driva ett sådant här samhälle) och det där miljöproblemet som jag inte får ihop med den religiösa biten. Ett plus för Offreds alla tankar och känslor och konflikterna i henne som är fint beskrivna.

Bästa jag läst på länge, som att ta sig an Kallocain på nytt. Språk och form, med rytmisk mollton, är sammangjutna med romanens tema.
Ibland känns vissa aspekter av det dystopiska framtidssamhällets normer som mindre trovärdiga. Det är inte säkert att det är en brist hos romanen. Diktaturer bär alltid starka drag av obegriplighet.

Alexandra Coard

2018-07-05

Atwood skriver med en sådan självsäkerhet och låter de små sinnesförnimmelserna hos huvudpersonen ta plats och föra historien framåt, vilket gör att denna dystopi upplevs som mycket övertygande och trovärdig. Inte konstigt att den har blivit så aktuel i det rådande samhällsklimatet.

2018-04-26

Helt okej 😊
Ska bli intressant att se hela serien på tv,n som går nu 😊

Henrik Johansson

2017-10-25

Både högt och lågt tycker jag. Stundtals relevant för att ni nästa stund kännas som ett ytligt plagiat..

Zack Simone

2017-10-13

Likheterna med Ishiguros Never Let Me Go är extremt många. SF light, kvinnoperspektiv och "återhållsamhet med fakta". Atwood vinner på generell överlägsenhet. Inte bara ett fett språk utan även sinnrika formuleringar. Jag bryr mig om karaktärerna trots ett till stora delar kargt språk, men inte i Ishiguros alter bok.

Anna Hedenstedt

2017-10-11

En skrämmande läsupplevelse! Nu får man väl se serien också.

Nina Gustafsson

2016-06-27

Atwood gör en aldrig besviken! Huvudpersonens tragiska berättelse om livet som Handmaid berör på djupet. Läs den!

Jenny Majgren

2015-12-14

Tråkig. Seg och jag tror inte att jag fick en ordentlig förklaring till hur samhället fungerade.
Finns många andra, mycket bättre, böcker i samma genre och med liknade situationer.

Edwin Cole

2015-10-21

Smart slut

2015-08-13

En skrämmande och välskriven dystopi om ett framtida USA där någon religiös sekt tagit makten (låter som Tea party rörelsen för mig.) Det som för mig är mest skrämmande är att scenariot utspelar sig i många länder idag.

G Anna G

2013-10-14

Det var lite segt i början - som om författarinnan vill hålla läsaren på sträckbänken innan hon förklarar, men då får man gissa själv och det är lite kul. Väldigt dyster framtidsvision, men jag gillar att slutet - dunkelt som det är - lämnar ändå utrymme för tanken att i denna kärlekslösa samhälle fick kärleken vinna i alla fall ett litet slag. Inte ett lyckligt slut, precis, men man släpper in lite optimism.

Dan Bestman

2013-05-24

Oj så seg. Läs hellre 1984 om du vill ha en bra dystopistory med intressanta idéer.

Karin Larsson

2013-01-16

Jag har svårt att tycka om boken. Den är långsam och ganska upprepande, vilket är trist eftersom jag ofta älskar denna typ av böcker.

Emma Lundahl

2012-11-01

En av förnämsta dystopier jag läst. En skrämmande framtid där kontroll och klasskillnader gått för långt.

Camilla Nilsson

2012-08-25

Väldigt bra, stark fyra! På ett skrämmande sätt, trots att det är fiktion och väldigt dystopiskt, så lyckas Atwood ändå ingjuta en känsla hos mig att en framtida stor backlash gentemot kvinnor inte skulle vara helt osannolik, särskilt med det antifeministiska klimat som börjar bli allt mer synligt. För mig påminner boken om hur villkorad kvinnors frihet och rättigheter är, och hur totalt nödvändig feminism alltid kommer att vara.

Hanna Bragberg

2012-08-05

Ansluter mig till den lyriska kören: fantastiskt bra, otäck, spännande och välskriven. Lääänge sedan jag hade en sådan här läsupplevelse: brände knattarnas fiskpinnar på kuppen.

Liza Bolin

2012-07-31

jag vill skriva uppsats om den! ooh, riktigt bra. tyvärr så lyssnade jag på den som ljudbok med alldeles för dramatisk uppläsning, så jag kanske får ta mig tid att textläsa den också. daaamn!

Elisabeth Karlberg

2012-05-26

En bok jag inte kunde släppa men ändå var lite tveksam inför. Epilogen i slutet höjde dock betyget till en 4 :-)

Evelina M

2011-12-11

En av de bästa dystopierna jag läst. Mot slutet kunde jag inte lägga den ifrån mig. Handlar om ett USA där kvinnor fråntagits sina mänskliga rättigheter och deras värde helt reducerats till deras förmåga att föda barn. Berätterskan tillhör den grupp kvinnor som tvingats in i rollen som surrogatmamma åt ett ofruktsamt heteropar från härskarklassen. I fortsättningen kommer jag bli mer obehaglig till mods än vanligt om någon beklagar sig över sjunkande födelsetal...

Jenny Stenberg

2010-10-06

Jag är inte så imponerad av denna bok även om den drar med mig i berättelsen. Dock vill jag hela tiden att den ska ta slut för jag vill veta vad som händer mer än jag vill läsa vidare.

Anders B

2010-02-20

Otroligt välskriven bok, men den övertydliga epilogen tycker jag kunde ha utelämnats.

Elisabeth E

2009-09-24

En av de bästa böcker jag läst i år! Så himla bra. Jag är helt lyrisk!